Selasa, 26 Mei 2015

KULTURA SERVISU IHA TIMOR LESTE NUDAR DEZEMPENHU SERVISU BA IMPORTANSIA BA DEZENVOLVIMENTU NASIONAL


KAPÍTULU I
PROBLEMATIZASAUN PESKIZA
1.1  Enquadramentu
Iha momentu Repúblika Demokrátika de Timor-Leste (RDTL) restaura  iha loron 20 de Maiu tinan 2002, Timor-Leste hasoru problema barak ne’ebé mósu latuir ninia espesialidade. Problema sira ne’e mak hanesan administrasaun ne’ebé esensial tebes no hasoru obstákulu bo’ot iha matérial administrasaun públiku ne’ebé bai-bain bolu ho naran edifisiu administrasaun. Iha mós inkapasidade ne’ebé mósu wainhira hala’o atividade administrasaun iha edifisiu (kantor) administrasaun sub-distrito Cailaco nian, servisu administrasaun nian la’o mak fo impaktu indireita ba implementasaun programa ne’ebé trasa ona husi governu sentral iha atividade administrasaun sub-distrito Cailaco nian ne’ebé ho ninia karaktéristika sentralisasaun, signifika katak programa ka atividade hotu sei sentraliza iha governu sentral nia liman.
            Kapasidade oreintador administrasaun iha instituisaun públiku nian sai hanesan parte ida husi atividade ne’ebé importante atu tau atensaun maxíma para bele hare no dezenvolve administrasaun refere hodi sai tuir prosedura ne’ebé terminadu tiha ona. Maibé iha implementasaun adminstrasaun iha edifisiu ne’ebé presiza ita hare maka objetivu ne’ebé atu atinji no tempu ne’ebé presiza atu hakotu no sansaun ba responsabilidade. Administrasaun iha edifisiu sira ne’e  maka servisu ida ne’ebé iha relasaun ho regulamentu ne’ebé hala’o husi elementu ka funsionáriu sira ne’ebé hala’o kna’ar iha edifisiu adminstrador sub-distrito Cailaco. Servisu iha edifisiu ne’ebé presiza hala’o tenke hakotu ka finaliza bazeia ba tempu ne’ebé planeadu ka determina ona. Ho ida ne’e para atividade sira iha edifisiu nian sai kna’ar ne’ebé importante atu sai efetivu, tamba oras ne’e iha edifisiu kaer papel importante liu iha aspetu vida moris umanu nian, edifisiu mós nu’udar sentru atividade ba pensamentu ne’ebé sentraliza ba organizasaun atu kontrolu ba komportamentu ka atetude atu atinji vokasaun hatur ka difine ona antes.
            Atividade ne’ebe iha objetivu no iha kontinuasaun hodi kontrolu atividade ne’ebé iha benefisiu hodi hala’o atividade tuir planu ne’ebé regula. Tuir matenek nain Prajudi Atmósudirjo hatete katak “Mengarahkan kegiatan-kegiatan kita secara terus-menerus menuju ke tercapainya tujuan, dan mengendalikan sumber-sumber daya, beserta gerak-gerik pemanfaatannya sesuai dengan peraturan-peraturan dan rencana-rencana kita.”[1] (persija kria atividade ne’ebe mak iha nia benefisiu atu bele iha kontinuasaun ba atividade ne’e rasik. Administrasaun efetivu ne’e signifikaa katak servisu administrasaun nian la’o ho diak no hotu tuir nia tempu ne’ebé terminadu no responde duni ema hotu nia hakarak). Rezultadu relatoriu ne’ebé hato’o ba ne’e mós sai problema, maibé informasaun refere la’os sai problema seriu ne’ebe hasoru iha baze.
Implementador servisu base tuir aspeitu moris ne’ebé importante no luan iha ida nia laran, tan ne’e mak governu iha responsabilidade no funsaun esensial hodi fo’o kna’ar ba implementador administrasaun ne’ebé sei presiza husi povu, liu husi implementa no hari’i regulamentu ka prinsipiu fundamentais ne’ebé ho vontade atu responde nesesidade komunidade nian iha aspeitu edukasaun, ekonomia, saude no selu-seluk tan. Iha oportunidade ne’e sei haree dereitamente ba implementasaun administrasaun ba komunidade sub-distrito Cailaco. Esforsu atu hasa’e kualidade implementa hodi atinji tempu servisu liu husi desizaun-desizaun para oinsa bele hasa’e forsa servisu atu nune’e para bele fasilita servisu ne’ebé preparadu ona husi implementador. Esforsu ida ne’e atu kria para bele fahe matérial ne’ebé iha nia ligasaun ho managementu implementa ba membru ne’ebé didika nia an ba komunidade tamba iha estrutura nível sub-distritu Cailaco, no hari’i sistema administrasaun ne’ebé justu no ekilibriu iha prosesu implementa ba komunidade ho servisu ne’ebé efektivu no efisiensia kompara ho kapasidade edukasional ne’ebé funsionáriu uza hodi halo kapasitasaun kona-ba sistema administrasaun ba komunidade Cailaco.
Tuir kontestu implementasaun servisu administrasaun presiza tenki hatan lolos ho nesesidade komunidade ne’ebé hola parte mós iha atividade refere. Konseitu indikador públiku sai progressivu husi implementasaun ne’ebé ho karakteristiku sentralistiku ba implementasaun, ne’ebé haree liu ba oinsa mak bele dezenvolve hanoin hodi orienta komunidade ne’ebé presiza mata-dalan ne’ebé kompletu iha edifisiu/instituisaun relevante nia laran para bele funsiona servisu tuir dalan. Problema ne’ebe seriu ba komunidade iha baze mak liga mós ba hasa’e kualidade implementasaun ne’e rasik. Implementa administrasaun ne’ebé kualidade ka esensial defende ba aspeitu oi-oin, ne’ebé bele justifika maneira selebrasaun liu husi suportasaun rekursus humano no instituisaun ho mós fasilidade sira ne’ebé iha ona, hanesan; kareta, komunikasaun, no sasan ne’ebé iha ligasaun kona-ba hakerek nian iha edifisiu ne’ebé presiza utiliza.
Bazeia ba observasaun iha terrenu, peskizadór hetan iha problema sira kona-ba kapasidade funsionáriu no dezafiu ba implementasaun iha edifisiu administrasaun. Hala’o servisu la tuir oras, rekursu, ekipamentu, nomós valor kualidade servisu nian iha edifisiu ne’ebé sei minímu. Implementa administrasaun nu’udar maneira ne’ebé efetivu atu hala’o atividade sira iha administrasaun ne’ebé hahu iha akordu entre ema nai’n rua atu servisu hamutuk atu atinji objetivu. Tamba atividade administrasaun nu’udar pontu importante husi atividade ne’ebé hala’o husi governu iha edifisiu. Iha asuntu ida ne’e ita bele hatene katak ba dahuluk dezemvolvimentu iha estadu foun ida hadau objetivu ukun rasik an (liberdade) hanesan estadu Repúblika Demokrátika Timor-Leste, tenke hahu mós husi atividade administrasaun ne’ebé diak no justu. Ba dahuluk implementa administrasaun ne’ebé efetivu no efisiensia hodi nune’e suporta programa servisu husi lider no ida ne’e depende deit ba jestaun implementa no tekníku atu atinji objetivu, epsertu husi implementa administrasaun ne’ebé efetivu, husi tempu ba tempu.
Implementa administrasaun iha edifisiu, bazeia sasukat katak menus suportasaun husi fatór kualidade servisu, atividade iha edifisiu sei barak liu menus ka iha fenómena sira ne’ebé minímu implementa admnistrasaun iha edifisiu nian iha edifisiu administrador sub-distrito Cailaco. Rezultadu observasaun iha kampu hatudu katak menus kapasidade ba funsionáriu no dezafiu husi atendementu públiku atu implementa husi komunidade iha sub-distrito Cailaco. Inkapasidade administrasaun edifisiu nian iha sub-distrito Cailaco tamba husi sinál sira hanesan tuir mai ne’e:
1.      Hala’o servisu sempre adea no sai butuk
2.      La konsisténsia ba implementasaun servisu nian iha edifisiu
3.      La respeitu regulamentu servisu nian ne’ebé hatu’ur ona husi lider leten
4.      Nível edukasaun maioria Sekundaria deit.
Disiplina/respeita oras sai prinsipiu prinsipal hodi funsiona atividade no implementa administrasaun ne’ebé ekilibriu ba komunidade sira sub-distrito Cailaco, klaru katak disiplina oras mós bele hasa’e prestasaun servisu. Buat ne’ebé harekek na’in hakerek mak hanesan disiplina oras liu husi ninia papel ne’ebé esensial kona-ba kualidade prestasaun servisu funsionáriu nian iha implementasaun kna’ar servisu administrasaun nian iha sub-distrito Cailaco.
Esforsu hodi hasa’e prestasaun servisu funsionáriu nian atravesa husi disiplina oras iha sub-distrito Cailaco seidauk implementa ho efetivu no efisiensia. Haree ba factor efetividade funsionáriu, iha ema balun ne’ebé didika nia servisu iha instituisaun-instituisaun governu nian ne’ebé bolu ho naran funsionáriu ka membru ne’e hotu presiza tenki halo tuir regulamentu administrasaun nian ne’ebé funsiona iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco hanesan ordem ida iha edifisiu laran hodi regula funsionáriu sira durante oras servisu sei la’o atu respeita ba oras absencia, oras servisu, no oras sai tama iha edifisiu (kantor) laran ho selu-seluk tan.
Kestaun ne’ebé presiza tau matan iha prosesu implementa administrasaun mak funsionáriu ne’ebé hala’o servisu iha edifisiu (kantor) hodi haree no organiza atividade ho diak atu nune’e para funsionáriu sira respeita oras servisu hodi didika kna’ar liu husi implementasaun ne’eb’e justu ba komunidade ho maneira servi atu nune’e komunidade bele halo tuir regulamento ne’ebé eziste iha edifisiu administrador sub-distrito Cailaco.
Potensialidade funsionáriu atu deskobre problematika iha prosesu implementa servisu ho antusiasmu atu organiza programa ka kna’ar ida kona-ba servi komunidade ho maneira publikamente no ekilibriu para responde ba nesecidade komunidade nian ne’ebé sai nesesariu tebes kada uma kain. Potensialidade sai hanesan pensamentu ne’ebé klean tebes iha ema ida-idak nia hanoin ne’ebé kolaborativu no konstrutivu hodi halo kontribuisaun ba ema seluk tamba nia iha energia servisu ne’ebé diak ba governu. Klaramente implementador ne’e presiza tebes hodi hasusesu atividade ne’ebé difikulta fali ema ne’ebé hala’o atividade refere, no kbi’it ne’ebé iha hodi resolve atividade hotu-hotu liu husi dezenvolve an sai forte hodi bele dezenvolve fali organisasaun, liu husi kbi’it ne’ebé iha mós bele uza hodi halo analiza, koordenasaun, iha prosesu implementa servisu ho mós foti desizaun kona-ba servisu refere. Relasiona ho servisu refere, presiza uza pensamentu no forsa ne’ebé organizasaun presiza uza hodi atinji ninia objetivu ne’ebé prinsipal mós uza planu ne’ebé planeadu nanais ona iha forum. Haree ba futuru katak sistema implementa programa atividade lideransa agora sai perioridade para mantein planu hodi buka dalan ba atividades públiku, tamba implementasaun administrasaun públiku mós presiza liu husi dezemvolvimentu sistema administrasaun hodi prepara implementa no esplika ba públiku. Kualidade implementasaun administrasaun presiza instala iha instituisaun-instituisaun governu hanesan; governu distrital, sub-distrito Cailaco nian. maske konseptu implementa sei dauk instala hotu, maibé presiza kondisaun ne’ebé kondis ho rekursu ne’ebé instituisaun governu ne’e iha durante implementa atividade administrasaun ba públiku.          
1.2  Identifikasaun Problema
Bazeia ba introdusaun iha leten, maka hakerek na’in halo analiza hodi formula problema-problema hanesan tuir mai:
Oinsa kapasidade Funsionario públiku administrasaun nian no Dezafiu sira husi atendementu públiku iha Administrasaun sub-distrito Cailaco?”

1.3 Objetivu peskiza
Liu husi hakerek ne’e mós atravesa husi peskiza ida ne’ebé ho ninia objetivu hanesan tuir mai ne’e:
a)      Atu hatene kona-ba forsa ka kbi’it kapasidade no dezafiu hodi implementa administrasaun iha edifisiu (kantor) administrasaun sub-distrito Cailaco.
b)      Atu hatene kona-ba implikasaun no dezafiu iha prosesu implementa administrasaun iha edifisiu (kantor) laran.

1.4. Benefisiu peskiza
Iha mós benefisiu husi peskiza ida ne’e mak hanesan tuir mai ne’e:
1.   Benefisiu Teoritika
v  Sai nu’udar refrensia ba nível (kalangan) universidade estudante universitaria no parte hotu-hotu ne’ebe inklui iha areia administrasaun nian ba jerasaun  foun no ba futuru. No Peskiza ne’e mós bele fo vantagem no sai nu’udar bahan refrensia ba estudante no komunidade enjeralmente atu habelar ciensia ne’ebé utiliza ho justo.
v  Hanesan kriteria atu hodi halo estudu licensatura departementu dezenvolvimentu comunitariu
2.   Benefisiu Praktika
v  Bele fo benefisiu nu’udar konribusaun no kunhesimentu kona ba servisu administrasaun nian iha Governu no sub-distrito Cailaco espesifikumente hodi hadia administrasaun iha edifisiu laran.
v  Sai hanesan save informasaun ba funsionáriu públiku liu-liu ba funsionáriu administrasaun sub-distrito Cailaco.

1.5 Etape Hakerek
   Atu hakaman’an iha komprensaun indise husi proposta ida ne’e maka sistematika hakerek ne’ebé akumula husi hakerek nain katak hanesan tuir mai ne’e:
KAPÍTLU I Problematizasaun peskiza kompostu husi; Enquadramentu, Identifikasaun Problema, Objektivu peskiza, Vantagem husi pesquiza, no Sistematika hakerek.
KAÍITLU II Literatura Review hanesan: Defenisaun teoria, defenisaun admninstrasaun, defenisaun kapasidade, defenisaun konsepsional, defenisaun operasional.
KAPÍTLU III Metodulogia Peskiza kompostu husi: Ambito/ Fatin  peskiza, chave informen, tipu ba dadus pesquiza, Dadus primaria, Dadus secundadria, Tekniku rekoila dadus, Intervista, Observasaun, Dokuentasaun, Quesionariu, Teknika analiza dadus
KAPÍTULU IV Deskripsaun Lokal Peskiza kompostu husi: Baliza rejiaun sub-distrito Cailaco, Dezenhu rejiaun tuir suco, Klasifikasaun populasaun sub-distrito Cailaco, Kna’ar Administrador sub-distrito, Kna’ar Sekretariado sub-distrito, Funsionáriu sdministrasaun no Logistik, Komposisaun personalidade, Analiza rezultado peskiza.
KAPÍTULU V Enseramentu koalia konab konkluzaun no rekomendasaun.

















KAPÍTULU II
REVIEW LITERATURA
2.1 Definisaun Administrasaun
            Etimolojia lia-fuan administrasaun ne’e mai husi lian Latina “administrate” administrasaun ne’e fahe ba rua mak hanesan “Ad” no “Ministrate” signifika katak “entrega ka ajuda”. Liafuan administrasaun mós adopta ninia definisaun mak hanesan “Atendementu (to serve)” nia kontinuasaun liafuan administrasaun adopta definisaun mak “Treinamentu (Administrasaun)[2]” bazeia ba definisaun iha leten mak hekerek na’in halo rezumo badak kona-ba liafuan administrasaun ne’ebé bai-bain dehan hanesan mós atividade ka esforsu atu ajuda, halo atendementu, fasilitasaun no mós organiza atividade hotu hodi atinji objetivu ne’ebé termina antes. Maibé realidade hatudu katak iha edifisiu administrador sub-distrito Cailaco funsionáriu sira sei menus kapasidade no koinesementu atu hala’o servisu administrasaun nian, tamba seidauk iha kapasitasaun ne’ebé diak husi nível distrital nune’e mós la hatur funsionáriu sira tuir sira nia nível edukasaun.
Bazeia ba Konstituisaun República Demokratika de Timor-Leste (RDTL) Artigu 137 koalia kona-ba Prinsipiu jerál Adminisrasaun públiku ninian ne’ebé iha alinea 1 ho 2 mak tuir mai ne:
Ø  Aliniea 1. Administrasaun públiku haree ba prekupasaun interese públiku nian, ne’e mak respeitu ba interese lejitimu sidadaun no instituisaun konstitusional sira-nain.
Ø  Aliniea 2. Administrasaun públiku nia estrutura iha dalan ida atu sés husi birokratizasau, buka dada besik populasaun sira-nia servisu no kaer metin interese partisipasaun nian iha nia jestau efetivu [3].
 Tuir peskizadór analiza kona-ba artigu 137 administrasaun publiku atu fo atendementu ba interese  públiku hodi bele respeitu interese lejitimu sidadaun nian,no jere administrasaun hodi kaer metin interese partisipasaun iha jestaun efetivu. Maibé Bazeia ba observasaun iha terenu, peskizadór hetan iha problema kona-ba atendementu funsionáriu adminisrtasaun ba komunidade ladun maximu ho diak. Maski ita nia konstituisaun konsagra tiha ona kona-ba atendementu administrasaun ba interese públiku maibé realidade funsionáriu administrasaun iha ita nia nasaun liu-liu iha área sub-distrito Cailaco la’o ona iha parte balun maibé parte seluk sedauk efektivu.
Tuir Dwight Waldo Administrasaun Estadu (Negara) hanesan:
Species dari penulisan administrasi dan administrasi itu sendiri berada dalam keluarga, kegiatan kerjasama antara manusia. Lebih lanjut ia menganalisa bahwa yang membedakan kerjasama antara manusia lainnya adalah derajat rasionalisnya, dan derajat rasionalitas ini dapat diukur dengan tujuan yang dicapai serta cara dalam mencapai tujuan tersebut”[4]
(Spesie eskritura administrasaun no administrasaun ne’e rasik mai husi familia, servisu kolektivu husi ema sira. Iha nia kontinuasaun nia halo analiza katak buat ne’ebé diferente husi servisu hamutuk ho ema seluk mak dignidade rasionalismu, no dignidade rasionalidade ne’e haree husi ninia objetivu ne’ebé atu termina ho mekanismu oinsa atu atinji nia objetivu refere)1
Tipu ne’ebé hetan husi seintifiku Dwight Waldo mak dignidade rasionalidade no objetivu ne’ebé hakarak atu termina ho mekanismu oinsa atu atinji objetivu ne’ebé konkorda hamutuk, no husi servisu hamutuk atu hodi atinji ba objetivu ne’ebe iha. Ne’e hatudu katak servisu administrasaun iha edifisiu atu la’o ho diak. Presiza funsionáriu sira nia koperasaun no fleksibilidade hodi fo atendementu públiku ho dignu. Dala ruma funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade la ho justu tamba mentalidade sei halai liu ba iha sistema familiarismu.      
Menurut S. Siagian administrasi adalah
“Sebagai keseluruhan kerja sama antara dua orang manusia atau lebih yang didasarkan atas rasionalitas tertentu untuk mencapai tujuan yang telah ditentukan sebelumnya”[5].
(“nu’udar jeneralidade servisu hamutuk entre ema na’in rua ka liu ne’ebé ho fundamentu rasionalidade atu atinji objetivu ne’ebé determina husi antes)”.
Husi esplikasaun teoria sira ne’e peskizadór hetan nian konkluzaun katak, iha administrasaun presiza servisu hamutuk entre umanu iha instituisaun estadu ka organizasaun non govermentais hirak ho intensaun atu  atinji  objetivu ne’ebé husi ema grupu ne’e nia hakarak.Iha administrasaun presiza fatóres tolu nebe’e akumula grupu atividade mak hanesan: hala’o liu husi ema na’in rua ka grupu, servisu direita, atu atinji objetivu nebe’e feitu ona. Ho faktores ida ne’e mak hanesan simbolu koñesimentu ho karakteristiku ka modelu husi funsionáriu administrasaun atu hala’o nia servisu ho profesionalismu atu nune’e bele fo atendementu ba komunidade ho di’ak. Fatores tolu ne’e mós sai hanesan savi importante ba funsionáriu administrasaun nian hodi hala’o sira kna’ar nu’udár servidór do estadu
Menurut Leonard. D White Administrasi adalah
 “Suatu proses yang pada umumnya terdapat pada semua usaha kelompok, Negara swasta, sipil atau militer, usaha yang besar atau kecil, dan sebagainya”[6].( “prosesu ida ne’ebé sempre ba esforsu grupu hotu, estadu, privada, sivíl no militar, esforsu ne’ebé bo’ot no ki’ik, no seluk tan).”
            Husi esplikasaun teori iha leten peskizadór foti konkluzaun katak prosesu ne’ebe hala’o laos hare deit ba pesoal ka individu maibé hare ba esforso grupu hotu ne’ebe mak ejiste iha atividade ne’be públiku.

      2.2 Definisaun Kapasidade
Kapasidade hanesan koñesimentu ka abilidade ema ida-idak nian atu implementa iha nia atividade ka servisu hodi atinji ninia objetivu. Atu hasa’e kapasidade servisu ba staff ka funsionáriu presiza haree liu husi hasa’e kualidade rekursu umanu ba asuntu produktividade servisu ne’ebé mak determina ona, ho realizasaun kapasitasaun no treinamentu ne’ebé ho funsaun atu hasa’e kapasidade pesoalmente ba funsionáriu sira bele servisu ho produktivu.
Menurut A.S. Monir kemampuan adalah:
Tujuan organisasi secara efisien dan efektif apabila didukung oleh kemampuan personil yang memadai baik pada pendidikan maupun pada kecakapan atau keterampilan kerjanya”[7].(Objetivu organizasaun ho efisiensia no efektivu bazeia ba kapasidade pesoal nebe’e ho edukasaun sufusiente nomós iha kretividade servisu).
Bazeia ba teoria iha leten peskizadór foti konkluzaun katak iha organizasaun nia laran atu hala’o servisu presiza abilidade no kreatividade pesoal hodi hala’o servisu administrasaun. Atu hasa’e ema nia abilidade la’os de’it mai husi setór edukasaun maibé formasaun no kapasitasaun mós importante hodi hasa’e abilidade atu bele fo atendementu tuir kapasidade pesoal ida-idak nian. Abilidade no koñesimentu nebe’e pesoal iha presiza iha kreatividade husi pesoal ne’e rasik hodi implementa iha ninia servisu.  
Menurut Dale Joder bahwa:
“kemampuan kerja pegawai dapat menunjukkan dari kecakapan jasmaniah dan rohaniah dari seorang pegawai seperti mengembangkan dan mengkoordinasikan berbagai kegiatan kantor serta ketajaman penglihatan stamina atau daya tahan tubuh”[8] (kapasidade serbisu funsionáriu haree katak husi esperensia esperitual no natural husi funsionáriu hanesan dezemvolve no atu koordena atividade hotu edifisiu nian mós haree ba saúde funsionáriu sira nian isin).”
Tuir teoria iha leten, katak kapasidade ka abilidade nebe’e pesoal iha presiza promove di’ak liu tan atu nune’e iha balansu  entre atividade no abilidade iha implementasaun servisu. Maski pesoal iha abilidade no kunhesimentu ne’ebé klean maibé servisu  iha atividade presiza kria liña kordenasaun ne’ebé di’ak entre membru funsionáriu sira, atu nune’e atividade servisu bele la’o ho susesu hodi bele  atende  komunidade sira.




Menurut James L. Gibson Kemampuan adalah
“Sifat bawaan lahir atau dipelajari yang memungkinkan seseorang melakukan suatu yang bersifat mental atau fisik.”[9] (Atetude mai hosi moris ka estudu ne’ebé fo hanoin ba ema ida-idak atu hala’o buat ruma ne’ebé ho kustume mentalidade ka fizíku) .”
Katak tipu hirak ne’ebe iha hetan maka kapasidade hanesan originalidade ne’ebé mai husi ema nia hanoin hodi orienta moris loron-loron tuir mentalidade ou fisiku ne’ebe mak ema iha, maka modalidade investimentu ne’ebé didika ema ida-idak atu servisu ho diak.
Menurut A.S. Moenir Kemampuan dalam hubungan dengan pekerjaan adalah
“Suatu usaha keadaan pada seseorang yang secara penuh kesungguhan, berdaya guna dan berhasil melaksanakan pekerjaan sehingga menghasilkan sesuatu yang optimal.”[10] (Esforsu ho kondisaun ema ida-idak ne’ebé nakonu ho fiar, iha rekursu atu hetan implementasaun servisu maka hetan buat ruma ne’ebé garantia).”
Tuir matenek na’in iha leten hateten katak, kapasidade ne’ebé pesoal ida-idak iha tenki implementa iha atividade servisu ho honestidade tuir rekezitus ne’ebé iha. Atu nune’e la bele hamósu deskonfiansa iha instituisaun do estado. Iha implementasaun servisu presiza optimizmu atu hetan rezultadu ne’ebé satisfás.
Menurut Richard M. Steers kemampuan adalah
“Pendidikan dan latihan dapat mengembangkan kemampuan bekerja bukan saja untuk menangani pekerjaan mereka pada saat itu tetapi juga untuk pekerjaan-pekerjaan yang memerlukan tenaga mereka di masa mendatang. Artinya, Pendidikan merupakan investasi dalam diri pekerja yang nanti dapat tiimba bila diperlukan.”[11] (Edukasaun no treinamentu atu dezemvolve kapasidade serbisu nian la’os sira atu atende servisu  hirak ne’e tempu ne’eba deit maibé mós atu hala’o serbisu hirak ne’e persiza sira nian fizíku ba futuru. Signifika, edukasaun nu'udar investimetu serbisu ba serbisu na’in sira ba aban bairua ne’ebé tetu karik presiza).”
Bazeia ba esplikasaun teoria iha leten, nia konkluzaun katak kapasidade ne’ebé pesoal ida-idak iha tuir nia abilidade no kunesimentu la’os atu implementa de’it iha servisu administrasaun nian, maibé iha futuru abilidade hirak ne’e sei utiliza ba atividade seluk tuir nia kapasidade ne’ebé mak nia iha. Nune’e mós abilidade ne’ebé pesoal iha la fokus de’it ba iha atendementu administrasaun nian maibé bele uza hodi fo kapasitasaun ba ema seluk liu husi kursu non formal tuir ninia área de koñesimentu.

   2.3 Definisaun Konsepsional           
Definisaun konsepsional nu’udar konseitu sira ne’ebé simples ka validade (variabel) espesial atu sai sasukat. Ho ida ne’e maka defisaun konseptual ne’ebé uza ba peskiza ida ne’e maka importante. Husi ida ne’e, kontinua ba hakerek na’in importante ba teoria Koenjaraningrat nian ne’ebé hatete katak: “Konsep merupakan unsur pokok dari suatu penelitian menentukan dan perincian konsep sangat penting supaya persoalannya tidak menjadi kabur, penegasan dari konsep yang terpilih perlu untuk menghindarkan salah satu pengertian tentang arti konsep yang digunakan, karena konsep masih  bergerak dalam abstrak maka, perlu diterjemahkan dalam bentuk kata–kata  sedemikian hingga dapat mengukur secara empiris”[12] ( Konseitu nu’udar asuntu prioridade husi peskiza ida ne’ebé determina no detallamentu ba konseitu importante ne’e hodi nune’e kestaun labele lakun, presaun husi konseitu ne’ebé hili atu prevenesaun definisaun ida kona-ba signifikasaun konseitu ne’ebé atu uza, tamba konseitu sei movimenta iha abstratu, persiza halo tradusaun ba lia-fuan sira hanesan ne’e maka bele sai sasukat ba empiris).”
Bazeia ba kompriendesaun iha leten mak peskizadór atu halibur hamutuk katak konseitu ne’e sai importante liu atu ba hala’o peskiza buat ruma, tamba atu fo formulasaun ba fenomena ruma ne’ebé iha ligasaun ho teoria sira ne’ebé atu buka liu husi peskiza siéntifiku. Konseitu ne’e mósu ba interese peskiza, hakerek na’in halo formulasaun ba definisaun hirak hanesan tuirai ne’e:
  1. Servidor administrasaun nu’udar serví ka atende nesesidade ema ka sosiedade nian interese ba regra importante no maneira ne’ebé determina ona ka atu regula servisu nian ho efetivu no efikasia.
  2. Kapasidade maka koñesimentu ka esperensia ne’ebé funsionáriu sira iha atu benefisia ho voluntáriu ba implementasaun servisu nian.

2.4 Konseitu Save
Ida ne’ebé maka atu hetan iha koseitu save, peskijador na’in deskobre definisaun oi-oin ne’ebé uza hanesan sasukat ida atu hakerek teze (skipsi) atu bele ajuda hakerek na’in hodi hatan indikator hirak husi validade oi-oin hanesan tuir mai ne’e:
1. Implementasaun administrasaun
      Implementasaun administrasaun sai sasukat ba indikator sira hanesan tuir mai ne’e:
  1. Atinji rezultadu, benefisiu rekursu, orsamentu, matérial ka ekipamentu sira ne’ebé bazeia ba planu.
  2. Prestasaun ba benefisiu sasan hirak ne’ebé iha bazeia ba programa servisu.

2. Kapasidade
            Kapasidade ne’e atu sukat liu husi indikator hirak hanesan tuir mai ne’e:
  1. Prestasaun ba koñesimentu kona-ba servisu todan sira ne’ebé hasoru hanesan tipu servisu sira, lala’ok ba servisu nian, maneira ka prosedimentu servisu, rezultadu ka impedimentu ba implementasaun servisu.
  2. Prestasaun ba edukasaun formal ne’ebé funsionáriu sira iha.
  3. Prestasaun edukasaun naun formal ne’ebé iha, hanesan kursu sira, treinamentu sira nian.
KAPÍTULU III
METODOLOGIA PESKIZA
Metodologia Peskiza
Metodu peskiza hanesan passu ida ou metodu ne’ebe hodi uza iha momentu hala’o peskiza ida ne’e, katak studu kauza (study ksasus) ho nia lala’ok metodu kualitativu no tipu deskriftivu, peskiza mós fo defenisaun katak meus esforsu ida atu nune’e bele hetan ou hamósu buat foun,no bele detekta faktus ida ne’ebé hala’o uza ho metodu-metodu ilmia.
Peskiza ida ne’e sei hala’o iha sub-Distrito Cailaco. Determina lokalidade ne’e hanesan bazeia ba komparasaun katak iha sub-distritu ida ne’e hala’o administrasaun Governu hanesan arquivu resensiamentu ka matéria registrasaun, seidauk halao ho diak  tuir formatu no determinasaun ne’ebé mensiona ou determina ona. Relasiona ho komparasaun refere katak sub-distrito Cailaco ne’ebé besik ho distrito no selolos ne’e tenke kria ka hala’o administrasaun Governu nian ho diak liu tan, maibé realidade hatudu katak la’o oin seluk no la tuir formatu ne’ebe iha.

3.1   Fatin peskiza
1.Fatin peskiza: Peskiza ida ne’e sei hala’o iha sub-distrito Cailaco.
  1. Fatin espesifiku ba peskiza ida ne’e:Hala’o peskiza ida ne’e katak iha sub-disrtito Cailaco refere liu ba iha administrasaun kona-ba atendementu funsionáriua dministrasaun iha sub-distrito Cailaco.

3.2  Chave Informante Peskiza
Sugiyono, iha nia Metodu peskiza Administrasaun, “Wilayah generasi yang terdiri atas obyek dan subyek yang mempunyai kualitas dan karakteristik tertentu yang di tetapkan oleh peneliti untuk di pelajari dan kemudian di tarik kesimpulannya”.[13] (Populasaun hanesan área generalidade nebe’e husi objetu no sujetu nebe’e iha kualidade karakter nebe’e seguru nebe’e desidi husi peskizadór atu estuda halo nia konkluzaun).
Bazeia ba ideas iha leten peskizadór haktuir katak populasaun hanesan totalidade respondente nebe’e iha sub-disrtito Cailaco. Populasaun hanesan total husi totalidade ba unidade analiza atu kuidadu no observa, tan ne’e atu sai informante iha peskiza ne’e maka totalidade komunidade no funsionáriu ne’ebé mak hela iha sub-distrito Cailaco hamutuk 16 kompostu husi:
1.      Administrador sub-distrito Cailaco ema nain ida (1)
2.      Funsionáriu ema nain lima      (5)
3.      Komunidade ema nain sanulu (10)
Total respondente hamutuk ema nain sanulu resin neen (16)
3.3 Tipu dadus peskiza
Iha peskiza ida ne’e dadus ne’ebé mak iha mai husi tipu dadus rua hanesan tipu dadus primaria, no fontes dadus sekundaria.
3.3.1 Tipu dadus primaria
      Tipu dadus primaria katak dadus ne’e hetan ka foti ho metodu halo intervista ou dada lia direitamente husi peskizadór no respondente, atu nune’e bele hetan informasaun ne’ebe akurativu kona-ba hasae kapasidade no fasilidade ba funsionáriu administrasaun públiku hodi atendementu iha sub-distrito Cailaco.
3.3.2 Tipu ba dadus sekundaria
      Dadus sesundariu hanesan dadus ne’e mak hetan liu husi formula dokumnetu ne’ebe relevante ho topiku peskiza nia, no dokumentus (arsip) ne’ebe tau hamutuk iha edifisiu  administrasaun sub-distrito Cailaco.
3.4 Tekniku Halibur dadus.
Iha peskiza ne’e formador uza modelu teknika rekoila dadus ho modelu ka oin hat (4), atu hetan dadus ne’ebe diak liu hanesan tuir maine’e:
3.4.1 Intervista
Intervista katak sasan teknika ida atu rekoila ou akumula dadus ho ida ne’e peskizadór hasoru malu diretamente ho respondente sira ne’e halo intervista kona-ba problema, ho ida ne’e mak dadus ne’ebé mak ita hola ou ita foti ho relativa tomak tuir lolos buat ne’ebe mak hakerek nain hakarak.
3.4.2  Quesionariu
Relasiona ho buat ne’ebé tenke hatan husi respondente ho quesionariu ne’ebe fo ka fahe husi peskizadór bazeia ba atendementu funsionáriu adminstrasaun públiku iha aministrasaun sub-distrito Cailaco.
3.4.3  Observasaun
Observasaun katak peskizadór hodi hala’o observasaun diretamente iha kampu peskiza nian kona-ba kapasidade fasilidade funsionáriu administrasaun públiku hodi atendementu iha administrasaun sub-distrito Cailaco. Instrumentu ne’ebé peskizadór uza mak hanesan meus observasaun, metodu ida ne’e uza para atu nune’e observador bele hare no observa, hare diretamente no sai sasin mós ba atendementu funsionáriu administrasaun públiku refere, ho lolos kona-ba situasaun lalaok kona-ba kolektivu social ne’ebé mak akontese iha kampo hanesan obstaklu ida ou dezafius ne’ebé rai hamutuk iha kampo.

3.4.4 Dokumentasaun
Bazeia ba matérial ne’ebé prepara iha biblioteka no dadus ne’ebé hakerek relevante mak kona-ba teoria administrasaun,kapasidade.


Observasi.
peneliti mengadakan pengamatan langsun di lapangan terhadap obyek penelitian, dan instrument yang di gunaskan adalah paduan observasi. metode ini di pakai agar peneliti dapat melihat, mengamatiserta menyaksikan upatcara adat-istiadat dengan sebenarnya mengenai fenomena-fanomena social di lapangan.

 
 Dokumentasaun ne’ebé hatudu atu hetan dadus diretamente iha fatin peskiza ou buat metodu peskiza husi dokumentasaun, hanesan livru ou referensia ho relatoriu actividades no anotasaun diaria ne’ebé relévante ho topiku peskiza ne’ebé peskizadór hili ba.

3.5 Teknika analiza dadus
Analiza dadus peskiza hanesan passu ne’ebe kritiku liu iha tempu hala’o pesquiza ne’ebé ho modelu ilmia, tamba husi analiza dadus ida ne’e maka sei hetan ninia signifikan no iha hanoin atu fera problema-problema ne’ebé atu peskiza ba. Dadus ne’ebé halibur ona iha durante peskizadór hala’o peskiza, sei klarifikasaun, depois halo analiza no halo interpretasaun ho detailas, identifika no observa hodi nune’e bele hetan nia rezumu ne’ebé obyektivu liu husi peskiza ida ne’e.
Analiza dadus iha peskiza ida ne’e sei hala’o ho profundu hanesan modelu identifika no forma tuir sistematika format ninia rezultadu observasaun, intervista no informasaun seluk atu hasa’e komprensaun peskizadór kona-ba kauza ne’ebé atu peskiza ba.
Relevante ho analiza dadus ne,ebé mensiona iha leten mak tuir matenek nain Suharsimi Arikunto fo nia hanoin katak “Terdapat data yang bersifat kualitatif yaitu yang digambarkan atau kalimat dipisahkan menurut kategori untuk memperoleh kesimpulan selanjutnya dapat yang bersifat kualitatif yang berjudul angka hasil perhitungan pengukuran data dapat diperoleh dengan beberapa cara dibandingkan dengan jumlah yang diharapkandiperoleh atau presentase, kadang – kadang pencarian persentasekan tersebut dan disajikan tatap dalam bentuk persentase, tetapi kadang – kadang sesudah sampai ke persentase lalu ditafsirkan kualitatif”.[14] (Reforsa ho lian tetun hanesan, tuir matenek nain Suharsimi Arikunto Hanesan; dadus ne’ebe ho modelu kualitattivu katak ho dezeinu deit no fahe fraze tuir kategoria rezumu ba kontinua bele sai modelu kualitativu ne’ebé ho topiku numeru rezultadu soma, sasukatdadus ne’ebé hetan ho meus hirak komparasaun ho totalidade ne’ebe ita espera no iha ou presentaze dala ruma buka pursentu refereno bele passu ida sai hanesan persentaze maibé dalaruma mós to’o ona ba persentaze depois mak ba kualitativu).
Bazeia ba matenek nain nia hanoin iha leten iha sasukat no analiza dadus ne’ebé tau hamutuk halo grupu sai hanesan dadus kualitativu no kuantitativu, depois total hamutuk matéria ne’ebé buka no persentaze ilmia ne’e depois halo analiza.
Sasukat analisa ida ne’e halao ho hare kontribui ba indikasaun ka variabel nune’e dadus ne’ebé uza husi sura hatan nain, tuir totalidade hamutuk husi ida-idak alternative responden ba aspek indikador depois aprezenta.
Analisa ba dadus-dadus ne’ebé ho modelu kualitativu ne’ebe uza ho liafuan ka fraze ne’ebé fahe-fahe tuir kategoria atu halo rezumu maibé dalaruma to’o ona pursentu depois forma halo fraze-fraze ne’ebé ho modelo kualitativu bazeia ba defenisaun atu analiza dadus ne’ebé halao liu husi apresenta fraze no liafuan ne’ebé bele hakaman ba dadus ne’ebé halibur ona iha peskiza ida ne’e.





















KAPÍTULU IV
DESKRIPSAUN TERITORIA PESKIZA NO ANALIZA REZULTADU PESKIZA
  1. Deskripsaun Teritoria Peskiza
 Iha kapitulu ne’e sei koalia detailadu liu tan kona-ba aspeitu ne’ebé relasiona ho Administrasaun ne’ebe iha edifisiu sub-distrito Cailaco mak hanesan estrutura Administrasaun ka kna’ar nomós regulamentu servisu ne’ebé tuir kompozisaun personalidade ne’ebé iha. Faktores oi-oin ne’ebé fo influensia efektividade implementa administrasaun iha edifisiu sub-distrito Cailaco nian.
Tuir mai iha kapítulu Ida ne’e sei esplika detailadu no espesifiku liu kona-ba administrasaun públiku iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco katak fatin Ida n’e mak sai hanesan sentru ba atividade implementa administrasaun públiku. Presiza atu hatene klaru liu kona-ba fatin implementa atividade administrasaun públiku nian mak iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco nian.
Atu haree klaru liu tan kona-ba kondisaun rejiaun peskiza nian mak hanesan tuir mai :
4.1.1. Baliza Rejiaun sub-Distrito Cailaco.
 Liu husi esplikasaun kona-ba kondisaun rejiaun ne’e hakerek na’in halo ordenasaun ba baliza rejiaun ho generalidade no kondisaun populasaun nian iha fatin refere :
a.       Rejiaun Leste baliza ho sub-Distrito Maliana.
b.      Rejiaun Sul baliza ho sub-Distrito Bobonaro.
c.       Rejiaun Norte baliza ho Distrito Ermera.
d.      Rejiaun Oeste baliza ho sub-distrito Atabae.
        
Tabel 1: Dezenu (Gambaran) rejiaun tuir Suco ne’ebé eziste iha sub-Distrito Cailaco.
No.
Suco
Distancia tuir Rejiaun
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Meligo
Manapa
Ataudara
Purugoa
Goulolo
Daudu
Raiheu
Genulai
42,90 Km2
 14,38Km2
 22,49Km2
 67,17Km2
 16,09Km2
 16,93Km2
 11,76Km2
 9,46Km2


Totalidade
201,18 Km2
 Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco
Bazeia ba tabela 1 iha leten mak tuir mai halo rezumu badak kona-ba totalidade distancia rejiaun sub-Distrito Cailaco nian hamutuk 201, 18 Km2 ne’e rezultadu kalkulasaun husi Suco ualu (8) ne’ebé eziste iha sub-Distritu Cailaco nia laran.



            Tabela 2 : Klasifikasaun  Populasaun sub-Distrito Cailaco tuir suco.
No.
Suco
Totalidade Aldeia
Totalidade Familiar
1.
2.
3.
4.
5.
6
7
8
Meligo
Manapa
Atudara
Purugoa
Daudu
Goulolo
Raiheu
Genulai
4
3
4
2
2
3
3
3
2,882 pessoas
1,925 pessoas
1,803 pessoas
950 pessoas
659 pessoas
1,208 pessoas
1,483 pessoas
648 pessoas

Totalidade
24
11,558
 Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco.

Relasiona ho rezultadu kontagen husi tabela 2 iha leten kona-ba populasaun ne’ebé iha mak hakerek na’in halo deskripsaun katak halo kalkulasaun kona-ba suco ne’ebé eziste iha sub-distritu Cailaco hamutuk suco 8 no aldeia hamutuk 24 aldeia, populasaun ne’ebé hela iha sub-Distritu Cailaco totalidade populasaun hamutuk 11,558 pessoas.
Tuir mai ne’e koalia kona-ba estatutu mak sai hanesan regularidade ida hodi regula funsionáriu públiku, bazeia ba notisia ne’ebe fo sai iha dia 20 de Setembru de 2002, kona-ba “ estatutu organiku husi premeiru governu konstitusional Timor- Leste ne’ebé prepara prosesu liu husi ministeriu hatudu estatutu ne’ebé hanesan mak estatutu organiku. Hari’i tiha Ministeriu da Administração Estatal (M. A. E.) iha fulan Marco 2003, komesa servisu hodi hetan estatutu organiku ne’ebé atu uza hanesan regulamentu ba servisu administrasaun nian.

4.1.2.      Kna’ar Administrador Sub Distrito nian mak hanesan tuir mai ne’e:
  1. Sai hanesan vice ba Administrador Distrito no liga hotu atividade governu nian iha nível Sub-distrito.
  2. Fo’o motivasaun liu husi koordenasaun entre instituisaun hotu ne’ebé inklui ba lideransa lokal hanesan inisiativa desemvolvimentu iha nível sub-distrito.
  3. Dezenvolve no halo orientasaun ba funsionáriu governu nian iha level sub-distrito.
  4. Fo’o garante ba ema sira iha distritu katak kompriende sira nia papel no nia responsabilidade nu’udar xefe do suco iha estrutura administrasaun lokal no koordenasaun servisu xefe do suco nian (KADES).
  5. Desamina informasaun ba públiku kona-ba nessecidade komunidade ne’ebé hela suco ba administrador distrito.
  6. Fo’o relatoriu ne’ebe los no justu ba administrador distrito kona-ba problema sira ne’ebe iha ligasaun ba sub-distrito.
  7. Garante inisiativu komunidade nian ne’ebé diak no konsegue resolve problema ka konflitu sira ne’ebé eziste iha suco laran.
  8. Halo identifikasaun no implementa meus ida liu husi fo’o komunikasaun servisu administrador distritu ho administrador sub-dsitrito ba komunidade lokal.
  9. Diriji servisu extra ne’ebé entrega husi administrador distrito.
4.1.3. Kna’ar Sekretariadu Sub-Distrito nian hanesan tuir mai ne’e:
  1. Dezenvolve no disidi desizaun politika kona-ba administrador sub distrito nian.
  2. Organiza servisu tuir programa D. N. A. T nian.
  3. Hatu’ur planu estrategia ida hodi resolve problema oi-oin ne’ebe iha ligasaun ho administrasaun ne’ebé sei temporariamente hodi hein desizaun husi administrador sub distrito.
  4. Hamósu alternativu ida para hodi bele dezenvolve programa-programa ne’ebe kona-ba informasaun no relatoriu mai husi komunidade hotu iha sub-distrito inportante mak haree kestaun ne’ebe iha relasaun especial ho administrasaun.
  5. Atu haforsabliu tan liña koordenasaun tuir administrasaun kona-ba servisu ne’ebé agora la’o hela hanesan halo rehablitasaun ba sede sub distrito.
  6. Responsabliza no entrega desizaun ne’ebe iha ona ba implementador.
  7. Simu hotu informasaun no proposta ne’ebe mai husi komunidade hodi haruka ba D.N.A.T.
  8. Karik troka administrador hodi hala’o servisu ne’ebe iha wainhira administrador sub distrito la iha fatin.

4.1.4. Funsionáriu Administrasaun no Logistika.
1.      Kaer prinsipiu ne’ebé ekritoriu kona-ba koordenasaun ho equipa ne’ebé reprezenta departamentu ne’ebe hodi asuntus desemvolvimentu sub-dsitrito nian.
2.      Responsabiliza kona-ba desemvolvimentu komunidade tomak, organizasaun ne’ebe la’os governasaun hanesan instituisaun social komunidade habadak mak (N.G.O) fo’o fiar ba desemvolvimentu ne’ebe estabalese iha komunidade nia le’et no nia implementasaun mós inklui hotu ema seluk ne’ebé potensialidade ba área desemvolvimentu komunidade.
3.      Iha pensamentu kolektivu ne’ebé hakarak suporta konsultasaun servisu ba funsionáriu seluk ne’ebé interese ba desemvolvimentu komunidade iha nível sub-distrito.
4.      Fahe hanoin ne’ebé kolektivu ba komunidade no funsionáriu administrasaun nian kona-ba sasan no matérial desemvolvimentu nian.
5.      Liu husi pensamentu kolektivu no planu desemvolvimentu nasional ho politika, hodi prepara kondisaun atu haree fali arquivu ho dalan konsultasaun ba suco sira no sub distrito ne’ebe kategoria hanesan komunidade ne’ebé presiza desemvolvimentu.
6.      Preparasaun planu estrategia hodi organiza tuir orsamentu ga bankaria kona-ba desemvolvimentu ne’ebe alokasaun orsamentu mai husi governu sentral.
7.      Haree programa ne’ebé ligadu ho proposta komunidade nível suco hato’o mai sub-distrito kona-ba prosesu implementasaun ne’ebé servisu iha nível sub-distrito kada tinan-tinan.
8.      Dezemvolvimentu sub-distrito. Relasaun ho arquivu dadus servisu ne’ebé iha ligasaun ho dezemvolvimentu sub-distrito.
9.      Reprezenta governu sentral iha sub-distrito tuir desizaun D.N.A.T.

Tabela 3: Klasifikasaun Fasilidade Transportasaun iha sub-Distrito Cailaco
No.
Modelu
Barak
1.
Motor
4 ( ha’at )
2.
Kareta
-
Total
4
Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco 2014
            Bazeia ba klasifikasaun fasilidade transporte ne’ebé mak ezisti iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco. Tuir tabela ne’ebé iha hatudu katak transporte sai obstaklu boot ba funsionáriu sira. Tamba nee presiza aumenta transporte  hodi nune’e bele fasilita funsionáriu sira nia servisu no bele hakbesik funsionáriu sira ba iha komunidade.
                                    
4.1.5.   Komposisaun Personalidade
Atu buka hatene liu tan kona-ba kondisaun personalidade ka funsionáriu ne’ebe iha edifisiu administrador sub-distrito Cailaco maka hakerek na’in halo rezumu badak ne’ebé haree liu ba aspeitu nível Edukasaun formal, durasaun servisu ho divida, modelu ka nível ne’ebé relata iha tabela laran hanesan tuir mai:
Tabela 5: Klasifikasaun Funsionáriu tuir nível Edukasaun iha Sede sub-Distrito Cailaco 2014
No
Nível Edukasaun
Mane
Feto
Total
1
2
3
4
5.
Eskola Bazika
Pre-Sekundaria
Sekundaria
Diploma (3)
Licensatura (1)
-
-
9
1
-
-
-
3
-
1
-
-
14
1
1

Totalidade
          

16
Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco.
 Haree ba tabela 6 iha leten hateten katak kompozisaun funsionáriu ne’e mós bele husi nível edukasaun formal. Barak liu mak mai husi nível eskalaun Sekundaria. Tan ne’e mak presiza atu hasa’e funsionáriu sira nia kapasidade liu husi formasaun intensivu ka hala’o estudu komparativa ba funsionáriu sira kona-ba administrasaun nian. Hodi nune’e funsionáriu sira bele fo atendementu ba komunidade sira tuir lala’ok administrasaun nian. No funsionáriu sira mós bele iha koñesimentu ne’ebé diak kona-ba lala’ok administrasaun nian.






            Tabela 6: Komposisaun Funsionáriu tuir Durasaun Servisu 2014
No
Durasaun Servisu (tahun)
Mane
Feto
Total
1
2
3
4
0 to’o tinan 1
2 to’o tinan 3
4 to’o tinan 5
6 tinan ne’en ba leten
3
2
-
7
1
1
1
1
4
1
1
10


Totalidade


16 pessoas
            Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-distrito Cailaco.
Bazeia ba dadus ne’ebe relata iha tabela 6 iha leten haree katak funsionáriu balun hetan durasaun servisu ne’ebe kleur. Ne’e hatudu katak funsionáriu barak liu mak kompriende ona kona-ba servisu administrasaun sub-distrito nian. Mesmu ho kondisaun nebe’e mak funsionáriu sira imfrenta hodi hala’o servisu nu’udar funsionáriu administrasaun. Maibé funsionáriu sira iha vontade nafatin hodi hala’o sira kna’ar tuir kapasidade nebe’e sira iha. Tamba ita hatene katak funsionáriu sira mak sai hanesan ema servidor ba nasaun no servi ba komunidade tan ne’e mak funsionáriu sira bele hatene sira nia kna’ar nu’udar ema servidor ne’ebe diak iha nasaun ida.





                   Tabela7 :klasifikasaun Funsionáriu tuir Divida/Nível 2014
No
Nível / Level
Mane
Feto
Total
1
2
3
4
5
6
VI
V
IV
III
II
I
-
3
-
5
1
3
-
1
-
3
1
3
-
4
-
8
1
3

Totalidade


16 pessoas
            Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco.
Dadus ne’ebe relata ona iha tabela 7 ne’e hatudu katak funsionáriu barak mak servisu iha administrasaun ho level nebe’e mak diferensia. Maske ho diferensias ne’e maibé sei la hamate espiritu funsionáriu sira nian atu fo atendementu ba komunidade. Tan nee ba futuru Governu presiza rekruta funsionáriu sira tuir ida-idak nia área hanesan administrasaun nian. Hodi nune’e funsionáriu sira bele servisu tuir sira ida-idak nia área atu nune’e bele alkansa servisu administrasaun nian ho diak.
Iha parte seluk mós presiza hasa’e funsionáriu sira nia kapasitasaun liu husi formasaun ruma hodi nune’e bele hasa’e funsionáriu sira nia nível. No  bele fo garantia ba funsionáriu sira nia moris no sira nia familia. Funsionáriu sira ne’ebé ho nível III, II, no I ne’e hare ba iha sira salario ne’ebé kiik ho ida ne’e mak sai preukupasaun ba funsionáriu sira nia moris lor-loron ne’ebé atu sustenta sira nia familia. Tan ne’e presiza aumenta sira nia kapasitasaun hodi nune’e bele hasa’e funsionáriu sira nível no bele aumenta sira salario atu nune’e funsionáriu sira bele moris ho sustentabilidade.

            Tabela 8: Klasifikasaun Funsionáriu tuir Idade 2014.
No
Nível Idade
Mane
Feto
Total
1
2
3
4
20 – 29
30 – 39
40 – 49
50 – 60
6
2
4
1
2
1
1
1
8
3
4
1

Totalidade


16 pessoas
            Fontes dadus: edifisiu Administasaun sub-Distrito Cailaco.
Tuir dadus ne’ebe relata iha tabela 8, iha leten haree katak funsionáriu ne’ebe servisu iha edifisiu sub-distrito Cailaco. Maioria ho idade nebe’e husi 20 to’o 39 mak barak. Tamba ne’e presiza aumenta funsionáriu sira nia kapasidade liu husi formasaun no kapasitasaun atu nune’e bele haklean tan sira nia koñesimentu iha área administrasaun nian.






           
            Tabela 9: Klasifikasaun Funsionáriu tuir salariu 2014.
No
divida/ level
Salario
Mane
Feto
Idade
Total
1
2
3
4
5
6
VI
V
IV
III
II
I
US$ -
US$ 350,00
US$ -
US$ 166,00
US$ 125,00
US$ 115,00
-
3
-
5
1
3
-
1
-
3
-
-

20-29
-
30-39
40-49
50-60
-
4
-
8
1
3

Totalidade

    


16 pessoas
            Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco.
Tuir dadus ne’ebé mensiona iha tabela laran ne’e, hatudu katak jeralmente funsionáriu sira ne’ebé servisu iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco nia salariu bazeia ba funsionario ida-idak nia nia level. Tamba ne’e funsionáriu sira sempre prekoupa ba sira nia salariu hodi responde sira nia nesesidade. Maibé funsionáriu sira didika sira nia an tomak hodi servi komunidade tuir regras servisu nian.
Iha parte seluk ita hare katak funsionáriu sira ne’ebe servisu iha administrasaun sub-distrito Cailaco ho salario ne’ebé  bo’ot mak maioria mane. Iha sub-distrito Maliana feto ne’ebé maka servisu iha administrasaun ne’e hamutuk nain tolu (3), no iha sub-distritu Lolotoe funsionáriu administrasaun ne’e mane hotu no la iha feto mak servisu iha edifisiu administrasaun nian. Ne’e hatudu katak iha sub-distrito sira la iha balansu entre feto ho mane no ema sira tau as liu mane sira duke feto, maibé ita bele hatete katak feto mós bele halo servisu ne’ebé mane bele hanesan iha área administrasaun nian.

4.2.       ANALIZA RESULTADU PESKIZA
Husi Kapitulu ida ne’e atu analiza dadus neebé iha atu hasa’e kapasidade Funsionáriu no dezafiu husi atendementu públiku iha administrasaun sub-distrito Cailaco. Tamba administrasaun ne’e importante tebes ba iha fatin refere hodi nune’e prosesu administrasaun ne’e la’odiak iha sub-distrito, bainhira halo peskiza hodi rekoila dadus liu husi metodu prensementu perguntas, intervista, observasaun inklui dadus no seluk-seluk. Tan ne’e foti dahuluk hanesan pasu dahuluk tama iha prosesamentu no análiza dadus, fontes dadus informasaun peskiza liu husi responden tuir no quesionariu ne’ebé uza halo intervista para responden, sampel responden katak funsionáriu sira no komunidade iha sub-distrito Cailaco. Tuir no sampel ne’ebé diretemente ona atu nune’e peskiza hanesan respondenatu intervista hodi hetan informasaun ne’ebé klean kona-ba rezultadu ne’e.

4.2.1 Nu’udar Lideransa Local saida mak ita bo’ot sira hare kona-ba kapasidade funsionáriu sira nian iha prosesu atendementu ba komunidade
Tuir Albertino Mau (xefe suco) hateten katak kona-ba kapasidade funsionáriu sira nian ba iha prosesu atendementu diak. Maibé prosesu kapasitasaun ba atendementu administrasaun iha sub-distrito rasik maka sei menus no presiza aumenta funsionáriu sira nia kapasitasaun liu husi  treinamentu ruma hodi nune’e funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade ho diak.[15]
Bazeia ba hanoin ne’ebe mensiona iha leten, nu’udar peskijador ne’ebé halo peskiza iha fatin refere halo analiza katak. Ko’alia kona-ba prosesu atendementu ba komunidade sai preukupasaun periodade ba funsionáriu administrasaun nian  ho kapasitasaun funsionáriu nebe’e sei menus no fo atendemenru ba komunidade tuir funsionáriu sira nian kapasidade nebe’e iha. Atu responde preukupasaun sira ne’e presiza tenki halo treinamentu intensivu ba funsionáriu administrasaun nia, bainhira halo treinamentu ne’e ho susesu. Fiar katak iha implementasaun atividade administrasaun nian ba komunidade nebe’e presiza sei la iha failansu ka krítika husi komunidade refere.
Tuir Zeferino Soares Lemós (xefe suco) tuir nia hare katak sei menus buat barak iha administrasaun hanesan
1)      Tenki hetan formasaun barak liutan kona-ba administrasaun nian
2)      Fasilidade ba administrasaun sei menus
3)      Presiza aumenta rekursu humanu.[16]
 Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak iha administrasaun sub-distrito cailaco persiza aumenta rekursu humanu. Tamba rekursu humanu importante  atu jere servisu administrasaun hodi  nunee bele fo atendementu ne’ebé diak ba komuniadade. Iha parte seluk fasilidade no kapasitasaun ba funsionáriu  mós importante atu  bele hasa’e koñesimentu funsionáriu nia hodi utiliza fasilidade puklikú ho diak tuir regras ne’ebé iha. No ba governo presiza rekruta funsionáriu sira tenki tuir ninia área administrasaun duni. Atu nune’e fo atendementu ba komunidade sira bele tuir lala’ok administrasaun nian.
Tuir Cornelio Antonio (Pas) nia hanoin kona-ba prosesu atendementu komunidade diak, maibé presiza iha kapasitasuan ba funsionáriu hotu hodi nune’e bele fo atendementu ba komunidade tuir orientasaun administrasaun sub-distrito nian.[17]
            Hahu ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak nu’udar funsionáriu administrasaun tenki iha kapasidade no kunhesimentu ne’ebé klean kona-ba administrasaun nian. Atu nune’e labele mósu dezentendentu husi komunidade kona-ba atendementu funsionáriu  sira nian. Iha parte seluk mós presiza governu fo formasaun ne’ebé klean ba funsionáriu sira. Hodi bele hasae funsionáriu sira nia kapasidade ne’ebé mak sei menus.
            Tuir Maanuel Soares (xefe suco) hatete katakatu hasa’e kapasidade administrasaun nian ne’e importante tebes ba funsionáriu sira hotu tenki tuir formasaun intensivu ne’ebé relasiona ho administrasaun nia. Hanesan funsionáriu sira mak hetan ona kapasitasaun husi formador sira. Fiar katak sei implementa ho efektivu no efisiente iha prosesu atendementu komunidade.[18]       
Relasiona ho hanoin ne’ebé sita iha leten peskizadór analiza katak kapasidade funsionáriu administrasaun ne’e sai preukupasaun ba funsionáriu sira. Ne’e presiza  treinamentu intensivu ba funsionáriu administrasaun nian. Bainhira halo terinamentu ne’e ho susesu, fiar katak iha prosesu implementasaun atividade administrasaun nian ba komunidade ne’ebé sei la iha failansu ka krítika husi komunidade refere.
4.2.2. Nu’udar funsionáriu Dezafiu saida mak ita bo’ot sira infrenta hodi fo atendementu ba komunidade
Tuir Raimunda Soares (funsionáriu) nia subliña katak dezafiu ne’ebé ami hasuru iha baze mak menus fasilidade no rekursu humanu ne’ebé dikfikulta servisu administrasaun nian.[19]
            Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak dezafiu ne’ebé funsionáriu sira imfrenta hodi fo atendementu ba komunidade. Mak fasilidade iha administrasaun ne’ebé menus hanesan komputador, printer, suratahan (HVS) no menus transporte atu fasilita funsionáriu sira ba iha distritu. Iha parte menus ba rekursu humanu mak oras nee dadaun ita nia Governu seidauk iha politika ida ne’ebé diak hodi rekruta funsionáriu tuir nia área espesialidade. Atu nune’e funsionáriu sira bele hala’o servisu tuir ida-idak nia área.
Tuir Luis Gonsalves (OGL) hateten katak dezafiu ne’ebé ami funsionáriu sira imfrenta maka oinsa utiliza komputador hodi fo atendementu ba komunidade,nune’e mós funsionáriu sira  fraku iha linguagem hanesan lingua portuges no inglés. Fasilidade seluk maka kona-ba transporte hanesan motorizada.[20]
            Tuir hanoin iha leten peskizadór analiza katak dezafiu ne’ebé funsionáriu sira imfrenta hodi fo atendementu ba komunidade mak menus kunesimentu kona-ba utilizasaun komputador hodi hala’o servisu administrasaun nian. Tamba ne’e presiza hetan kursu kona-ba komputador atu nune’e  funsionáriu sira bele hatene programa komputador. No fo atendementu ba komunidade ho lalais nune’e mós fasil ba funsionáriu sira atu bele rai domentu ne’ebé importante kona-ba administrasaun nian. Ita hotu hatene katak ita nia lian ofisial mak portuges no tetum. Maibé tratamentu dokumentu sempre uja lingua portuges tamba nee difikulta funsionáriu sira atu halo karta ba iha suco sira atu komvoka enkontru ruma iha sub-distrito. Ho ida ne’e mak funsionáriu sira presiza iha kapasitasaun ka kursu kona-ba lingua nian. Atu nune’e bele hasa’e sira nia kunesimentu kona-ba lingua hodi bele aplika iha sira nia servisu.            
Tuir Joan Loe Laca (funsionáriu) hateten katak dezafiu ne’ebé mak ami hasoru mak menus matérial balun ne’ebé fo impaktu bo’ot ba ami funsionáriu administrasaun. Laiha formasaun ruma kona-ba área administrasaun nian. Atu nune’e bele fo koñesimentu klean liu tan ba área administrasaun nian.[21]
Relasiona ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak presiza formasaun ba funsionáriu sira kona-ba adminstrasaun nian atu bele hasa’e kapasidade hodi fo atendementu ba komunidade. Matérial nebe’e utiliza hodi fo atendemnetu mós sei menus hodi difikulta servisu adminstarsaun. Tamba ne’e formasaun ho matérial hanesan meus ida importante hodi responde ba preukupasaun administrasaun nian. Maske funsionáriu sira bele tuir formasaun maibé falta de fasilidade mós bele fo impaktu ba servisu adminisrtasaun nian tamba ne’e fasilidade ho formasaun tenke iha balansu.
Tuir Flento Soares Gama (funsionáriu) nia hanoin katak dezafiu ne’ebé ami infrenta mak la iha transporte no liña koordenasaun ho komunidade sira mós la iha. Tamba komunidade barak maka hela iha área isoladu ho ida nee mak sai preukupasaun ba ami.[22]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór halo anliza katak dezafiu ne’ebé funsionáriu sira infrenta mak la iha aprosimasaun ne’ebé diak ho komunidade. Liu husi sosializasaun ba komunidade kona-ba servisu admnistrasaun nian atu nune’e komunidade sira bele komprende servisu administrasaun nia lala’ok. Iha parte nee transporte ba funsionáriu sira sai hanesan preukupasaun  hodi fasilita funsionáriu sira hodi halo sosializasaun ba komunidade sira ne’ebé mak hela iha área remotas atu nune’e komunidade sira mós bele iha koñesimentu kona-ba servisu administrasaun.

4.2.3. Hanesan funsionáriu oinsa ita bo’ot sira nia servisu no kooperasaun ho Adminisrtador hodi fo atendementu ba komunidade.
Tuir Alfredo Soares Moniz (Administrador) subliña katak kooperasaun entre administrador ho funsionáriu sira lao diak. No sempre husu apoiu no fo sugestau ba malu bainhira hala’o servisu iha edifisiu laran ne’ebé iha relavante ho komunidade[23].
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór analiza katak  iha servisu  administrasaun sub-distritoCailaco entre Administrador sub-distrito ho funsionáriu sira iha liña kordenasaun nebe’e diak hodi fo atendementu ba komunidade. Sira sempre servisu hamutuk hodi hala’o atividade ne’ebé ho susesu. No fo sugestaun ba malu wainhira atu fo atendementu ba komunidade.
Tuir Rui do Rego (funsionáriu) hateten katak Administrador nia akumula hotu funsionáriu sira no nia la hare ba iha pesoal idak-idak nian no sempre involve hotu funsionáriu ba iha atvidade saida deit mak iha administrasaun sub-distrito nia laran.[24]
Tuir hanoin ne’ebé mensiona iha leten peskizadór halo analiza katak servisu iha edifisiu administrasaun sub-distrito sempre involve funsionáriu tomak. No la hare ba kor partidu nomós familiarismu. Tamba administrador sub-distrito nu’udár lideransa ne’ebé mak imparsialidade no fleksibilidade ba funsionáriu hotu-hotu no enkoraza hodi bele fo atendementu ne’ebé diak ba komunidade tuir sira nia kapasidade.

4.2.4.  Hanesan komunidade babain persepsaun saida mak ita bo’ot sira senti husi atendementu administrasaun nian
Tuir Anita Abu Lelo (komunidade) nia hateten katak hare ba iha atendementu administrasaun nian ladun maximu. Tamba falta de fasilidade. Funsionáriu sira mós fo atendementu ba komunidade ladun diak e dala barak funsionáriu sira atende ema tuir sira nia hakarak no hare ba familia.[25]
Relasiona ho  hanoin iha leten peskizadór analiza katak iha edifisiu  administarsaun sub-disrtito atendementu nebe’e funsionáriu sira fo ladun maximu ba komunidade. No dala barak komunidade sira sempre kestiona kona-ba atendementu. Funsionáriu sira fo responde katak menus fasilidade ne’ebé mak difikulta servisu administrasaun. Nee hatudu katak servisu iha edifisiu administrasaun atu la’o ho diak. Presiza funsionáriu sira iha hohestidade no fleksibilidade hodi fo atendementu públiku ho dignu. Dala ruma funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade la ho justu tamba mentalidade sei halai liu ba iha sistema familiarismu. 
Tuir Bernandino Siga (komunidade) esplika katak tuir nia hare kona-ba funsionáriu sira nia atendementu administrasaun nia la dun diak. Tamba dala barak funsionáriu sira tama servisu tuir sira nia hakarak deit. Dalaruma balun  tama servisu e balun la tama ho ida ne mak sai problema bo’ot mai ami komunidade.[26]
Tuir esplikasaun iha leten peskizadór analiza katak  servisu funsionáriu nian iha edifisiu laran la  halo tuir regras nebe’e mai husi ministeriu Estaatal nian ne’ebé hatete katak funsionáriu mak ema ne’ebé servidor ba komunidade. Maibé realidade funsionáriu sira la halo tuir `regras ne’ebé iha. Nomós funsionáriu sira tama servisu tuir sira nia hakarak no la iha kontrolu husi autoridade nebe’e kompetente. Ba oin governu presiza iha toma atensaun ba funsionáriu sira ne’ebé servisu tuir sira hakarak deit.
Tuir Vigina Abu Bere (kom) hateten katak tuir nia hare administrasau iha sub-distrito diak. Maibé iha failansu balu mak hanesan funsionáriu balu tama servisu la tuir oras no abandona servisu. Maka iha oportunidade ida nee ami hatoo atu nune bele hare hamutuk no ba oin funsionáriu sira bele halo tuir regras ne’ebé iha.[27]
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór analiza katak sai preukupasaun bo’ot ba komunidade sira mak funsionáriu administrasaun sub-distrito nian sempre abandona servisu no la tuir oras servisu nian. Tamba ne’e presiza iha orientasaun ne’ebé klaru atu nune’e funsionáriu sira bele kumpri sira nia dever tuir regulamentu funsionáriu públiku nian. Tuir lolos funsionáriu sira ne’ebé servisu la tuir regras tenki hetan sansaun atu nune’e funsionáriu sira bele servisu tuir oras ne’ebé determinadu. Hodi nune’e komunidade sira ne’ebé presiza funsionáriu sira nia atendementu bele responde ho diak.

4.2.5. Nu’udar komunidade Satisfasaun saida mak ita bo’ot sira senti kona-ba funsionáriu sira nia atendementu ba komunidade?
No
Satisfas
La Satisfas
Total
1
6
4
10
Tuir Komunidade sira ne’ebé la satisfas iha nain ha’at hateten katak hare iha satisfasaun ba iha atendementu funsionáriu nia ladun satifas mai ami. Tamba hare ba iha fasilidade nebe hodi atende ami mós sei minimu liu. Funsionáriu sira atende ami tuir kapasidade no fassilidade ne’ebé iha.[28]
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór analiza katak servisu administrasaun nian la’o ona mesmu sei menus fasilidade iha edifisiu laran. Maibé atendementu ba komunidade la’o tuir kondisaun ne’ebé mak funsionáriu sira infrenta hodi fo atendementu ba komunidade. Mesmu ho kondisaun nebe’e mak sufisienta maibé funsionáriu sira mós tenta ho sira nia kapasidade ne’ebé iha hodi fo atendementu ba komunidade. Iha parte seluk mós persiza governo atu toma medida ba iha edifisiu administrasaun nia ne’ebé mak sei menus fasilidade. No presiza fo formasaun ba funsionáriu ho diak tuir área administrasaun nian. Ba komunidade sira mós tenke iha pasensia ba kondisaun ne’ebé mak funsionáriu sira imfrenta.
Tuir komunidade sira ne’ebé satisfas iha nain ne’en hatete katak tuir ami nia satisfasaun ba iha atendementu administrasaun bainhira ami nia relata carta ruma sempre funsionáriu sira atendementu ami no responde tuir nesesidade ne’ebé iha.[29]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak funsionáriu sira atende komunidade tuir komunidade idak-idak nia nesesidade ne’ebé mak komunidade sira imfrenta. Hodi nune’e komunidade sira mós bele sente husi atendementu funsionáriu sira nian. No komunidade bele satisfas ho atendementu ne’e. Mesmu ho kondisaun ne’ebé mak sei minimu iha edifisiu laran. Maibé fiar katak iha futuru mai governu sei hadia sistema administrasaun ho diak liu tan.

4.2.6. Nu’udar funsionáriu administrasaun Kapasidade saida mak ita bo’ot sira uza  hodi fo atendementu ba iha kominidade
Tuir Mateus Barros (funsoinariu) nia hateten katak hare ba iha kapasidade bainhira atu halao atividade ruma iha edifisiu laran ami mós tenke hetan formasaun ruma atu nune’e bainhira halo atendementu ba komunidade bele la’o ho susesu ba iha atividade ne’e rasik.[30]
Hahu ba hanoin iha leten, nu’udar peskizadór analiza katak kapasidade ba funsionáriu administrasaun nian sei menus. No persiza aumenta funsionáriu sira nia kapasidade liu husi treinamentu no formasaun kona-ba administrasaun nia. Atu nune’e funsionáriu sira atende komunidade sira tuir buat nebe’e mak funsionarui sira hetan ona. Liu husi formasaun sira ne’ebé funsionáriu sira hetan ona. Fiar katak iha prosesu implementasaun atividade administrasaun nian  ba komunidade ne’ebé hala’o husi funsionáriu sira sei la iha failansu ka krítika ruma husi komunidade.
Tuir Raquela Godinho (funsionáriu) nia hateten katak kapasidade funsionáriu ne’ebé atu atende komunidade nee ami hanoin diak buat hotu la’o tuir nia mata dalan ka regras ne’ebé iha ona. Maske ho kapasidade pessoal idak-idak ne’ebé la dun maximu maibé ami senti la iha problema atu atende komunidade sira.[31]
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór analiza katak mesmu ho kapasidade ne’ebé sufisiente. Maibé funsionáriu sira tenta ho sira nia kapasidade nebe’e iha. Atu nune’e hodi fo asistensia ba komunidade sira tuir funsionáriu nia kapasidade ne’ebé mak iha. Ba futuru presiza aumenta funsionáriu sira nia kapasidade liu husi ministeriu relevante ne’ebé tutela ba iha administrasaun nian. Atu nune’e funsionáriu sira bele iha koñesimentu ne’ebé diak kona-ba administrasaun.
Tuir Robertu Soares (funsionáriu) nia hateten katak hare husi kapasidade ami funsionáriu sira naton no diak hodi atende komunidade. Tamba funsionáriu sira balun iha esperiesia servisu atmba balu mai husi ex funsionáriu Indonesia no balu mai husi funsionáriu portuques nian.[32]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak funsionáriu ne’ebé servisu iha administrasaun sub-distritu Cailaco nee maioria ho kapasidade ne’ebé naton. Tamba funsionáriu balun iha ona esperiensia servisu ne’ebé mak durante ne’e iha. Liu husi ida ne’e mak funsionario sira hodi fo atendementu ba komunidade. Ho kapasidade ne’ebé mak sira iha hodi hala’o servisu tuir sira nia kan’ar nuda’ar funsionáriu ne’ebé mak servidor ba komunidade. Mesmu ho kapasidade ne’ebé sei minimu. Maibé funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade tuir sira nia kapasidade ne’ebé iha.
Tuir Dominggas Borges (funsionáriu) subliña katak presiza halo kapasitasaun ba funsinariu administrasaun nian. Hodi nune’e para haklean tan kapasidade funsionáriu administrasaun nian iha prosesu atendementu ba komunidade ho diak.[33]
            Relasiona ho hanoin ne’ebé iha leten peskizadór halo anlaliza katak importante tebes ba funsionáriu administrasaun sub-distrito nia atu haklean sira nia kapasidade ne’ebé sei menus liu husi formasaun ruma kona-ba administrasaun nian. Atu nune’e funsoinariu sira nia prezensa ba komunidade nia le’et bele atende ba nesesidade komunidade nia preukupasaun ne’ebé komunidade imfrenta.

4.2.7. Hanesa funsionáriu Meus saida mak ita bo’ot sira uja hodi fo atendementu ba komunidade.
Tuir Luis S. Gonsalves (funsionáriu) nia hateten katak meus ne’ebé ami uza hodi fo atendementu ba komunidade tuir kapasidade ami nian ne’ebé mak iha. Hodi atende komunidade no tuir sira nia presiza nebe’e sira imfrenta ba iha sira nia moris. Meus ne’ebé diak mak liña komunikasaun ba atendementu ho lais no mamar konsidera komunidade hanesan parseiro do servisu ne’ebé loron ba loron ami simu sira iha ami nia servisu fatin.[34]
Bazea ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak funsionáriu administrasaun hala’o sira nia servisu iha edifisiu laran la’o ho diakn no halo ligasaun ho komunidade sira. Funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade tuir sira nia preukupasaun ne’ebé mak sira infrenta. No funsionáriu sira mós konsidera komunidade hanesan sira nia parseiru ba servisu hodi nune’e funsionáriu sira servisu iha balansu entre komunidade ho funsionáriu. Iha parte seluk mós presiza komunidade sira nia konsensia ne’ebé iha. Hodi nune’e funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade tuir ida-idak nia nesesidade ne’ebé mak presiza.
Tuir Dominggas Borges (funionariu) nia hateten katak halo aprosimasaun ho komunidade hodi hatene sira problemas, preukupasaun no sira nia nesesidade. Bainhira atu halo buat ruma ba komunidade premeiru ita tenke hakbesik an ba komunidade, identifika no halo planu ba buat ruma nebe’e atu realiza.[35]
Tuir hanoin iha leten peskizadór analiza katak funsionáriu sira sempre buka meus oin-oin hodi bele halo aprosimasaun ba komunidade sira hodi hatene komunidade nia nesesidade ne’ebé mak komunidade sira imfrenta ba. Meus  importante nebe’e funsionáriu uza hodi atende komunidade mak hanesan halo aprosimasaun ho komunidade. Atu nune’e bele hatene komunidade sira preukupasaun no nesesidade ne’ebé ma komunidade presiza. Liu husi aprosimasaun ne’e mak bele iha liña koordesaun entre komunidade ho funsinariu sira.
Tuir Eugenio Leonito (funsionáriu) hateten katak kontinua halo kompresaun ba komunidade hodi halo kapasitasaun ba administrasaun nian liu husi prosesu treinamentu ruma. No buka halibur funsionáriu no komunidade sira hodi fo apoiu ba atividade servisu administrasaun nian.[36]
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór analiza katak meus ne’ebé foti mak halibur funsionáriu no komunidade hotu partisipa iha prosesu dezemvolvimentu administrasaun nia. Seluk fali mak buka ligasaun direita no indereita ho organizasaun governu nian hodi fo treinamentu ba funsionáriu sira. Kria servisu nebe’e mak diak entre funsionáriu ho komunidade sira hodi nune’e atividade servisu iha edifisiu laran bele la’o tuir regras ne’ebé iha ona.
              

                         


4.2.8. Nu’udar funsionáriu oinsa ita bo’ot sira hare kona-ba Politika Governu nian kona-ba atendementu administrasaun públiku
Tuir Alarico P. Gomes  (funsionáriu) hateten katak politik Governu nia mak haruka funsionáriu sira tuir kapasitasaun, treinamentu, bolsu estudu no estudu komparativu ba nasaun seluk atu nune’e bele hasa’e koñesimentu funsionáriu sira nian.[37]
Relasiona ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak funsionáriu sira sempre eziji ba governu atu bele kria politika ida ba funsionáriu públiku. Atu nune’e sira bele hetan oportunidade hodi kapasita-an hodi fo atendementu ba komunidade. Ita hatene katak funsionáriu públiku sira sempre kestiona kona-ba formasaun maibé to’o agora ne’e sei limitadu liu ba funsionáriu sira atu bele kapasita nia an. Maske preukupasaun husi komunidade kona-ba atendementu funsionáriu públiku sedauk ho maximu. 

4.2.9.  Nu’udar komunidade oinsa ita bo’ot sira nia hare kona-ba kapasidade funsionáriu administrasaun nian
 Tuir Lorenso Antonino(xefe joventude) nia subliña katak tuir ami nia hare kona-ba kapasidade funsionáriu sira nia sufsiente tamba hare level nebe’e sira iha maioria sira iha deit diploma sekundariu deit entau servisu tuir kondisaun nebe sira iha hodi atende komunidade.[38]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór halo analiza katak maioria funsionáriu sira ne’ebé servisu iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco ho nível edukasaun sekundariu deit. Ho ida ne’e mak funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade tuir funsionáriu sira nia kapasidade ne’ebé iha hodi  fo atendementu ba komunidade. Tamba ne’e mak persiza aumenta funsionáriu sira nia koñesimentu ne’ebé klean kona-ba administrasaun nian. Atu nune’e funsionáriu sira bele fo atendementu ba komunidade sira ho diak, no tuir lala’ok funsionáriu administrasaun nian.
Tuir Marni Claudina (kom) hateten katak kapasidade funsionáriu tenke aumenta no hetan barak liu tan husi ministeriu relevante nian hodi halo atendementu ba komunidade ho diak liu tan ou ho profesional.[39]
Relasiona ba hanoin iha leten peskizadór halo analiza katak funsionáriu sira presiza hetan formasaun kona-ba administrasaun nian liu husi ministeriu relevante nebe’e tutela ba iha administrasaun públiku nian. Atu nune’e funsionáriu sira bele fo atendementu ba komunidade tuir regulamentu ne’ebé mak iha no tuir sistema ministerial nian. Ho formasaun sira ne’e mak funsionáriu bele fo asistensia ba komunidade sira diak no profesionalismu.
Tuir Angelino Meta (kom) hateten katak tuir nia hare kapasidade funsionáriu administrasaun la’o ho sufesiete ona. Maibé presiza hadia sistema administrasaun liu husi rekursu humano hanesan hasae kapasidade no aumenta ekipamentus servisu nian.[40]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór halo analiza katak funsionáriu administrasaun hala’o sira nia servisu ho sufisiente ona. Mesmu sei menus fasilidade iha edifisiu laran, maibé funsionáriu sira servisu tuir sira nia kapasidade ne’ebé mak sira iha hodi fo asistensia ba komunidade. Iha parte seluk funsionáriu sira presiza aumenta sira nia  kapasidade atu  funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade ho diak no tuir regras funsaun públiku ne’ebé mak durante ne’e la’o ona iha edifisiu laran.

4.2.10. Hanesan funsionáriu Kapasidade saida mak ita bo’ot sira hetan durante iha ita bo’ot sira nia servisu hodi fo atendementu ba komunidade.
Tuir Almeida Soares (funsionáriu) hateten katak kapasitasaun kona-ba atendementu, gestao administrasaun, lidersip, no babain tuir ona iha sub-distrito,distrito no nasional.[41]
Tuir hanoin ne’ebé mensiona iha leten peskizadór halo analiza katak funsionáriu administrasaun balun hetan ona formasaun kona-ba administrasaun nian. Formasaun ne’ebé funsionáriu sira hetan  husi distrito no nasional mak hanesan kapasitasaun husi INAP nian kona-ba administrasaun nia. Hodi nune’e funsionáriu sira bele fo atendementu ba komunidade tuir formasaun nebe’e sira hetan ona. No fo asistensia ba komunidade tuir nesesidade komunidade nia infrenta.
Tuir Manuel Marcal (funsionáriu) nia hateten katak durante ne’e ami uza ami nia kapasidade rasik hodi atende komunidade. Tamba durante ne’e ami sedauk hetan formasaun ou treinamentu ruma husi ministeriu relevante.[42]
Relasiona ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak funsionáriu administrasaun hala’o sira nia servisu tuir kapasidade ne’ebé mak sira iha. No funsionáriu sira ne’e mós sedauk hetan formasaun ruma husi ministeriu relevante ne’ebé mak tutela ba iha daministrasaun públiku nian. Tan ne’e funsionáriu sira presiza hasa’e sira nia kapasidade iha área administrasaun nian. Hodi nune’e funsionáriu sira bele fo asistensia ba komunidade sira ho diak no transparan.


















                       
KAPÍTULU VI
ENSERAMENTU
6.1 Konkluzaun
         Tuir rezultadu peskiza ida ne’e no analiza iha kápitulu dahuluk, peskizadór foti konkluzaun katak ba dezafius ne’ebé funsionáriu sira hasoru iha adminitrasaun sub-distrito Cailaco kona-ba kapasidade funsionáriu nian iha implementasaun administrasaun. Iha prosesu atendementu funsionáriu administrasaun sub-distrito Cailaco, dala barak hetan dezafius oin-oin ne’ebé mai husi parte rekursu humanu nian. Tan ne’e mósu sugestaun husi komunidade sira katak atu servisu administrasaun sub-distrito nian la’o ho diak, presiza halo uluk kapasitasaun ba funsionáriu sira ne’ebé iha responsabilidade maxima ba administrasaun sub-distrito.
         Preukupasaun seluk ne’ebé liga nafatin ba assuntu atendementu funsionáriu administrasaun nian mak funsionáriu sira tenke kolektivu atu nune’e para hatan ba nesesidade ne’ebé sai nesesario ba komunidade ne’e responde ho diak. Buat importante ne’ebé presiza enkaisa hotu ba partisipasaun komunidade nian ba implementasaun adminstrasaun ne’e hanesan meus ida hodi hahusesu atividade ne’ebé mensiona iha leten kapasidade funsionáriu no dezafiu ba atendementu públiku iha administrasaun sub-disrtito nian. Hodi halo intervensaun positivu ba preukupasaun hotu ne’ebé mai husi komunidade.
         Atu hatan ba preukupasaun sira ne’e hotu presiza ministeriu relevante ne’ebé tutela ba iha administrasaun nian hodi fo treinamentu ka formasaaun ba funsionáriu administrasaun. Atu nune’e funsionáriu sira fo asistensia ba komunidade tuir lala’ok administrasaun nian ne’ebé iha. Klarumentu koalia kona-ba kapasidade funsionáriu aadministrasaun nian, tenke atravesa husi treinamentu intensivu ida para bele hatene kapasidade funsionáriu administrasaun nian sufisiente ona hodi halo asistensia ba nia komunidade.

6.2   Rekomendasaun
Bazeia husi esplikasaun hirak iha oin no atividade sira ne’ebé hatudu durante peskiza ne’e hala’o, maka hakerek nain fo nia sujestaun ka rekomendasaun hanesan tuir mai ne’e:
1.      Rekomenda ba governu Timor Leste liu-liu ba ministériu estatal atu haree nia membru ne’ebé iha nível distrital tamba dezemvolvimentu rekursu umanu nu’udar prioridde dahuluk atu hasa’e vida moris komunidade sira nian no atu haree implementasaun dezemvolvimentu nasional.
2.      Rekomenda ba administrador sub-distrito atu fo kunhesimentu lala’ok ne’ebé diak ba nia funsionáriu sira iha kraik. Bazeia ba moto funsionáriu ida-idak bele hasa’e sira kapasidade. Hodi nune’e fo asistensia ba komunidade nia hakarak espesial iha sub-distrito Cailaco no estadu Timor-Leste.
3.      Rekomenda ba membru funsionáriu atu bele partisipa kualker atividade ne’ebé atu hodi hala’o. Bazeia ba ema hotu nia hakarak hodi atinji rezultadu nasaun ida ne’e nian.

BIBLIOGRAFIO
Arikunto, S. (1998). Prosedur Penilitian Suatu Arahan Praktis, Jakarta: Bina Aksara.
Atmósudirjo. P. (1978). Administrasi, Yogyakarta :  Super Sukses.
Atmósudirjo. Prajudi, (1985). Dasar-dasar ilmu Administrasi, Jakarta : Ghalia Indonesia.
Leonard. D. W. (1986). Pengantar study ilmu administrasi dan manajemen, Jakarta: Gunung Agung.
Gibson James L. (1978). Organisasi dan manajemen struktur dan tanggung jawab, Yogyakarta,  Bumi Aksara.
Koentjaraningrat. (1990). Metode Penelitian Masyarakat, Jakarta :  Gramedia.
M. Steers. R. (1980). Efektivitas Organisasi, Jakarta :  Erlangga.
Siagian, S. P. (1990). Aspek-aspek pokok, Jakarta, Ilmu administrasi, Yogyakarta, Ghalia Indonesia.
Toehadi. (1978). Penyuluhan, Jakarta, Tiga Serangkai.
Waldo, Dwight. (1992). Perkembangan Pemikiran mengenai Administrasi Pembangunan, LP3ES.
Prajudi A. (1985). dasar-dasar ilmu Administrasi, Jakarta, Ghalia Indonesia
Sugiyono. (2006). Metologi Penelitiaan Administrasaun, Bandung, Alfabet.
Richar. M. S. (1980). Efektivitas Organisasi, Jakarta : Erlangga.
James. L. G. (1978). Organisasi dan manajemen stuktur dan tannggung jawab, Yogyakarta : Bumi Aksara.



[1]  Prajudi Atmosudirjo, dasar-dasar ilmu Administrasi, Ghalia Indonesia, Jakarta, 1985, pag.23
1 S.P Siagian, Filsafat Administrasi, Gunung Agung Jakarta,1977,hal. 37.

[3] Konstituisaun Repulika Demokratika de Timor-Leste (RDTL) Artigu 137 koalia konaba Prinsipiu jerál Administrasaun públiku ninian.
[4] Dwight Waldo, Perkembangan Pemikiran mengenai Administrasi Pembangunan, Jakarta, LP3ES, 1992, hal.10.

[5] . S. P. Siagian, Aspek-aspek pokok Ilmu administrasi, Ghalia Indonesia, Yogyakarta, 1990, Hal. 12.
[6]. Leonard. D. white, Pengantar study ilmu administrasi dan manajemen, Gunung Agung, Jakarta, 1986, Hal. 2.
[7]. OP. Cit hal. 12
[8].  OP. Cit hal. 22
[9]. James L. Gibson, Organisasi dan manajemen struktur dan tanggung jawab, Bumi aksara, Yogyakarta, 1978, Hal. 45.
[10]. Pranoto SSB, Berpikir dan Humaniora dalam pendidikan, Jakarta, Bumi Aksara, 1983, Hal. 5.
[11]. Richard M. Steers, Efektivitas Organisasi, Erlangga, Jakarta, 1980, Hal. 157.
[12]. Koentjaraningrat, Metode Penelitian Masyarakat, Gramedia, Jakarta, 1990,  hal. 24   

[13]  Sugiyono, Metodologi Penelitian Administrasi, Alfabet, Bandung. 2006, hal. 90.
[14] Suharsimi Arikunto, prosedur penelitian suatu arahan praktis, Bina Aksara, jakarta, 1998, hal. 194.


[15] Albertino Mau Intervista (10-04-2014 0tl 08:10-12:00).
[16] Zeferino S. Lemos Intervista (07-04-2014 0tl 10:15-12:15).
[17] Virgina A. Bere Intervista (21-02-2014 0tl 16:00-18:20).
[18] Nunu Soares Intervista 23-04-2014 0tl 10:14-11:43).
[19] Raimunda Soares Intervista (22-04-2014 0tl 09:00-11:15).
[20] Luis Gonsalves Intervista(24-04-2014 0tl 10:30-12:00).
[21] Joan L. Laca Intervista(28-04-2014 0tl  11:11-12:00)
[22] Flento S. Gama Intervista (30-042014 0tl 15:13-17:00).
[23] Luis S. Gonsalves Intervista (05-05-2014 0tl 09:16-11:00).
[24] Rui do Rego Intervista (08-05-2014 0tl 10:12-11:45).
[25] Anita A. Lelo Intervista (09-05-2014 0tl 15:35-17:25).
[26] Bernandino Siga Intervista (11-05-2014 0tl 14:48-16:37).
[27] Cornelio Antonio Intervista (12-05-2014 0tl 10:16-11:25).
[28] Komunidade Intervista (15-05-2014 0tl 16:05-17:45).
[29] Komunidade  Intervista (14-05-2014 0tl 09:00-10:45).
[30] Mateun Barros Intervista (22-05-2014 0tl 08:45-11:15).
[31] Raquela Godinho Intervista(19-05-2014 0tl 09”15-11:00).
[32] Robertu Soares Inteervista (20-05-2014 0tl 10:00-11:48).
[33] Dominggas Borges Intervista (23-05-2014 0tl 10:55-12:00).
[34] Gonsalves Intervista (26-05-2014 0tl 15:17-17:00).
[35]Borges Intervista (28-05-2014 0tl 14:32-15:57).
[36] Leonito Intervista (29-05-2014 0tl 08:23-10:13).
[37] Alarico Gomes Intervista (30-05-2014 0tl 09:20-11:17).
[38] Lorenso Antonino Intervista (05-06-2014 0tl 09:17-10:58).
[39] Marni Klaudina Intervista (03-06-2014 0tl 15:21-17:05).
[40] Angelino Meta Intervista (06-06-2014 0tl 11:04-12:24)
[41] Soares Intervista (09-06-2014 0tl 10:11-11:48)
[42] Marcal Intervista ( 10-06-2014 0tl 09:35-11:25).

1 komentar: