TEZE : LEO
HOSI : DEZENVOLVIMENTU KOMUNITARIU
FAKULDADE CIENSIA SOSIAIS (F.C.S)
UNIVERSIDADE NASIONAL TIMOR LOROSA'E
KAPÍTULU I
INTRODUSAUN
1.1.Enquadramento.
Governu no
komunidade Timor-Leste agora dadaun iha prosesu dezemvolvimentu, esforsa.an atu
atinji objetivu nasional, hanesan atinji komunidade nia moris diak no moris ida
ne’ebé bele fóbalansu ba sidadaun hotu-hotu
Tuir statistika
Timor-Leste maioria komunidade 75-80 % moris iha suco husi total populasaun :
husi asuntu ida ne’e bele determina katak suco iha potensia ne’ebe inportante
iha area agrikultura no trabalador. Aleñde ne’e suco hanesan unidade kiik ba
forma komunidade iha Timor-Leste tamba komúnidade iha suco iha tradisaun, adat
no kustumi, i relativa indenpendente involvimentu husi parte seluk.
Hasa’e vida moris
komunidade ne’ebé hela iha suco, tuir lolos hala’o tiha ona husi governasaun
uluk, ne’ebé kobre ba area sira hanesan edukasaun, saude, programa planeamentu
familiar, no sira seluk tan.
Atu prevene asuntu
refere hodi lao ho diak, persija knaar no rensponsabilidade ativu husi lideransa
komunitariu atu hadi’a, tamba lideransa komunitariu iha knaar no
rensponsabilidade apoiu asuntu governasaun, dezenvolvimentu, ekonomia,
seguransa bá ninian komunidade rasik, hodi atinji suco ne’ebé dezenvolvidu.[1]
Programa
Nasionál Dezemvolvimentu Suco tuir rezulusan governo nú.1/2012 loron 25 janeiru
2012 ho pólitika ida estabelese mekanismu nasional ida hodi halais dezemvolvimentu
komunitaria iha suco sira iha teritoriu laran tomak, sei hahu implementa iha
inisiu tinan 2014 ne’e.
Tuir
planu governu nian, PNDS ne’e sei hakbiit komunidade rural tanba sei fó oportunidade
bá komunidade suco iha area rural sira atu involve no partisipa direita iha
prosesu planeamentu, implementasaun no monitorizasaun bá projetu sira ne’ebé
komunidade rasik mak defini no deside.
Objetivu
PNDS nian, tuir governu atu hadi’a kondisaun sosiu ekonomiku no governasaun
lokal liuhusi infrastrutura ne’ebé jere husi komunidade rasik hanesan ponte,
luron tama ba suco, bee mós, irigasaun, merkadu, sintina públiku, sentru
komunidade, rehabilitasaun postu saude, eskola no seluk-seluktan.[2]
Tuir artigu 16.
Husi Lei n.3/2009, husi loron 8 fulan Jullu konabá lideransas komunitárias nia
eleisaun konfere bá kompeténsia governu hodi fornese rekursus umanus no
finanseirus bá suco sira no hare’e
hodi garante katak funsionamentu
sei la’o ho dia’k no dezenvolvimentu bá
Ministériu Administrasaun Estatal no Administrasaun Teritóriu ho kompeténsia
atu fómontante ne’ebé sei fahe ba suco sira.[3]
Bazeia bá dekreto
lei konabá zere insentivus ba zere fundu
administrasaun suco, aldeias, no pesoal apoiu do sucoiha leten
katak ho programa PNDS ne’e, komunidade
iha suco aldeia, presija planu bá dezenvolvimentu ida ne’ebé periodade, entaun
komunidade bele halo planu, bioaiki i konstrui, sekarik osan la to’o,
komunidade bele halo etapa por etapa, depende ba lideransa komunitariu, tamba lideransa
komunitariu iha rensponsabilidade maksimu bá PNDS, lideransa komunitariu servisu
ho ekipa ne’ebé iha.ne’e sei bele garantia katak ezekusan orsamentu ne’e sei
lao ho diak no transparaente.
Preparasaun Planu
Nasional Dezenvolvimento Suco durante tinan ida ne’e garantidu katak planu
ezekuasaun bá osamentu ne’ebé implementa sei garantidu bá dezenvolvimentu, iha
tinan 2013 PNDS fahe ba faze 3, suco 442 ne’ebé ke suco hotu-hotu sei hetan osan, konta bankaria kada suco loke
ona, brankas mós governu sosa tau ona iha sukus, lideransa komunitariu forma ho
ninia ekipa ida, ne’ebé treinadu husi parte finansas, ema nain tolu mak sei
asina, wainhira hatama rekejitu hodi foti osan. Lideransa komunitariu mak sei
rensponsabilija maksimu ba orsamentu ida ne’e.
Tuir informasaun
ne’ebé mak hakerek nain hetan kataksuco ladun kolabora ho ekipa ne’ebé iha,
tamba ne’e mak implementasaun lao ladun diak, osan ne’ebé ho montante $50.000.00bá
leten, se la prepara ho diak, ne’e sei fó ameasa bo’ot ba lideransa komunitariu,
atu hodi evita lideransa komunitariu sai hanesan Decision Making(Halo
Desizaun), ne’e mak governu forma ekipa atu ezekuta osan ne’ebé mak aloka ba programa
nasional dezenvolvimetu suku. Sekarik lalaok husi programa PNDS ne’ebé mensiona iha leten mak lao lá tuir matadalan
ka giaun ne’ebé halo tiha ona, i aprovadu ona iha Conselhu Ministru, ne’e
sei sujeitu ba auditoria husi Ministerio
Estatal konabá lalaok ezekusaun orsamentu.
Orsamnetu ne’ebé
alokadu mais ou menus 100 pursentu, husi parte governu to’o agora sedauk simu
relatoriu no kestaunrumakonabá failansu iha ezekusan PNDS, maibé observasaun
rasik husi governante ba sucobalun observa katak obra ne’ebé hala’o ona husi suco
balun lao diak teb-tebes, sai duni hanesan mata dalan ba governo.[4]
Suco Lissapat
hanesan suco ida ne’ebé eziste iha distrito Ermera sub distrito Hatolia, dezenvolvimentu
ne’ebé durante ne’e lao iha suco Lissapat tuir hakerek nain observa katak, apoiu
husi lideransa komúnitariu ne’ebé sempre halao kolaborasaun hokomunidade sira
wainhira implementa programa ruma iha komunidade laran. Iha parte seluk durantene’e
apoiu lideransa komúnitariu ne’e lao ladun efetivu, tamba problemas ne’ebé
komunidade sira hasoru pendente hela deit, lideransa komúnitariu la hato’o bá
parte relevante.
Apoiu
lideransa komunitariu bá programa nasional dezenvolvimentu suco, ne’e hanesan apoiu ida ne’ebé lideransa
komúnitariu asumi hodi hala’o dezenvolvimentu iha sucorelasiona ho programa
nasional dezenvolvimentu suco ne’ebé agora dadauk governu implementa iha suco
hotu-hotu, atu garantia katak programa nasional dezemvovimentu suco ne’e lao ho
diak, persija apoiu ida ne’ebé ativu husi lideransa komunitariu hodi fó
suporta, bá implementasaun programa nasional dezenvolvimentu suco ne’e rasik,
maibé realidade hatudu katak iha sucoLissapat lideransa komúnitariu pasivu ou
ladun ativu iha implementasaun programa
nasional dezemvolvimentu suco
Bazeia
ba problematiku iha leten ne’e mak motiva hakerek nain hodi hili topiku konabá
programa nasional dezenvolvimentu suco, tamba programa nasional dezenvolvimentu
suco hanesan poltika v governu konstitusional ne’ebé hakarak kria
dezenvolvimentu iha suco hotu-hotu, no fórensponsabilidade maksimu bá lideransa
komunitariu hodi apoiu bá programa nasional dezenvolvimentu suco.
1.2. Formulasaun Problema.
Bazeia ba enquadramentoproblema iha leten,
hakerek nain bele halo formulasaun problema hanesan; Oinsa apoio Liderana Komúnitariu bá Programa Nasional Dezemvolvimentu Suco?
1.3. Objetivu Peskiza
Ida ne’ebé sai objetivu husi peskiza hanesan tuir mai ne’e:
1. Atu deskreve konabá apoio lideransa komúnitariu bá programa
nasional dezenvolvimentu suco.
2. Atu deskreve konabá programa nasional dezenvolvimentu
suco.
1.4.
Benéfisiu Peskiza.
a. Benéfisiu
teoritíku:
1.
Atu
rezultadu husi peskiza ida ne’e, bele fó input bá Governu, ho parte hotu
ne’eb”e relevante hodi tau atensaun bá programa nasional dezenvolvimentu suco
2. Hanesan material i informasaun ida bá peskizador seluk,
atu peskiza problema ne’ebé hanesan ho fatin peskiza ne’ebé diferente.
b. Benéfisiu
Prátika.
1. Peskiza ida ne’e bele sai hanesan alternativu ida ba
governu no parte hotu-hotu ne’ebé relevante, hodi rezolve problema-problema
sira ne’ebé mak komunidade sira hasoru, spesialmente konabá planu nasional
dezenvolvimentu suco.
2. Atu aumenta kuñesementu husi hakerek nain, iha hakerek
monografia.
3. Hanesan kriteria ida hodi halo hotu studu licenciatura
iha departamentu dezenvolvimentu comunitariu.
1.5. Sistematika Hakerek.
Iha sistematika redasaun ida ne’e sei komentariu konaba
kazu-kazu ne’ebé atu halao verifika husi hakerek nain ida ne’ebé mak sei
deskritu tuir mai ne’e:
KAPITULU I; Introdusaun,enquadramento formulasaun
problema, objetivu peskiza, benefisu no utilizasaun peskiza, kapítulu ida ne’e
esensialmente presupostus bazikus konabá problemas ne’ebé mak atu halao peskiza
bá.
KAPITULU II; Review literatura, esensialmente iha kapitulu
ida ne’e kolia konaba asumsaun bá formulasaun teoria-teoria ida ne’ebé sai baze
bá peskiza.
KAPITULU III;Metodolojia peskiza hanesan peskiza kualitativu
ida ne’ebé mak inklui teknika foti sample, teknika halibur dadus, teknika
analiza dadus.
KAPÍTULU II
REVIEW LITERATURA
2.1. Lideransa Komúnitariu
Mangunharjana(2006:11) hateten katak lideransa (leader)mai
husi abut liafuan to leadkonte signifika;bokan uluk liu, la’o iha oin, foti pasu primeiru,
hala’o uluk liu, pioneriu,hanoin diresionadu,opiniaun, attitude ema
seluk, orienta, konduzir, fó bokan ema seluk liu husi ninian influensia.
Tuir (Gary Yukl,
2001:8 hatete“Lideransa hanesan prosesu atu influensia ema seluk atu komproende no
asieta ho saida mak persija atu hala’o ho efetivu, no mós prosesu atu fasilita esforsu individu
ho kolektivu atu atinji hamutk objetivu”. Bazeia ba kompriensaun ne’e katak
lideransa hanesan unidade servisu katak oinsa fo bokan ema seluk hanesan;
pessoal ho funsionáriu lideransa nian, hakarak hala’o funsaun ho knaar.
Aleñde ne’e Koortz,dkk(dalamKamars,2000:164)“leadershipas influence, thearta of processo finfluencing people so that will strive willing ly and enthusiastically to ward the achievement of grup”.Iha
lian tetum cignifika katak:: lideransa hanesan influensia, arte ou
prosesu prosesu influensia ema atu nune’e sira hakarak servisu hamutuk ho
voluntariu ho espiritu bá diresaun hodi atinji objetivus grupu.
Bazeia bá definisaun iha leten, bele
halo konkluzaun katak lideransa refere kobre elementu tolu hanesan: (1) lideransa
hanesan konseptu ida relasaun (relationkonsep), lideransa só iha prosesu relasaun ho ema seluk
(seguidores) signifika se la iha seguido maka lideransa laiha.(2) lideransa hanesan prosesu ida, oinsa bele lidera tenki
hala’o buat ida bazeia bá objetivu ne’ebé persija atinji.(3) lideransa tenki hamaus ema seluk.
Hakerek nain fó definisaun lideransa
katak kada attitude ne’ebé hala’o husi individu ou grupu atu koordena ho
oferese diresaun bá individu ou grupu seluk ne’ebe involvidu, atu atinji
objeitivu ne’ebé determina antes ona. Lideransa hanesan kada funsaun manajemntu
ida ne’ebé inportante teb-tebes iha esforsu atinji objetivu.
Lideransa komúnitariu hanesan ema
ne’ebé hetan fiar atu rensponsabilija programa no atividades ne’ebé mak lao iha
nian komunidade laran, atividades sira ne’e persija kolaborasaun entre komúnidade
ho lideransa, i lideransa komúnitariu tenki rona no hatene dezafius saida mak
ninian komúnidade infrenta, kria komunikasaun ida ne’ebé diak entre lideransa
ho komunidade, hodi identifika problemas ne’ebé mak komúnidade hasoru, tau iha
ajenda ne’ebé periodade hodi deskute no hato’o dezafius sira ne’ebé mak
komúnidade hasoru ba parte relevante.
DEFINISAUN LIDERANSA KOMUNITARIO TUIR KONSTITUISAUN ORGAUN KOLEKTIVO
·
lidera governasaun
bazeia ba desijaun ne’ebe deside
hamutuk tuir conselhos suco
·
hato
regulamento suco
·
hatur regulamento
suco ne’ebe hetan konkordansaun
husi conselho do suco
·
hatu,ur no hato
regulamento suco kona ba
orsamento suco, atu halo diskusaun
no konkorda entre conselho suco
·
orienta komunidade
suco nian
·
orienta
ekonomia suco
·
reprejenta
suco iha laran ou liur husi justisa
no bele hatudu legalidade
justisa tuir konstituisaun rdtl
·
asegura ambiente
nebe’e diak entre komunidade
·
halao servisu hamutuk
entre parseiru sirs
hotu iha suco
·
responsabilidade ba orsamento suco
2.2.
Dezenvolvimento.
Teoria dezenvolvimentu tuir
siensias sosiais nian fahe ba paradigma rua ne’ebe boot mak hanesan
modernizasaun ho dependensia,[5]
Paradigma modernizasaun akumula teoria-teoria makro
konaba progreisu ekonomia no mudansa sosial no teoria-teoria mikro konaba
valor-valor individu ne’ebe inkluia prosesu mudansa. Paradigma dependensia
akumula teoria-teoria antesdentes (under-development) dependensia (dependent
development) no sistema mundo (world system theory) tuir klasifikasaun Larrain
(1994). Iha parte seluk Tikson fahe ba klasifikasaun dezenvolvimentu tolu,
hanesan modernizasaun, antesdentes ho dependensia. Husi paradigma oi-oin refere
ida ne’e mak hamosu versaun konaba komprensaun hsui dezenvolvimentu ne’e
rasik..
Komprensaun dezenvolvimentu
parese sai hanesan asuntu ne’ebe interesante liuatu debate. Parese sei laiha
disiplina siensias ida ne’ebe diak liu atu fo signifika konaba liafuan dezenvolvimentu.Too agora husi parte konaba
dezenvolvimentu mudansa tiha ona, komesa husi perspektiva klasiku (Durkheim,
Weber, dan Marx), perspetiva Marxis, modernizasaun tuir Rostow, struturalisme
hamutuk ho modernizsaun hariku konaba dezenvolvimentu sosial, too
dezenvolvimentu sustentabilidade. Maibe iha tema-tema ne’ebe spesifiku sai
mensajen iha nian laral. Iha asuntu ida ne’e, dezenvolvimentu
ho niansignifika hanesan; esforsu an ida ne’ebe organizadu hodi kria
alternativu ida ne’ebe barak liu no validu ba komunidade atu hato’o ninian
aspirasaun ida ne’ebe humanu liu.
Konabá komprensaun dezenvolvimentu, husi Peritus fó
ninian defenisaun ne’ebe oin-oin hanesan asuntu planeamentu ida.
Dezenvolvimentu ne’e rasik signifika katak difrensia husi ema ida ba ema seluk,
zona ida ho zona sira seluk, nasaun ida ho nasaun sira seluk. Miabe tuir kontekstu jeral
iha konkordansia ida katak dezenvolvimentu hanesan prosesu atu halao mudansa.
Siagian (1994) fo komprensaun kona dezenvolvimentu
hanesan;
“Esforsu ida ou sub pakote ida
ne’ebé hamoris mudansa ida ne’ebé planeadu halao tuir mautoridade nasaun ida,
estadu ho governu, ba modernizasaun atu orienta nasaun, (nation building)”. Maibé Ginanjar Kartasasmita (1994) fó ninian komprensaun ne’ebé simples
liu hanesan, “prosesu mudansa ida ba parte ne’ebé diak liu, tuir esforsu ne’ebé
hala’o bazeia ba planeamentu”
Dezenvolvimentu (development) hanesan prosesu
mudansa ida ne’ebé akumula sistema sosial hotu, hanesan politika, ekonomia,
infrastrutura, defeza, edukasaun no teknolojia, intituisaun, no kultura.
(Alexander 1994). Portes (1976) fó ninian defenisaun dezenvolvimentu hanesan
transformasaun ekonomia sosial no kultura
2.3.
Dezenvolvimentu
Suco.
Dezenvolvimentu
komunidade suco hanesan esforsu ne’ebé hala’o bazeia bá planeamentu ne’ebé
sustentavel atu atinji komunidade suco iha dezenvolvimentu, hanesan ( mudansa
ba moris, attitude husi hanoin ne’ebé tradisional, sai bá hanoin ne’ebé
modernu), suco hanesan area otonom bazea ba kustumi ne’ebé eziste.
Ihateoria dezenvolvimentu suco husiRondinelli
ne’e hanesan benefisiu husi rezultadu dezenvolvimentu ou hadiak fasilidade
dalan suco atu kria ou hadiak kondisaun komunidade suco. Ho iha dezenvolvementu
fasilidade dalan, komunidade bele utiliza dalan refere ho nesesidade oi-oin
ne’ebé sira persija, hanesan hala’o mobilidade, bazar ba rezultadu husi
agrikultor, fasil atu tula produtu lokal no seluk-seluktan.
Dezenvolvimentu suco, laos asuntu ne’ebé foun iha
Timor-Leste, ho objetivu atu halakon pobreza no hasa’e bem estar komunidade
suco. Iha projetus ne’ebé hala’o husi governu iha komunidade, iha projetu ida
ne’e konseptu dezenvolvimentu husi PNDS
bele benefisia bá komunidade suco. Rezultadu husi dezenvolvimentu suco hanesan
dezenvolvimentu fiziku ne’ebé hala’o dadaun ne’e bele sente husi komunidade, laos ba deit
grupus refere ne’ebé sente rezultadu husi projetu .
Hare ba konseptu dezenvolvimentu suco hanesan strategia
dezenvolvimentu hanesan progreisu ne’ebé kontinuasaun husi strategia
dezenvolvimentu suco iha dezenvolvimentu suco implementa esforsos ne’ebé
intensivu ho objetivu no fó foku bá grupus ou area liu husi hato’o atendementu,
ajudasaun bá komunidade suco.
Suco hanesan forma governasaun kiik iha
nasaun ida. Luan zona rasik husi suco baibain ladun luan no hela husi ema lubun
ne’ebé husi xefe de familia. Maioria
ninian populasaun servisu iha area agraria no nivel edukasaun mos kiik.
Tamba total populasaun ladun barak, maka baibain relasaun entre komunidade
ne’ebe iha forte teb-tebes. Komunidade
mos sei fiar no kaer metin kultura adat no tradisaun ne’ebé avon no beiala sira
husik hela ba sira.
Alende
ne’e Koentjaraningrat fó komprensaun konabá Suco liu husi komprensaun
komunidade iha tipu rua, hanesan komunidade bo’ot ( Hanesan: Sidade, nasaun
seluk, nasaun ) no komunidade kiik (hanesan: band, suku, respeitu vizinu
no seluk tan). Iha asuntu ida ne’e Koentjaraningrat define suco hanesan “komunidade
kiik ne’ebé hela permanente iha fatin refere. Koentjaraningrat la fó persuasaun
katak komunidade suco tuir spesifiku depende ba setór agrikultura. Ho liafuan
seluk signifika katak komunidade suco hanesan komunidade kiik ne’e bele mos iha
ninia atividades ekonomia ne’ebe barak, laos deit iha seitor agrikultura.
Iha parte seluk tuir Paul H. Landis ema ne’ebe lisensiadu iha area
sosiolojia husi Estadus Unidos, fó definisaun konabá suco ho maneira halao
pilar tolu bazeia ba objetivus analizsaun. Ba analizasaun estatistika, suco
defini hanesan ambiente ida ho nia populasaun menus husi 2500 pesoas. Ba
objetivu analizasaun sosial-psikolojia, suco define hanesan ambiente ida ho ninia populasaun ne’ebe iha relasaun diak
no informal entre komunidade. Alende ba objetivu analizasaun ekonomia, suco
defini hanesan ambiente ida ho ninia populasaun ne’ebé depende ba agrikultura.[6]
Dezenvolvimentu
komunidade suco hanesan esforso ne’ebé hala’o bazeia bá planeamentu ne’ebé
sustentavel atu atinji komunidade suco iha dezenvolvimentu,Suco hanesan forma governasaun kiik iha nasaun ida. Luan
zona rasik husi suco baibain ladun luan no hela husi ema lubun ne’ebé husi xefe
de familia.
2.4.
Knaar no Papel.
Konabá liafuan
papel, Drs.Yulius S. ho ninian kolegas fó signifikasaun ba papel hanesan
“Rensponsabilida ida nebee prinsipal atu hala’o dever no papel husi ema ida”
Tuir W. J. S.
Poerwadarminta defini papel hanesan:
“Nivel ida ne’ebé definidu no esperá bá ema ida iha
komunidade ou papel katak parte husi knar prinsipal ne’ebé tengkiser hala’o[7]
Enkuantu husi departemen
pendidikan dan kebudayaan formula papel hanesan”atitude ida ne’ebé hala’o husi
ema ida iha eventu ida.”[8]
Tuir
Thibaut ho Kelly,hateten papel hanesan:
“Padroes husi komportamentu ida ne’ebé esperá husi ema
ida bá ema seluk sekarik nia hala’o interaksaun ho sira.[9]
I depois tuir Robert
M.Z. iha ninan livru Pengantar Sosiologi hateten katak: papel ema ida nian iha
komúnidade kobré uituan liu konte koisas rua hanesan:1). Papel hanesan konseptu
ida ne’ebé hala’o husi individu iha komúnidade hanesan organizasaun ida. 2). Papel
mós signifika hahalok individu ne’ebé inportante iha strutura sosial.peranan
juga berarti perilaku individu yang penting bagi struktur [10]
Bazeia bá opinioês iha leten hakerek nain
bele kompriende katak papel signifika hanesan padroês husi knaar no dever husi
ema ida ou grupu ida, atu hala’o servisu ida, aleñde iha zona ida, ou hala’o
mós iha organizsaun ida nia laran, ho meta hodi atinji objetivu.
2.2.Programa Nasional
Dezenvolvimentu Suco (PNDS).
Programa husi V
Governo konstitusional hare no fó kontinuasaun bá programa inisius husi IV
governo konstitusional ho nia planu estrategiku bá dezenvolvimentu Nasional
(2011-2030), ne’ebé forma husi segment konabá Resolusaun do Governo no 1/2012,
loron 25 fulan Janeiro, ne,ebé kria komisaun konabá kordenasaun interministerial
para hodi koordena, monitoriza no avalia iha implementasaun mekánismu nasional
hodi aselera dezenvolvimentu komúnitariu, i no mos Grupo apoiu Técnico de
Trabalho Interministerial.
Inisiativa ida ne’e
traduz ba vontade pólitika atu estabelese ligasaun maior governo ho suco, atu
kompleta diferente planu dezenvolvimento. Konkretizandu hanesan forma ida,
objetivu governo nian, no mos quadro strategia ida ba dezenvolvimento
sustentavel, promosaun ba bem star social e ekonomiku no mos kualidade vida
populasaun i promosaun husi koesaun ekonomika e sosial, atraves husi
partisipasaun husi komunidade no propriu bá dezenvolvimento.
Kumprimentu ida
ne’e iha finalidades justifika hodi apoiu finanseiru bá parte governo no
intedades hodi presta ba servisus interese jeral nian, iha kontekstu ida ne’e
kria rejime jeral bá Programa Nacional Desenvolvimento Sucos (PNDS) ho durasaun
inisial tinan wualu no investimentu estimadu $USD 300 milhõesde dólares. Iha tinan
primeiro iha implementasaun kada suco simu subsidiu husi governu ho montante
orsamentu $USD 50 000, hodi bele iha
poder ba progresivamente, i aumenta tan tinan subsekentes to’o montante médiu
de $USD 75 000.Subsidiu ne’e rasik direitamente fó ba sucos para ezekuta
projetus no infrastruturas, no teknikamente identifika projetu ne’ebé periodade
husi komunidade local.
Governo, através do
Ministério da Administração Estatal iha
rensponsabilidade fo formasaun inisial bá ekipa de
profesionais no forma permiti ninian adekuada intervensaun iha implementasaun
rejime jeral husi programa, alende rensponsabbilija, liu husi Secretariado
Técnico de Apoio aoPrograma Nacional de Desenvolvimento dos Sucos, husi ninian supervizaun
no akompañamento.[11]
Programa ne’ebé mak
PNDS hala’o maka programa fiziku ou infrastrutura ne’ebé jere husi komunidade
rasik hanesan ponte, luron tama ba suco, bee mós, irigasaun, merkadu, sintina
públiku, sentru komunidade, rehabilitasaun postu saude, eskola no
seluk-seluktan. Programa sira ne’e hetan involvimentu direita husi komúnidade
hodi identifika sira nian problema rasik no implementa iha sira nian suco
laran. Apoiu lideransa komúnitariu hanesan autór ba implementasaun programa
nasional dezenvolvimento suco.
KAPÍTULU III
METODOLOJIA PESKIZA
3.1.Metodo
Peskiza.
Iha peskiza ida
ne’e hakerek nain utiliza metodu deskritivu kulaitativu ho
tipu estudu evaluative. Tamba peskiza ida ne’e uja metodu
deskritivu kualitativu utiliza atu prodús teoria ne’ebé mai husi dadus laos
husi testu hipotesa hanesan iha aproximasaun hipotesa. Ho utiliza metodu
kulaitativu refere peskizador bele deskreve hotu knaar lideransa komúnitariu
hodi apoio bá program nasional dezenvolvimentu suku ho forma liafuan.
3.2. Fókus de Peskiza.
Peskiza ida ne’e foti fóku konabá knaar lideransa
komúnitariu hodi apoiu bá program nasional dezenvolvimentu suku. Ho tipu
peskiza ne’ebé utilizadu hanesan aproximasaun kualitativu, tamba peskiza ida
ne’e ho objetivu atu deskreve konabá oinsa knaar lideransa komúnitariu hodi
apoiu bá programa nasional dezenvolvimentu suku.
Save Informantes.
Sample
ne’ebe utiliza iha peskiza ida ne’e hanesan sample ho (purposive sampling)”iha ne’ebé respondente foti bazeia bá
konsiderasaun kunesementu husi informasaun peskiza.[12]
Ho ida ne’e
respondentes iha peskiza ida ne’e sei determina hanesan tuir mai ne’e;
1. Xefe do Suco Lisspat 1 pesoas.
2. Xefe Aldeia. 6 pesoas
3. Lia Nain 1 pesoas
4. Konselu suco 1 pesoas
5. Komúnidade 4 pesoas
Total respondente: 12 pesoas
Rajaun hili ema sira ne’e, tamba liu husi ema sira sei sai hanesan
respondent hodi fo informasaun ne’ebé relasiona ho lideransa komunitariu ne’ebe
apoiu ba programa nasional dezenvolvimento suco.
3.3.
Fatin
Peskiza.
Fatin peskiza
ne’ebé ida ne’e mak suku Lesupat Sub Distritu Hatolia Distritu Ermera. Tamba
hakerek nain hatene katak knaar lideransa komúnitariu hodi apoiu bá programa
nasional dezenvolvimentu suku, sedauk lao ho diak no sedauk garantia
dezenvolvimentu bá komunidade. Tamba dezenvolve komnuidade hanesan asaun ida ne’ebé
inportante bá komunidade no aleñde mós bá nasaun iha preparasaun futuru Nasaun
Timor-Leste ne’ebé diak.
3.4.
Tipo
de Dadus.
Bazeia bá tipu peskiza iha leten ho fóku
problemas ne’ebé mak sei peskiza, maka ida ne’ebé sai sai hanesan fontes de
dadus iha peskiza ne’e hanesan tuir mai ne’e;
3.2.1.Dadus
Primárius.
Dadus ida ne’ebé hetan direitamente husi kampú liu husi
rezultadu observasaun iha kampú ho rezultadu intrevista husi respondente.
3.2.2.Dadus
Sekundárius.
Dadus idane’ebé hetan husi rekursu-rekursu livru,
arkivu-arkivu no dokumentu-dokumentu ne’ebe relevante ho peskiza ida ne’e.
3.5.
Teknik
de Kolekta Dadus.
Teknika de kolekta
dadus hanesan hala’o kolekta de dadus hodi hetanresposta bá problemas ne’ebé
formula tiha ona. Maka atu hetan dadus ne’ebe esperá, hakerek nain utilija
metodu de kolekta dadus hanesan tuir mai ne’e:
3.2.3. Intrevista.
Intervista hanesan
kolekta dadus ida ne’ebé utiliza atu hetan informasaun direita husi rekursu.
Intrevista utiliza wainhira atu hatene konabá kazu-kazu husi respondente ne’ebé
klean liu tan no mós total respondente uituan. Kompleitu ou lae informasaun
ne’ebé mak hetan depende husi entrevistador ou respondente. Entrevistador
hanesan ofisial kolekta informasaun ida ne’ebé espera bele hato’o perguntas
ne’ebé klaru ho estimula respondente atu responde perguntas hotu no hakerek
informasaun hotu ho lolos. Respondente hanesan informador ho esperansa bele
responde hotu perguntas hotu ho lolos no kompletu.
3.2.4.
Observasaun.
Observasaun katak
halao observa direitamente bá objetu peskiza hodi haré atividades ne’ebe lao
hela. Sekarik objeitu peskiza ho hahalok ou atitude humanu entaun prosesu
servisu ba utilizasaun respondente kiik.
Ho ida ne’e, ida ne’ebé sai sasukat ba observasaun iha peskiza ida ne’e
mak konabá knaar lideransa komúnitariu hodi apoiu bá programanasional
dezemvolvimentu suku.
3.2.5.
Dokumentasaun.
Dokumentasaun
dirijidu atu hetan dadus direitamente husi fatin peskiza, hanesan livru-livru
ne’ebé relevante, regras-regras, relatoriu atividades no dadus ne’ebé relevante
ho peskiza ida ne’e.
3.3.TéknikaAnaliza Dadus.
Téknika analisa dadus hanesan prosesu ida iha
analizasaun dadus ne’ebe uja tuir no mós kontinuasaun tuir ho kategoria ne’ebe
halao iha peskiza ida ne’e. Analiza
dadus halao hamutuk ho prosesu kolekta dadus, hodi nune’e analizasaun ba dadus
bele ajuda konfesaun iha previusidade dadus-dadus tuir faktus-faktus ne’ebe mak
iha, ho relevante problema ne’ebé mak
atu halo peskiza ba. Ho prínsipiu katak dadus-dadus ne’ebe hetan husi rezultadu
peskiza ne’e dadus-dadus ida ne’ebé mak
kolektadu ona, halo analizasaun tuir kualitativu ida ne’ebe hala’o ho
kontinuadade hanesan iha kampú ho nian proseseu kolekta dadus hamutuk ho
abstraksaun-abstraksaun ne’ebé relevante ho problema refere. Kazu ida ne’e bele mosu tamba
prosesu analizasaun dadus halao tuir baze ne’ebé iha relevante no konsistensia
entre informasaun ne’ebé hetan ho faktus iha kampo peskiza.
Teknika de peskiza ne’ebé utiliza husi peskizador iha peskiza ida ne’e
hanesan rekolha dadus kualitativu, bazeia ba dadus ne’ebé hetan iha kampo,
tamba peskiza ida ne’e studu evaluativu,
tamba ne’e analizasaun dadus ne’ebe
halao tuir dadus-dadus ne’ebé hetan husi kampú ne’ebe relevante ho fóku bá
problema ne’ebé peskizador halao peskiza.
KAPITULU
IV
DESKRIPSAUN AREA
PESKIZA NO
APRESENTASAUN DADUS
A. Historia
Suco Lissapat.
Lia fuan
Lissapat nia origim no naran mai husi lia fuan Tokodede katak “Lisan Hat” husi beiala sira hato’o
istoria katak, iha tempu avo sira nian maun alin nain hat mai husi suco Asa-lau
fatin ida naran Mela bua ka residensia malanesia, avo nain 4 ne ‘e mak nia
naran hanesan, Lak-Rai, Maurai, Sirimau, no avo Maubere, avo nain hat ne’e husi
uma lisan pupur- Siri Maubere, Pupur Bui-Coli, Pupur padpusu no pupur colikleo,
maka haketak ka hafahe relasaun nundar familia idak-idak hodi hari nia uma kain
ka uma fukun (uma lisan) refere, ikus
mai iha tinan 1883 avo nain hat ne’e liu husi “Tanante Kolonel Raimundo” sira
hanaran rai ne’e naran suco Lissapat wainhira simu governasaun colonial
Portugal husi governador Afonso de
Castro.
Nune’e atu dokumenta historia husi Suco Lissapat
hodi haklaken bá bei oan ba beioan, jerasaun, lisan ba lisan no knua ba
komunidade suco Lissapat no public, Conselho Suco Lissapat mandatu 2009-2015
halibur katuas lia nain sira husi uma lisan ho lia nain kada nen hodi dokumenta
historia ida ne’e atu rai ba jerasaun futuru.
Nune’e komunidade Lisapat no publico bele hatene originilidade suco
Lissapat liu husi uma lisan pupur ne’ebé testamunha rai hela material lulik
maka hanesan sandi, surik, dima, nundar simblu origin.
B. Situasaun
Jeral Suco Lissapat.
B.1. Area Jeógrafica.
Suco Lissapat Jeógraficamente hola parte iha costa
Norte, no situa iha parte oeste ka loro monu distritu/munisipiu Ermera nia
area, divizaun administrativu hanesan mós hanesan suco ida husi suco 52 (lima
nulu resin rua) maka hola parte iha sub distritu Hatolia, distrito Ermera, ho
luan area total 11.13 km2 no altedude husi tasi entre 634-1.226,
nune’e suco Lissapat kompostu husi aldeia ne’en maka hanesan; aldeia Tataelu,
Hatupa, laurehou, Naumnaro no Tidbssi.
Nune’e area suco Lissapat parte Norte balija ho suco
Urahou, parte Leste balija ho suco Ponilala area sub Distritu Ermera, parte Sul
Balija ho Suco Lissapat, parte oeste balija ho suco Mau-ubu, ho distansia suco
Lissapat ba sentru sub distritu Hatolia, 239 Km2, ba
Ermera sidade tuan 12 Km2, jona riku rai konsentra liu iha
Tataeulo,- Tidbessi, no area inklinasaun Lissapat entre 30%-45% , tipu rai
Lissapat maioria cambisolos no acrisolos.
B.2. Númeru
Populasaun.
Populasaun suco Lissapat ne’ebé kompoin husi aldeia
neen aumenta husi tinan ba tinan kuaze 1.5-19%. Dadus ne’e kompara ho kuidadu
bajeia ba kalkulu minimal tekniku uja dadus populasaun suco Lissapat hodi
formula Planu estratéjiku suco Lissapat ida ne’e bajeia ba dadus tinan ikus
tinan 1997,2010, 2011, no 2013, maka sumaria hanesan grafiku iha sorin.
Informasaun sumaria iha grafiku leten indika deit populasaun tuir pontes sira
iha tinan1997, ne’ebé pública BPS,
(Badan Perencanaan Estatistik) indika mane 52% feto 48% no tuir sensus 2010
rejulta actual tuir dokumentu official, no monografia suco Lissapat 2011-2013. nune’e
ho informasaun detallu hanesan iha kraik;
Total
Populasau Lissapat hahu 1997-2013
No
|
Tinan
|
Populasaun
|
1
|
1997
|
2861
|
2
|
2010
|
3646
|
3
|
2011
|
4408
|
4
|
2013
|
4511
|
Pontes: Ermera dalam angka 1997, sensus 2010, Monografia Suku Lissapat
Populasaun kada aldeia hanesan tabela detalho iha kraik:
Aldeia
|
Mane
|
Feto
|
Uma Kain
|
Total
|
Tinan
|
Observasaun
|
Tidibessi
|
309
|
326
|
123
|
635
|
2013
|
|
Naumnaro
|
226
|
207
|
97
|
415
|
2013
|
|
Laurehou
|
406
|
379
|
266
|
785
|
2013
|
|
Gaulema
|
350
|
346
|
127
|
696
|
2013
|
|
Hatupa
|
355
|
358
|
140
|
713
|
2013
|
|
Tataeulu
|
620
|
629
|
245
|
1249
|
2013
|
|
Pontes;
sensus 2010 volume 2 pag 252, monografia suku Lissapat, Outobro 2013
Tabela
total populasaun kada aldeias iha leten indika tuir dadus official sira hatudu
katak aldeia Tataeulu maka ho porsentajen (%) populasaun bo’ot liu hamutuk 28%
koresponde bá 1.249 avitantes, segundu maka aldeia Laurehou 17% (785) tuir fali
aldeia Hatupa 16% (713), Gaelema 15% (696) avitantes, Tidibessi 14% (635)
avitantes no ikus liu maka aldeia Naumnrao hamutuk total avitante 433
koresponde ba 10% avitantes mais ke nune’e Aldeia Naumnaro iha rai luan liu
aldeia Tidibessi porsentu 2 (%).
No
|
Religaun
|
Total
|
1.
|
Katolika
|
1436
|
2.
|
Protestante
|
1
|
3.
|
Islam
|
6
|
4.
|
Hindu
|
-
|
5.
|
Budha
|
-
|
6.
|
Laiha
relijaun
|
3
|
TOTAL
|
1446
|
Tabela 5. Klasifikasaun Populasaun Tuir Modelu Moris
Ida-Idak
No.
|
Modelu Moris Iha Familia
|
Total
|
1.
|
Funsionario Publiku/Pegawai
|
8
|
2.
|
PNTL
|
4
|
3.
|
F-FDTL
|
6
|
4.
|
ONG
|
1
|
5.
|
Agrikultura (Petani)
|
347
|
6.
|
Karpintaria
|
4
|
7.
|
Negosiante
(Pedangan)
|
48
|
8.
|
Veteranus
Moris
|
6
|
9.
|
Veteranus
Martir
|
2
|
TOTAL
|
426
|
Rekursu ba Dadus, Suco Lissapat 2013.
Relasiona ho tabela
iha leten hatudu katak, iha Suco Lissapat nia laran iha modelu servisu 6 mak
eziste iha ne’eba, ho Profisaun servisu ne’e sira focus servisu para oinsa atu
suporta moris loro-loron nian. Tan ne’e klasifikasaun populasaun tuir modelu
moris social iha Suco Lissapat maioria populasaun servisu nu’udar agrikultur
katak halo to’os no negosiu iha bazar lokal para bele ajuda sustenta sira nia
moris iha familia.
Tabela 2. Kompozisaun Populasaun Tuir Idade
NO
|
Nivel Idade
|
Sexo
|
Total
|
|
M
|
F
|
|||
1
|
0-11 (Fulan)
|
29
|
36
|
65
|
2
|
1-4 (Tinan)
|
118
|
89
|
207
|
3
|
5-14 (Tinan)
|
188
|
203
|
391
|
4
|
15-24 (Tinan)
|
90
|
143
|
233
|
5
|
25-34 (Tinan)
|
118
|
129
|
247
|
6
|
35-44 (Tinan)
|
86
|
97
|
183
|
7
|
45-54 (Tinan)
|
51
|
42
|
93
|
8
|
55+ (Tinan)
|
53
|
27
|
80
|
TOTAL
|
562
|
766
|
1499
|
Rekursu
ba dadus husi Suco Lissapat no sentru Klinika Sub-distritu hatolia 2013.
Tabela 3. Klasifikasaun Komunidade
Tuir Nivel Educasaun
No
|
Naran eskola
|
Total
|
1.
|
Eskola
Primaria
|
519
|
2.
|
Eskola
Pre-Secundaria
|
43
|
3.
|
Eskola
Sekundaria
|
17
|
4.
|
Ensino
Suprior
|
19
|
5.
|
Diploma
III
|
7
|
6.
|
Lisensiatura(S1)
|
22
|
7.
|
Masteradu
(S2)
|
0
|
8
|
Analfabetizasaun
|
22
|
9.
|
La
Eskola
|
822
|
Total
|
1471
|
Dadus ne’e hetan liu husi arquivu sedeSucu lissapat.
Tabela ne’ebé
mensiona iha leten hatudu katak, hare’e husi nivel educasaun formal ne’ebé
populasaun sira escola ba maka hanesan ensinu baziku hamutuk 519
pessoas, tuir tan mak ensino Pre-secundaria hamutuk 43 pessoas, ensino Secundaria ninia estudante hamutuk 17 pessoas,
Ensino suprior hamutuk 19 pesoa diploma III (D3) hamotuk 7 Pessoa, Lisensiatura
(S1) hamotuk 22 pessoa,
Masteradu (S2) 2 pessoas, sira ne’ebé kategoria hanesan alfabeitizasaun
ka
analfabeitu hamutuk 22 pessoas, la hatene le’e no hakerek
hamutuk 1471 pessoas.
kna’ar, Dever,
Direitu no Poder Xefe Do Suco.
·
Lidera governasaun bazeia bá desijaun
ne’ebé deside hamutuk tuir conselhos Suco;
·
Hato’o
regulamentu suco;
·
Hatu’ur regulamentu suco ne’ebé hetan
konkordasaun husi conselho do suco;
·
Hatu’ur no hato’o regulamentu suco
konabá orsamentu suco, atu halo diskusaun no konkorda entre konselhu suco;
·
Orienta moris komunidade suco nian;
·
Orienta
ekonomia suco;
·
Reprejenta suco iha laran ou liur husi
Justica no bele hatudu legalidade
justica tuir konstitusaun RDTL;
·
Asegura ambiente ne’ebé diak entre
komunidade;
·
Halao servisu hamutuk entre parseiru
servisu sira hotu iha suco;
·
Halao asuntu ne’ebé tuir papel suco;
·
Halao administrasaun suco ho efisien;
·
Rensponsabilidade
ba orsamentu suco
.
Kna’ar, Dever,
Direitu no Poder Xefe Aldeia.
Xefe
Aldeia hanesan parseiru Xefe do Suco iha ajuda xefe do suco hodi hala’o
atividades suco iha Aldeia. Xefe Aldeia iha ninian knar ajuda xefe do suco halao
programa governu, dezenvolvimentu, iha ninian komunidade i zona servisu, tuir
lei ne’ebé vigora
Atu hala’o knar hanesan xefe aldeia iha
ninian fungsaun;
·
Halao
atividades Governo, dezenvolvimentu, komunidade, no saudavel iha aldeia.
·
Ajuda
xefe do suco iha atividades palestra, orientasaun, no disiplina servisu.
·
Halao
mos servisu seluk ne’ebé diriji husi Xefe do suco.
C.
Apresentasaun
Dadus e Analiza Dadus
Hanesan ita hotu hantene katak iha parte dahuluk analiza
dadus ne’ebé mak uja mak hanesan analiza deskriptivu kualitativu ne’ebe desenha
fenomena social ne’ebe iha kampo, peskiza ne’ebe mak hanesan ho responde husi
respondente liu husi intervista ne’ebe klean no perguntas ne’ebe habelar ho
perguntas sira ne’ebé respondente hatan.
C.1.Apoiu
Lideransa Komunitariu.
Koalia konabá apoiu
lideransa komunitariu bá programa nasional dezenvolvimentu suco katak, xefe do
suco ho menbro kolektivo tomak iha papel
inportante iha dezenvolvimentu ne’ebé lao iha ninian komunidade rasik, hamutuk
ho komunidade identifika, planu, no halao dezenvolvimentu, iha parte seluk mós
apoiu ekipa PNDS hodi realija program iha suco laran.
C1.1 Modelu apoio
lideransa komunitario iha parte foti desisaun
1.
Sisteme
foti desisaun iha conselho suco no
presinte kpa hamutuk ho chefe suco
mak lidera enkontro conselho
suco no ekipa pnds iha
momento neebe enkontro
ho ekipa aldeia sira sei
propoin proposta nebe’e mak komunidade no sei foti
desisaun hamutuk hodi aprova proposta
nebe’e mak sei prioridade iha suco nia laran liu husi votasaun
2.
Sistema
foti desisaun iha conselho do suco sira halo reuniaun komunidade sira iha nivel suco esplika
pnds ba populasaun tomak
inklui sira nia papel iha prosesu
foti desisaun no hahu halo
eleisaun ba ekipa lokal
ida hodi maneja projetu iha
sira nia suco
3.
Suco
sira identifika no klasifika
prioridades hatama husi reuniaunfeto
sira deit
4.
Fasilitador
sira presija halo reuniaun responsabilizasaun reguler ho komunidade no tau relatorius iha kuadrus avizu durante prosesus
kontrusaun,atu nune’e bele simu segundu prestasaun husi fundus infra-estrutura
APOIO HODI KRIA
KONDISAUN PARA ORGANIZA KOMUNIDAE
,sira mos
kaer papel inportante ida iha pnds,sira lidera sosializasaun no
enkonrajenpartisipasaun feto no mane
sira superviziona eleisaun
demokratika hosi ekipa komunitario sira nebe’e
no tulun rezolve keixa ho justu
Ø
komisaun
planeamento no akontabilidade(KPA)
responsabiliza ba supervizaun
monitorizasain jeral ba
actividades pnds no garnte
partisipasaun komunidade
ne’ebe efetivo hosi
menbru hotu-hotu iha komunidade (konselhu suco tomak mos hola parte ba iha KPA)
Ø
ekipa
inplementasaun komuniaded (EIP) responsaliza
ba dezenu, plaemento noimplementasaun pnds
Ø
ekipa operasaun no manutensaun (EOM) responsabiliza ba
implemntasaun no maneja manutensaun no funsionamento infrastura foun sira nebe’e hari liu hosi
subvensaun suco nian
Ø
fasilitador suco rua ne’ebe liga ho pesoal pnds tulun moliza komunidade no tulun komunika
kona ba pnds nia actividade no desizaun sira
Tamba ne’e tuirJoao
Paulhanesan komunidade hateten katak; knaar lideransa komunitariu hodi
apoiu bá programa Nasional dezenvolvimentu suco lideransa komúnitariu sai
hanesan observador ka kontrola bá programa hirak ne’ebé maka ekipa PNDS sira
formadu tiha ona, i komunidade rasik mak sai hanesan rensponsabilidade bá
programa hirak ne’e. Iha tuir GARY YUKI2001;8 ka matenek nain lideranca hanesan
prosesu atu influencia ema seluk atu konprende no aseita
ho saida mak presija atu halo no efectivo parte seluk peskijador
hateten lideranca tenki efectivo iha
parte dezenvolvimento liu –liu ba nia komunidade rasik iha suco ne,ebe refere
ba Sr Lino Izaes borges hanesan
komunidade hateten katak lideranca
importante tebes ba hodi kolobora hamutuk komunidade hodi atiji programa nasional dezenmolvimento suco inportante tebes ba suco iha timor laran
tomak hodi dezemvolvimento sira nia komunidade no sira
familia Koortzdkk(dalamKamars,2000:164)“leadershipas
influence,The art aof process of influencing people so that will strive willing ly and enthusiastically to ward the achievementof grup”.Iha lian tetum cignifika
katak::lideransa hanesan influensia, arte ou prosesu prosesu influensia
ema atu nune’e sira hakarak servisu hamutuk ho voluntariu ho espiritu bá diresaun
hodi atinji objetivus grupu peskijador nia definisaun lideranca tenki fo sira nia apoio tomak ba
qualker programa sira nebe tama iha
suco.
Tuir Xefe AldeiaManuel
Santa iha parte seluk mós programa nasional dezenvolvimentu suco ne’ebé
implementa iha suco Lissapat mós la komplikadu ho programa sira seluk, asuntu
ida ne’e hatudu katak durante ne’e programa governu nian lao diak ho
koordenasaun ne’ebé mak halao husi governu ho komunidade hodi implementa programa
nasional dezenvolvimentu suco.Bele dehan katak programa sira ne’e bele duni
atiniji objetivu ne’ebé maka ita nia povu luta desde uluk to’o agora, ne’e
katak realija duni mehi ne’ebé maka durante sira hein hela.(Intrevista iha
loron 4 fulan julho 2014, iha oras 10-12.00 am OTL).
Nune’e Mós Armindo
Borgeshanesan Lia Nain hateten katak ekipa PNDS sira hala’o rekrutamentu
tiha ona bá komunidade balun inklui
lideransa sira ne’ebé maka durante ne’e kaer mos knaar hanesan reprejentante
juventude feto ho mane, oferese sira nia an voluntariumente hodi apoiu bá
Programa PNDS nian ne’ebé maka durante ne’e lao hela iha komunidade sira nia
le’et, hodi fo benefisiu bá ita nian povu sira ne’ebé sofre no kbiit laiha. Iha
parte seluk mós ita nian komunidade
servisu hamutuk ho lideransa komúnitariu sira hodi kontribui bá programa
PNDS ne’ebé maka planea husi Ministeriu Estatal.
Maneira hanesan sasukat ida hodi
hetan buat ne’ebé mak ita hakarak, atu fo rejultadu ida ne’ebé mak planeia ona
persija lideransa komúnitariu hala’o hodi halo koordenasaun ho ekipa PNDS
Nasional, involve komúnidade direitamente hodi identifika no planeia area
ne’ebé mak periodades hodi implementa. Tamba ne’e mak tuir Julio do Rosario Lemos hanesan Xefe do Suco iha ninian intervensaun
hateten katak; maneira ne’ebé mak lideransa komúnitariu uja mak hanesan buka
atu hatene oinsa maka implementasaun husi ema lubuk ida ne’ebé maka hetan ona
fiar husi ekipa PNDS, iha parte seluk mós oinsa maka sira bele uja orsamentu,
ne’ebé aloka ona husi Ministerio da Estatal, liu husi programa dezenvolvimentu
suco, tamba durante ne’e ema lubuk ida ne’ebé forma ona hanesan membru hodi
ezekuta programa hirak ne’ebé maka trasa tiha ona husi ekipa PNDS, tamba
durante ne’e sira hetan ona formasaun husi ekipa fasilitador PNDS, hodi nune
komunidade sira rasik bele utilija osan ne’e ho diak no bele tuir duni programa
sira ne’ebé maka durante ne’e prepara ona husi ministeriu kompotente.
(Intrevista iha loron 4 fulan julho 2014, iha oras 10-12.00 am OTL.
Programa
ida sei lao ho diak persija komunikasaun ida ne’ebé klaru no asertivu, asuntu
ida ne’e tambá liu husi komunikasaun ema ida bele hala’o relasaun ho ema seluk
iha ekipa ida, programa ida sei la lao ho diak sekarik komunikasaun ne’ebé mak
iha ladun estabelese ho diak. Ho ida ne’e tuir reprejentante Xefe Aldeia Sr Orlando do santo hateten
katak; komunikasaun ne’ebé maka lideransa komúnitariu hala’o mak buka kopera
hamutuk no tau ideia hanesan hodi bele
hetan susesu bá programa hirak ne’e.
Aleñde
ne’e karik iha mudansa balun husi bá programa hirak ne’e, maka lidernsa
komúnitariu buka koordena ho ekipa PNDS ne’ebé maka sai hanesan
rensponsabilidade bá suco refere, i nune’e mós hodi bele trasa enkontru abertu
ida iha sede suco no fatin ida ne’ebé maka durante ne’e sai hanesan centro ba
enkontru nian atu bele ezekuta nafatin programa hirak ne’ebé hanaran programa dezenvolvimentu suco.(Intrevista
iha loron 4 fulan julho 2014, iha oras 09-11.00 am OTL.Tuir W. J. S.
Poerwadarminta defini papel hanesan:
“Nivel
ida ne’ebé definidu no esperá bá ema ida iha komunidade ou papel katak parte
husi knar prinsipal ne’ebé tengkiser hala’o
Peskijador
nia finisaun katak lideranca iha nia
esforsu makas ba nia komunidade
hodi iha koncensia atu kontrolo
sira nia servisu liu ba chefe de socu atu
apoio makas ba programa sira hanesan pnds
Basea ba dadus nebe,e iha fatin
,peskijador foti konkluzaun katak apoiu
lideranca komunitario ba iha programa nasional dezemvolvimento suco
,lideransa hanesan autor ba iha programa nasional dezemvolvimento hodi kontrola buka hatene kordena hamutuk ho ekipa pnds mak sai hanesan
responsabilidade ba suco refere .nune mos hodi trasa enkontro aberto iha sede
suco ,lideransa iha inisiativo hodi dezemvolve nia suco rasik no hatene nia knar ba basea legalidade nebe,e mensiona konstituisaun RDTL
·
Tuir
artigu 16. Husi Lei n.3/2009, husi loron 8 fulan Jullu konabá lideransas
komunitárias nia eleisaun konfere bá kompeténsia governu hodi fornese rekursus
umanus no finanseirus bá suco sira no hare’e
hodi garante katak funsionamentu
sei la’o ho dia’k no dezenvolvimentu bá
Ministériu Administrasaun Estatal noregulamento ba lederanca komunitarioLidera
governasaun bazeia bá desijaun ne’ebé deside hamutuk tuir conselhos Suco;
·
Hato’o
regulamentu suco;
·
Hatu’ur regulamentu suco ne’ebé hetan
konkordasaun husi conselho do suco;
·
Hatu’ur no hato’o regulamentu suku
konabá orsamentu suco, atu halo diskusaun no konkorda entre konselhu suku;
·
Orienta moris komunidade suku nian;
·
Orienta
ekonomia suku;
Reprejenta suku iha laran ou liur husi Justica no bele hatudu legalidade justica tuir
kontituisaun RDTL
DIFIKULDADE MAK
LIDERANCA KOMUNITARIO HODI APOIU BA PNDS
Ho
difikuldades hirak ne’ebé mensiona iha leten persija tau atensaun husi governu
sentral, i persija mós mautoridade ou konsensia husi komunidade atu labele
hala’o protesta bá lideransa komúnitariu, tambá programa PNDS ne’e involve
direitamente komunidade hodi planeia, hodi identifika area ne’ebé maka
periodades. Iha parte seluk persija transporte ne’ebé mak diak, no koordenasaun
hodi hakbesik material konstrusaun mai suco Lissapat, i alende ne’e mós reforsa
planu ne’ebé maka iha, atu nune’e iha implementa programa PNDS labele atraja ho
iklima ne’ebé iha. Nune’e mós persija reforsa komunikasaun no kontrola ne’ebé
maka’as bá pessoal suku ne’ebé rekruta tiha ona, hodi nune’e pesoal sira ne’e
bele ativa iha implementasaun programa nasional dezenvolvimentu suco.
Xefe do Suco Lissapat hateten katak programa PNDS ne’ebé
maka durante ne’e atinji ona mak hanesan; rehabilitasaun bá be mos, nune’e
hadia mós torneira balun durante ne’e at hela,
i aleñde ne’e rehabilita tanki distribuisaun be mos. Hari’i tan sede
aldeia foun balun husi aldeia ne’ebé mak dook husi sede suco, nune’e mós
rehabilita centro de saude atu bele halo tratamentu ba komunidade hodi reduz
fatin ne’ebé dok ne’ebé durante ne’e komunidade infrenta, atu nune’e sekarik
komúnidade persija konsulta, komunidade la persija ba dook ona iha Centru saude
ne’ebé durante ne’e dok husi suco Lissapat.Dezafius ne’ebé maka durante ne’e
lideransa komúnitariu Lissapat infrenta mak hanesan;
1. Realija programa hirak ne’e sedauk hotu, hetan protesta
husi komúnidade.
2.
Suco
Lissapat dok husi material ne’ebé mak uja hodi hala’o konstrusaun.
3.
Dalaruma
atraja ho mudansa klimatika nune’e bele prejudika programa ne’ebé maka trasa
tiha, hanesan programa PNDS.
4.
Pesoal
apoiu PNDS ne’ebé rensponsabilija bá programa ne’ebé iha, ladun ativa hodi halo
relatoriu,la marka prejensa iha reuniaun, i ladun iha jestaun ne’ebé diak iha
ezekusan orsamentu.
C.2. Programa Nasional
Dezenvolvimento Suco(PNDS)
Programa husi V
Governo konstitusional hare no fó kontinuasaun bá programa inisius husi IV
governo konstitusional ho nia planu estrategiku bá dezenvolvimentu Nasional
(2011-2030), ne’ebé forma husi segment konabá Resolusaun do Governo no 1/2012,
loron 25 fulan Janeiro, ne,ebé kria komisaun konabá kordenasaun
interministerial para hodi koordena, monitoriza no avalia iha implementasaun
mekánismu nasional hodi aselera dezenvolvimentu komúnitariu, i no mos Grupo
apoiu Técnico de Trabalho Interministerial.
Inisiativa ida ne’e
traduz ba vontade pólitika atu estabelese ligasaun maior governo ho sucos, atu
kompleta diferente planu dezenvolvimento. Konkretizandu hanesan forma ida,
objetivu governo nian, no mos quadro strategia ida ba dezenvolvimento
sustentavel, promosaun ba bem star social e ekonomiku no mos kualidade vida
populasaun i promosaun husi koesaun ekonomika e sosial, atraves husi
partisipasaun husi komunidade no propriu bá dezenvolvimento.
Kumprimentu ida ne’e
iha finalidades justifika hodi apoiu finanseiru bá parte governo no intedades
hodi presta ba servisus interese jeral nian, iha kontekstu ida ne’e kria rejime
jeral bá Programa Nacional Desenvolvimento Sucos (PNDS) ho durasaun inisial
tinan wualu no investimentu estimadu $USD 300 milhõesde dólares. Iha tinan
primeiro iha implementasaun kada suco simu subsidiu husi governu ho montante
orsamentu $USD 50 000, hodi bele iha
poder ba progresivamente, i aumenta tan tinan subsekentes to’o montante médiu
de $USD 75 000.Subsidiu ne’e rasik direitamente fó ba sucos para ezekuta
projetus no infrastruturas, no teknikamente identifika projetu ne’ebé periodade
husi komunidade local.
Governo, através do
Ministério da Administração Estatal iha rensponsabilidade fo formasaun inisial
bá ekipa de profesionais no forma permiti ninian adekuada intervensaun iha
implementasaun rejime jeral husi programa, alende rensponsabbilija, liu husi
Secretariado Técnico de Apoio aoPrograma Nacional de Desenvolvimento dos Sucos,
husi ninian supervizaun no akompañamento.[13]
Programa ne’ebé mak
PNDS hala’o maka programa fiziku ou infrastrutura ne’ebé jere husi komunidade
rasik hanesan ponte, luron tama ba suco, bee mós, irigasaun, merkadu, sintina
públiku, sentru komunidade, rehabilitasaun postu saude, eskola no
seluk-seluktan. Programa sira ne’e hetan involvimentu direita husi komúnidade
hodi identifika sira nian problema rasik no implementa iha sira nian suco
laran. Apoiu lideransa komúnitariu hanesan autór ba implementasaun programa
nasional dezenvolvimento suco.
Rejultadu nudar
valor ne’ebé mak sempre hetan iha esforsu husi ekipa no pesoal ne’ebé mak
durante ne’e hala’o programa PNDS, tamba ne’e makChefe do Suco Lissapathateten katak rejultadu husi programa PNDS
sai hanesan vantazen no realidade iha komunidade nia le’et, tambá bele fo
suksesu bá programa hirak ne’ebé maka durante ne’e ita nia komunidade sira hein
hela, i sira mós agradese tambá ho programa PNDS nian, bele realija duni mehi
ne’ebé durante ne’e sira hein hela.Iha parte seluk komunidade mós husu bá
governu liu husi Ministeriu kompotente atu iha nafatin planu seluk ba tinan oin
mai bele sai hanesan mós programa PNDS nian ne’ebé maka realija ho diak no sai
susesu bo’ot ida hodi garante dezenvolvimentu bá jerasaun foun iha futuru. (Intrevista
iha loron 2 fulan julho 2014, iha oras 10-12.00 am OTL.)
Tuir Chefe Aldeia Tateulu hateten katak
rejultadu implementasaun PNDS durante ne’e iha hau nian Suco sente ne kapas
teb-tebes, tambá komunidade iha hau nia aldeia kolabora duni ho autoridade
lokal ho ekipa PNDS hodi implementa programa sira ne’e.tuir peskijador nia
haren katak programa pnds iha suku
lisapat lao nia diak no
koloborasaun husi komunidade diak no
autoridade iha komitmento hanesan ho komunidade.
Kontinuasaun husi
ida ne’e Chefe Aldea Tidibessi mós
hateten katak; nia parte sente kontente ho rejultadu ne’ebé PNDS halo iha hau
nian Suco, hau espera katak liu husi PNDS bele responde ona nesesidade ne’ebé
mak komúnidade hasoru iha base, i hau husu nafatin ba Governu hodi kontinua
nafatin programa ida ne’e iha teritoriu laran tomak.
Esperansa hanesan
buat ida ne’ebé ema ida ou ema barak nia hakarak, tamba ne’e komunidade suco
Lissapat espera katak depois de implementasaun ida ne’e komunidade sira direitamente
goja dezenvolvimentu husi implementasaun PNDS, bele hakman no reduz
difikuldades ne’ebé mak durante ne’e komunidade suku Lissapat hasoru.Komunidade
espera katak; oinsa mak sirabele kuidadu saida mak governu halo ona iha sira
nian suco liu husi programa PNDS, komúnidade rasik sai seguransa bá
dezenvolvimentu ne’ebé iha, i buka kooperasaun ne’ebé diak ho ita nian governu
hodi asegura dezenvolvimentu iha ita nian Suco
Programa
nasional dezenvolvimentu suku ba oin kunforme governu Timor-Leste liliu ba
Governu foun ne’ebé sei ukun tuir mai, persija mantein nafatin Program ida
ne’e, tambá programa ida ne’e fo duni benefisiu ba komunidade ne’ebé hela iha
area remotas.
Apoiu
lideransa komunitariu bá programa nasional dezenvolvimentu suco katak lideransa
komunitariu iha papel inportante iha dezenvolvimentu ne’ebé lao iha ninian
komunidade rasik, hamutuk ho komunidade identifika, planu, no halao
dezenvolvimentu, apoiu ekipa PNDS hodi
realija programa. Iha parte seluk mós programa nasional dezenvolvimentu suco
ne’ebé implementa iha suku Lissapat mós la komplikadu ho programa sira seluk,
asuntu ida ne’e hatudu katak durante ne’e programa governu nian lao diak ho
koordenasaun ne’ebé mak halao husi governu ho komunidade hodi implementa
programa nasional dezenvolvimentu suku. Bele dehan katak programa sira ne’e
bele duni atiniji objetivu ne’ebé maka povu luta desde uluk to’o agora, ne’e
katak realija duni mehi ne’ebé maka durante sira hein hela.
MANIERA LIDERANCA
KOMUNITARIO BA IHA PROGRAMA
NASIONAL DEZEMVOLVIMENTO SUCO
Maneira
hanesan sasukat ida hodi hetan buat ne’ebé mak ita hakarak, atu fo rejultadu
ida ne’ebé mak planeia ona persija lideransa komúnitariu hala’o hodi halo
koordenasaun ho ekipa PNDS Nasional, involve komúnidade direitamente hodi
identifika no planeia area ne’ebé mak periodades hodi implementa. Tamba ne’e
maklideransa komúnitariu uja mak hanesan buka atu hatene oinsa maka
implementasaun husi ema lubuk ida ne’ebé maka hetan ona fiar husi ekipa PNDS,
iha parte seluk mós oinsa maka sira bele uja orsamentu, ne’ebé aloka ona husi
Ministerio da Estatal, liu husi programa dezenvolvimentu suku, tamba durante
ne’e ema lubuk ida ne’ebé forma ona hanesan membru hodi ezekuta programa hirak
ne’ebé maka trasa tiha ona husi ekipa PNDS, tamba durante ne’e sira hetan ona formasaun
husi ekipa PNDS, i sira rasik bele utilija osan ne’e ho diak no bele tuir duni
programa sira ne’ebé maka durante ne’e prepara ona husi ministeriu
kompotentePrograma ida sei lao ho diak persija komunikasaun ida ne’ebé klaru no
asertivu, asuntu ida ne’e tambá liu husi komunikasaun ema ida bele hala’o
relasaun ho ema seluk iha ekipa ida, programa ida sei la lao ho diak sekarik
komunikasaun ne’ebé mak iha ladun estabelese ho diak. Ho ida ne’e tuir
reprejentante
Ho
difikuldades hirak ne’ebé mensiona iha leten persija tau atensaun husi governu
sentral, i persija mós mautoridade ou konsensia husi komunidade atu labele
hala’o protesta bá lideransa komúnitariu, tambá programa PNDS ne’e involve
direitamente komunidade hodi planeia, hodi identifika area ne’ebé maka
periodades. Iha parte seluk persija transporte ne’ebé mak diak, no koordenasaun
hodi hakbesik material konstrusaun mai suco Lissapat, i alende ne’e mós reforsa
planu ne’ebé maka iha, atu nune’e iha implementa programa PNDS labele atraja ho
iklima ne’ebé iha. Nune’e mós persija reforsa komunikasaun no kontrola ne’ebé maka’as
bá pessoal suco ne’ebé rekruta tiha ona, hodi nune’e pesoal sira ne’e bele
ativa iha implementasaun programa nasional dezenvolvimentu suco.
Rejultadu
implementasaun PNDS ne’ebé atinji ona
mak hanesan; rehabilitasaun bá be mos, nune’e hadia mós torneira balun durante
ne’e at hela, i aleñde ne’e rehabilita
tanki distribuisaun be mos. Hari’i tan sede aldeia foun balun husi aldeia
ne’ebé mak dook husi sede suco, nune’e mós rehabilita centro de saude atu bele
halo tratamentu ba komunidade hodi reduz fatin ne’ebé dok ne’ebé durante ne’e
komunidade infrenta, atu nune’e sekarik komúnidade persija konsulta, komunidade
la persija ba dook ona iha Centru saude ne’ebé durante ne’e dok husi suco
Lissapat.
BENEFISIO BA PROGRAMA NASIONAL DEZEMVOLVIMENTO SUCO PNDS
BA KOMUNIDADE
Benefisiu Programa
nasional dezenvolvimentu suco ba oin kunforme governu Timor-Leste liliu ba
Governu foun ne’ebé sei ukun tuir mai, persija mantein nafatin Programa ida ne’e,
tambá programa ida ne’e fo duni benefisiu ba komunidade ne’ebé hela iha area
remotas.
Esperansa
hanesan buat ida ne’ebé ema ida ou ema barak nia hakarak, tamba ne’e komunidade
suco Lissapat espera katak depois de implementasaun ida ne’e komunidade sira
direitamente goja dezenvolvimentu husi implementasaun PNDS, bele hakman no
reduz difikuldades ne’ebé mak durante ne’e komunidade suco Lissapat
hasoru.Komunidade espera katak; oinsa mak sirabele kuidadu saida mak governu
halo ona iha sira nian suco liu husi programa PNDS, komúnidaderasik sai
seguransa bá dezenvolvimentu ne’ebé iha, i buka kooperasaun ne’ebé diak ho ita
nian governu hodi asegura dezenvolvimentu iha ita nian Suco
KAPITULO
V
Konsiderasaun Final
A.
Konklusaun
Bazeia bá rejultadu husi peskija ne’ebé
relasionadu ho apoiu lideransa komúnitariu bá programa nasional dezenvolvimentu
suku, maka hakerek nain bele fó konkluzaun katak apoiu lideransa komunitariu
hanesan asuntu ida ne’ebé inportante teb-tebes hodi apoiu bá PNDS iha
implentasaun, asuntu ida ne’e bele sukat liu husi atividades ou programa ne’ebé
mak lideransa komúnitariu hala’o ho ekipa PNDS ne’ebé iha, no mós buka apar informasaun
ne’ebé relevante ho dezenvolvimentu suco.
Husi rejultadu
analiza no resolves problemas bele dada konkluzaun ida konabá apoiu lideransa
komúnitariu bá programa nasional dezenvolvimentu suku hanesan tuir mai ne’e;
1
Lideransa
komunitariu hodi apoiu bá programa Nasional dezenvolvimentu suco sai hanesan
observador ka kontrola bá programa hirak ne’ebé maka ekipa PNDS sira formadu
tiha ona;
2
Reprejentante
komunidade balun oferese sira nia an voluntariumente hodi apoiu bá Programa
PNDS nian ne’ebé maka durante ne’e lao hela iha komunidade sira nia le’et.
3
Pesoal
apoiu PNDS ne’ebé rensponsabilija bá programa ne’ebé iha, ladun ativa hodi halo
relatoriu, la marka prejensa iha reuniaun, i ladun iha jestaun ne’ebé diak iha
ezekusan orsament
4
Lideransa
komunitario sai hanesan autor ba programa nasional dezemvolvimento suco
B.
Rekomendasoês.
Bazeia bá konkluzoes bá rejultadu analija dadus iha
leten, maka hakerek nain bele rekomenda ba Governu liu husi Ministerio Estatal
hodi tau interese bá apoiu lideransa komunitariu bá programa nasional
dezenvolvimentu suco ho nia rekomendasaun hanesan tuir mai ne’e:
1.
Husu
bá Governu hodi tau konsiderasaun báapoiu ne’ebé hala’o husi lideransa komúnitariu
masimu bá implementasaun programa nasional dezenvolvimentu suco, atu nune’e
lideransa komunitariu bele observa no kontrola ho diak dezenvolvimentu iha sira
nian suco rasik.
2.
Persija
involve barak liu tan komunidade balun ne’ebé hakarak voluntariu hodi apoiu bá
implementasaun programa Nasional dezenvolvimewntu suku.
3.
Persija
tau atensaun bá pesoal PNDS ne’ebé ladun ativa iha enkontru, halo relatoriu ba
ekipa PNDS nasional, i persija kontrola orsamentu iha ezekusaun, atu nune’e
labele mosu mal administrasaun iha implementasaun PNDS bá suco Lissapat.
Peran
Kepala Desa Dalam Penyelenggaraan Pembangunan di Desa Malinau Seberang
Kecamatan Malinau Utara Kabupaten Malinau, P. Arbain Padilah, e Journal Ilmu Pemerintahan, 2013, 1 (2):
ejournal.ip.fisip-unmul.ac.id © Copyright 2013.
Kamus Umum Bahasa Indonesia, 1976,W. J. S.
Powerdarminta, Jakarta.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Kamus Besar Bahasa Indonesia, Balai
Pustaka
Thibaut dan Kelly, Dalam.Adam I. IndraWijaya, Perilaku Organisasi, Sinar
Baru Bandung,
Robert M.Z.1985, Buku Pengantar Sosiologi, Penerbit Kanika, Jakarta,
Lewwellen
1995, Larrin 1994, Kiely 1995 dalam Tikson, 2005)
Memahami
Konsep Pedesaan Dan Tipologi Desa Di I IndonesiaOleh: Edi Indrizal.
Metodologi Penelitian Sosial,Husaini Usman dan
Purnomo Setwadi Akbar, Bumi Aksara,
Jakarta, 2000,
PNDS sei la fó benefisiu ami-nia suco, Alarico da Costa, Manuel Ribeiro. Artikel, jornal Timor Post, edisaun
Sábadu 15 Fevereiru 2014.
|
Decreto-Lei30/2012 Incentivos Financeiros às Lideranças Comunitárias
DECRETO-LEI N.º 08 / 2013 de 26
de Junho. REGIME GERAL DO PROGRAMA NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DOS SUCOS (PNDS)
[1]Peran Kepala Desa Dalam
Penyelenggaraan Pembangunan di Desa Malinau Seberang Kecamatan Malinau Utara
Kabupaten Malinau, P. Arbain Padilah,e Journal Ilmu Pemerintahan, 2013, 1 (2):
ejournal.ip.fisip-unmul.ac.id © Copyright 2013.
2. PNDS sei la fó benefisiu ami-nia suku, Alarico da
Costa, Manuel Ribeiro. Artikel ne’ebé públika sai iha jornal Timor Post,
edisaun Sábadu 15 Fevereiru 2014.
|
[3] Decreto-Lei30/2012 Incentivos Financeiros às Lideranças
Comunitárias
[4]Asiste
diskusasaun Interaktivu Directo ne’ebé RTTL halo entre Ministro MAOET,
Deputadu, ho Reprezentante husi Sociedade Civil, konabá PNDS, iha dia 21 de
Febereiru 2014.Oras Tuku 19.00-20.00, pm. OTL
[5]Lewwellen
1995, Larrin 1994, Kiely 1995 dalam Tikson, 2005)
[6]Memahami Konsep Pedesaan Dan
Tipologi Desa Di I Indonesia Oleh: Edi
Indrizal, pájina.5
[7] W.
J. S. Powerdarminta Kamus Umum Bahasa
Indonesia, Jakarta, 1976,Hal.383
[8]Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Kamus
Besar Bahasa Indonesia, Balai Pustaka, Hal. 39
[9]Thibaut dan Kelly, Dalam.Adam I.
IndraWijaya, Perilaku Organisasi, Sinar Baru Bandung, 1986, Hal. 131
[10]Robert M.Z. Buku Pengantar Sosiologi,
Penerbit Kanika, Jakarta, 1985, Hal. 89
[11]DECRETO-LEI N.º 08 / 2013 de 26 de Junho. REGIME GERAL DO
PROGRAMA NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DOS SUCOS (PNDS)
[12]Husaini
Usman dan Purnomo Setwadi Akbar, Metodologi Penelitian Sosial, Bumi Aksara,
Jakarta, 2000, Hal. 47
[13]DECRETO-LEI N.º 08 / 2013 de 26 de Junho. REGIME GERAL DO
PROGRAMA NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DOS SUCOS (PNDS)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar