KAPÍTULU I
PROBLEMATIZASAUN PESKIZA
1.1 Enquadramentu
Iha momentu Repúblika Demokrátika de
Timor-Leste (RDTL) restaura iha loron 20 de Maiu tinan 2002, Timor-Leste hasoru problema barak ne’ebé mósu
latuir ninia espesialidade. Problema sira ne’e mak hanesan administrasaun
ne’ebé esensial tebes no hasoru obstákulu bo’ot iha matérial administrasaun públiku ne’ebé bai-bain bolu ho naran edifisiu administrasaun. Iha mós inkapasidade ne’ebé mósu
wainhira hala’o atividade administrasaun iha edifisiu (kantor) administrasaun sub-distrito Cailaco nian, servisu
administrasaun nian la’o mak fo impaktu indireita ba implementasaun programa
ne’ebé trasa ona husi governu sentral iha atividade administrasaun sub-distrito Cailaco nian ne’ebé ho
ninia karaktéristika sentralisasaun, signifika katak programa ka atividade hotu sei sentraliza iha governu sentral nia liman.
Kapasidade oreintador administrasaun iha instituisaun públiku nian sai hanesan parte ida husi atividade
ne’ebé importante atu tau atensaun maxíma para bele hare no dezenvolve
administrasaun refere hodi sai tuir prosedura ne’ebé terminadu tiha ona. Maibé
iha implementasaun adminstrasaun iha edifisiu ne’ebé presiza ita hare maka objetivu ne’ebé atu atinji no tempu ne’ebé presiza atu hakotu no sansaun ba responsabilidade. Administrasaun iha edifisiu sira ne’e maka servisu ida ne’ebé iha relasaun ho
regulamentu ne’ebé hala’o husi elementu ka funsionáriu sira ne’ebé hala’o kna’ar iha edifisiu adminstrador sub-distrito Cailaco. Servisu iha edifisiu ne’ebé presiza hala’o tenke hakotu
ka finaliza bazeia ba tempu ne’ebé planeadu ka determina ona. Ho ida ne’e para
atividade sira iha edifisiu nian sai kna’ar ne’ebé importante atu sai efetivu, tamba oras ne’e iha edifisiu kaer papel importante liu iha aspetu vida moris
umanu nian, edifisiu mós nu’udar sentru atividade ba pensamentu ne’ebé sentraliza ba
organizasaun atu kontrolu ba komportamentu ka atetude atu atinji vokasaun hatur ka difine ona antes.
Atividade
ne’ebe iha objetivu no iha kontinuasaun hodi kontrolu atividade ne’ebé iha
benefisiu hodi hala’o atividade tuir planu ne’ebé regula. Tuir matenek nain Prajudi Atmósudirjo hatete katak “Mengarahkan kegiatan-kegiatan kita secara
terus-menerus menuju ke tercapainya tujuan, dan mengendalikan sumber-sumber
daya, beserta gerak-gerik pemanfaatannya sesuai dengan peraturan-peraturan dan
rencana-rencana kita.”[1]
(persija kria atividade ne’ebe mak iha nia benefisiu atu bele iha
kontinuasaun ba atividade ne’e rasik. Administrasaun efetivu ne’e signifikaa katak servisu
administrasaun nian la’o ho diak no hotu tuir nia tempu ne’ebé terminadu no responde duni ema hotu nia hakarak). Rezultadu relatoriu ne’ebé hato’o ba ne’e mós sai
problema, maibé informasaun refere la’os sai problema seriu ne’ebe hasoru iha
baze.
Implementador servisu base tuir aspeitu
moris ne’ebé importante no luan iha ida nia laran, tan
ne’e mak governu iha responsabilidade no funsaun esensial hodi fo’o kna’ar ba implementador administrasaun ne’ebé sei presiza husi povu, liu husi implementa no hari’i regulamentu ka prinsipiu fundamentais ne’ebé ho vontade atu responde nesesidade komunidade nian iha aspeitu edukasaun,
ekonomia, saude no selu-seluk tan. Iha oportunidade ne’e sei haree dereitamente
ba implementasaun administrasaun ba komunidade sub-distrito Cailaco. Esforsu atu
hasa’e kualidade implementa hodi atinji tempu servisu liu husi
desizaun-desizaun para oinsa bele hasa’e forsa servisu atu nune’e para bele
fasilita servisu ne’ebé preparadu ona husi implementador.
Esforsu ida ne’e atu kria para bele fahe matérial ne’ebé iha nia ligasaun ho managementu implementa ba membru ne’ebé didika nia an ba komunidade tamba iha estrutura nível sub-distritu Cailaco, no hari’i sistema administrasaun ne’ebé justu no ekilibriu iha prosesu implementa ba komunidade ho servisu
ne’ebé efektivu no efisiensia kompara ho
kapasidade edukasional ne’ebé funsionáriu uza hodi halo kapasitasaun kona-ba
sistema administrasaun ba komunidade Cailaco.
Tuir kontestu implementasaun
servisu administrasaun presiza tenki hatan lolos ho nesesidade komunidade ne’ebé hola parte mós iha atividade refere.
Konseitu indikador públiku sai progressivu husi implementasaun ne’ebé ho karakteristiku sentralistiku ba implementasaun, ne’ebé haree liu ba oinsa mak bele dezenvolve hanoin hodi orienta komunidade ne’ebé presiza mata-dalan ne’ebé kompletu iha edifisiu/instituisaun relevante nia laran para bele funsiona servisu tuir dalan.
Problema ne’ebe seriu ba komunidade iha baze mak liga mós ba hasa’e kualidade
implementasaun ne’e rasik. Implementa administrasaun ne’ebé kualidade ka esensial defende ba aspeitu oi-oin, ne’ebé bele justifika maneira selebrasaun liu husi suportasaun rekursus humano no
instituisaun ho mós fasilidade sira ne’ebé iha ona, hanesan; kareta,
komunikasaun, no sasan ne’ebé iha ligasaun kona-ba hakerek nian iha edifisiu ne’ebé presiza utiliza.
Bazeia ba observasaun iha
terrenu, peskizadór hetan iha problema sira kona-ba kapasidade funsionáriu no dezafiu ba implementasaun iha edifisiu administrasaun. Hala’o servisu la tuir oras, rekursu, ekipamentu, nomós
valor kualidade servisu nian iha edifisiu ne’ebé sei
minímu. Implementa administrasaun nu’udar maneira ne’ebé efetivu atu hala’o
atividade sira iha administrasaun ne’ebé hahu iha akordu entre ema nai’n rua
atu servisu hamutuk atu atinji objetivu. Tamba atividade administrasaun nu’udar pontu importante husi atividade ne’ebé
hala’o husi governu iha edifisiu. Iha asuntu ida ne’e ita bele hatene
katak ba dahuluk dezemvolvimentu iha estadu foun ida hadau objetivu ukun rasik
an (liberdade) hanesan estadu Repúblika Demokrátika Timor-Leste, tenke hahu mós
husi atividade administrasaun ne’ebé diak no justu. Ba dahuluk implementa
administrasaun ne’ebé efetivu no efisiensia hodi nune’e suporta programa
servisu husi lider no ida ne’e depende deit ba jestaun implementa no tekníku
atu atinji objetivu, epsertu husi implementa
administrasaun ne’ebé efetivu, husi tempu ba tempu.
Implementa administrasaun iha edifisiu, bazeia sasukat katak menus suportasaun husi
fatór kualidade servisu, atividade iha edifisiu sei barak liu menus
ka iha fenómena sira ne’ebé minímu implementa
admnistrasaun iha edifisiu nian iha edifisiu administrador sub-distrito Cailaco. Rezultadu observasaun iha kampu hatudu
katak menus kapasidade ba funsionáriu no dezafiu husi atendementu públiku atu implementa husi komunidade iha sub-distrito Cailaco. Inkapasidade
administrasaun edifisiu nian iha sub-distrito Cailaco tamba husi sinál
sira hanesan tuir mai ne’e:
1. Hala’o servisu sempre adea no sai butuk
2. La konsisténsia ba implementasaun servisu
nian iha edifisiu
3. La respeitu regulamentu servisu nian
ne’ebé hatu’ur ona husi lider leten
4. Nível edukasaun maioria Sekundaria deit.
Disiplina/respeita
oras sai prinsipiu prinsipal hodi funsiona atividade no implementa
administrasaun ne’ebé ekilibriu ba komunidade sira sub-distrito Cailaco, klaru katak
disiplina oras mós bele hasa’e prestasaun servisu. Buat ne’ebé harekek na’in
hakerek mak hanesan disiplina oras liu husi ninia papel ne’ebé esensial kona-ba
kualidade prestasaun servisu funsionáriu nian iha implementasaun kna’ar servisu
administrasaun nian iha sub-distrito Cailaco.
Esforsu
hodi hasa’e prestasaun servisu funsionáriu nian atravesa husi disiplina oras
iha sub-distrito Cailaco seidauk
implementa ho efetivu no efisiensia. Haree ba factor efetividade funsionáriu,
iha ema balun ne’ebé didika nia servisu iha instituisaun-instituisaun governu nian ne’ebé bolu ho naran funsionáriu
ka membru ne’e hotu
presiza tenki halo tuir regulamentu administrasaun nian ne’ebé funsiona iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco hanesan ordem ida
iha edifisiu laran hodi regula
funsionáriu sira durante oras servisu sei la’o atu respeita ba oras absencia,
oras servisu, no oras sai tama iha edifisiu (kantor)
laran ho selu-seluk tan.
Kestaun ne’ebé presiza tau matan iha prosesu implementa administrasaun mak funsionáriu
ne’ebé hala’o servisu iha edifisiu (kantor) hodi haree no organiza
atividade ho diak atu nune’e para funsionáriu sira respeita oras servisu hodi
didika kna’ar liu husi implementasaun ne’eb’e justu ba komunidade ho maneira servi atu nune’e komunidade bele halo tuir
regulamento ne’ebé eziste iha edifisiu administrador sub-distrito Cailaco.
Potensialidade funsionáriu atu
deskobre problematika iha prosesu implementa servisu ho antusiasmu atu organiza
programa ka kna’ar ida kona-ba servi komunidade ho maneira publikamente no ekilibriu
para responde ba nesecidade komunidade nian ne’ebé sai nesesariu tebes kada uma kain. Potensialidade sai hanesan pensamentu
ne’ebé klean tebes iha ema ida-idak nia hanoin ne’ebé kolaborativu no konstrutivu hodi halo kontribuisaun ba ema seluk tamba nia
iha energia servisu ne’ebé diak ba governu. Klaramente implementador
ne’e presiza tebes hodi hasusesu atividade ne’ebé difikulta fali ema ne’ebé hala’o atividade
refere, no kbi’it ne’ebé iha hodi resolve atividade hotu-hotu liu
husi dezenvolve an sai forte hodi bele dezenvolve fali organisasaun, liu husi
kbi’it ne’ebé iha mós bele uza hodi halo analiza,
koordenasaun, iha prosesu implementa servisu ho mós foti desizaun kona-ba
servisu refere. Relasiona ho servisu refere, presiza uza pensamentu no forsa
ne’ebé organizasaun presiza uza hodi atinji ninia objetivu ne’ebé prinsipal mós uza planu ne’ebé planeadu nanais ona iha
forum. Haree ba futuru katak sistema implementa programa atividade lideransa agora
sai perioridade para mantein planu hodi buka dalan ba atividades públiku, tamba
implementasaun administrasaun públiku mós presiza liu husi dezemvolvimentu
sistema administrasaun hodi prepara implementa no esplika ba públiku. Kualidade
implementasaun administrasaun presiza instala iha instituisaun-instituisaun
governu hanesan; governu distrital, sub-distrito Cailaco nian. maske konseptu implementa sei dauk
instala hotu, maibé presiza kondisaun ne’ebé kondis ho rekursu ne’ebé instituisaun governu ne’e iha durante
implementa atividade administrasaun ba públiku.
1.2 Identifikasaun Problema
Bazeia ba introdusaun iha
leten, maka hakerek na’in halo analiza hodi formula problema-problema hanesan
tuir mai:
“Oinsa kapasidade Funsionario públiku administrasaun nian no Dezafiu sira husi atendementu
públiku iha Administrasaun sub-distrito Cailaco?”
1.3 Objetivu peskiza
Liu husi hakerek ne’e mós atravesa
husi peskiza ida ne’ebé ho ninia objetivu hanesan tuir mai ne’e:
a) Atu hatene kona-ba forsa ka kbi’it kapasidade no dezafiu hodi implementa administrasaun iha edifisiu (kantor) administrasaun sub-distrito Cailaco.
b) Atu hatene kona-ba implikasaun no dezafiu
iha prosesu implementa administrasaun iha edifisiu (kantor) laran.
1.4. Benefisiu peskiza
Iha mós benefisiu husi peskiza ida ne’e mak
hanesan tuir mai ne’e:
1. Benefisiu Teoritika
v Sai nu’udar refrensia ba nível (kalangan)
universidade estudante universitaria no parte hotu-hotu ne’ebe inklui iha areia
administrasaun nian ba jerasaun foun no ba futuru. No Peskiza ne’e mós bele
fo vantagem no sai nu’udar bahan refrensia ba estudante no komunidade enjeralmente
atu habelar ciensia ne’ebé utiliza ho justo.
v Hanesan kriteria atu hodi halo estudu
licensatura departementu dezenvolvimentu comunitariu
2. Benefisiu Praktika
v Bele fo benefisiu nu’udar konribusaun no
kunhesimentu kona ba servisu
administrasaun nian iha Governu no sub-distrito Cailaco espesifikumente
hodi hadia administrasaun iha edifisiu laran.
v
Sai
hanesan save informasaun ba funsionáriu públiku liu-liu ba funsionáriu administrasaun
sub-distrito Cailaco.
1.5 Etape Hakerek
Atu
hakaman’an iha komprensaun indise husi proposta ida ne’e maka sistematika
hakerek ne’ebé akumula husi hakerek nain katak hanesan
tuir mai ne’e:
KAPÍTLU I Problematizasaun peskiza kompostu husi; Enquadramentu,
Identifikasaun Problema,
Objektivu peskiza, Vantagem husi pesquiza, no Sistematika hakerek.
KAÍITLU II Literatura Review hanesan: Defenisaun teoria, defenisaun admninstrasaun, defenisaun kapasidade, defenisaun
konsepsional, defenisaun operasional.
KAPÍTLU III Metodulogia Peskiza kompostu husi: Ambito/ Fatin peskiza, chave informen, tipu ba dadus pesquiza, Dadus primaria, Dadus secundadria, Tekniku
rekoila dadus, Intervista, Observasaun, Dokuentasaun, Quesionariu, Teknika
analiza dadus
KAPÍTULU IV Deskripsaun
Lokal Peskiza kompostu husi: Baliza rejiaun sub-distrito Cailaco, Dezenhu
rejiaun tuir suco, Klasifikasaun populasaun sub-distrito Cailaco, Kna’ar
Administrador sub-distrito, Kna’ar Sekretariado sub-distrito, Funsionáriu
sdministrasaun no Logistik, Komposisaun personalidade, Analiza rezultado
peskiza.
KAPÍTULU V Enseramentu
koalia konab konkluzaun no rekomendasaun.
KAPÍTULU II
REVIEW LITERATURA
2.1 Definisaun Administrasaun
Etimolojia
lia-fuan administrasaun ne’e mai husi lian Latina “administrate” administrasaun
ne’e fahe ba rua mak hanesan “Ad” no “Ministrate” signifika katak “entrega ka
ajuda”. Liafuan administrasaun mós adopta ninia definisaun mak hanesan
“Atendementu (to serve)” nia
kontinuasaun liafuan administrasaun adopta definisaun mak “Treinamentu
(Administrasaun)[2]” bazeia ba definisaun iha leten mak
hekerek na’in halo rezumo badak kona-ba liafuan administrasaun ne’ebé bai-bain
dehan hanesan mós atividade ka esforsu atu ajuda, halo atendementu,
fasilitasaun no mós organiza atividade hotu hodi atinji objetivu ne’ebé termina
antes. Maibé realidade hatudu katak iha edifisiu administrador sub-distrito
Cailaco funsionáriu sira sei menus kapasidade no koinesementu atu hala’o
servisu administrasaun nian, tamba seidauk iha kapasitasaun ne’ebé diak husi nível
distrital nune’e mós la hatur funsionáriu sira tuir sira nia nível edukasaun.
Bazeia ba Konstituisaun República
Demokratika de Timor-Leste (RDTL) Artigu 137 koalia kona-ba
Prinsipiu jerál Adminisrasaun públiku ninian ne’ebé iha alinea 1 ho 2 mak tuir
mai ne:
Ø Aliniea
1. Administrasaun públiku haree ba prekupasaun interese públiku nian, ne’e mak
respeitu ba interese lejitimu sidadaun no instituisaun konstitusional
sira-nain.
Ø Aliniea
2. Administrasaun públiku nia estrutura iha dalan ida atu sés husi
birokratizasau, buka dada besik populasaun sira-nia servisu no kaer metin
interese partisipasaun nian iha nia jestau efetivu [3].
Tuir peskizadór analiza kona-ba artigu 137
administrasaun publiku atu fo atendementu ba interese públiku hodi bele respeitu interese lejitimu
sidadaun nian,no jere administrasaun hodi kaer metin interese partisipasaun iha
jestaun efetivu. Maibé Bazeia ba observasaun iha terenu, peskizadór hetan iha
problema kona-ba atendementu funsionáriu adminisrtasaun ba komunidade ladun
maximu ho diak. Maski ita nia konstituisaun konsagra tiha ona kona-ba
atendementu administrasaun ba interese públiku maibé realidade funsionáriu
administrasaun iha ita nia nasaun liu-liu iha área sub-distrito Cailaco la’o
ona iha parte balun maibé parte seluk sedauk efektivu.
Tuir Dwight
Waldo Administrasaun Estadu (Negara) hanesan:
“Species
dari penulisan administrasi dan administrasi itu sendiri berada dalam keluarga,
kegiatan kerjasama antara manusia. Lebih lanjut ia menganalisa bahwa yang
membedakan kerjasama antara manusia lainnya adalah derajat rasionalisnya, dan
derajat rasionalitas ini dapat diukur dengan tujuan yang dicapai serta cara
dalam mencapai tujuan tersebut”[4]
(Spesie eskritura administrasaun no administrasaun ne’e rasik mai husi
familia, servisu kolektivu husi ema sira. Iha nia kontinuasaun nia halo analiza
katak buat ne’ebé diferente husi servisu hamutuk ho ema seluk mak dignidade
rasionalismu, no dignidade rasionalidade ne’e haree husi ninia objetivu ne’ebé
atu termina ho mekanismu oinsa atu atinji nia objetivu refere)”1
Tipu ne’ebé hetan husi seintifiku Dwight
Waldo mak dignidade rasionalidade no objetivu ne’ebé hakarak atu termina ho
mekanismu oinsa atu atinji objetivu ne’ebé konkorda hamutuk, no husi servisu
hamutuk atu hodi atinji ba objetivu ne’ebe iha. Ne’e hatudu katak servisu
administrasaun iha edifisiu atu la’o ho diak. Presiza funsionáriu sira nia
koperasaun no fleksibilidade hodi fo atendementu públiku ho dignu. Dala ruma funsionáriu
sira fo atendementu ba komunidade la ho justu tamba mentalidade sei halai liu
ba iha sistema familiarismu.
Menurut S. Siagian administrasi adalah
“Sebagai
keseluruhan kerja sama antara dua orang manusia atau lebih yang didasarkan atas
rasionalitas tertentu untuk mencapai tujuan yang telah ditentukan sebelumnya”[5].
(“nu’udar jeneralidade servisu hamutuk entre ema na’in rua ka liu ne’ebé ho
fundamentu rasionalidade atu atinji objetivu ne’ebé determina husi antes)”.
Husi esplikasaun teoria sira ne’e peskizadór hetan nian konkluzaun katak, iha administrasaun presiza servisu hamutuk
entre umanu iha instituisaun
estadu ka organizasaun non govermentais hirak ho intensaun atu atinji
objetivu ne’ebé husi ema grupu ne’e nia hakarak.Iha administrasaun presiza fatóres tolu nebe’e akumula grupu atividade mak
hanesan: hala’o liu husi ema na’in rua ka grupu, servisu direita, atu atinji
objetivu nebe’e feitu ona. Ho
faktores ida ne’e mak hanesan simbolu koñesimentu ho karakteristiku ka modelu husi funsionáriu administrasaun atu hala’o nia servisu ho profesionalismu atu
nune’e bele fo atendementu ba komunidade ho di’ak. Fatores tolu ne’e mós sai
hanesan savi importante ba funsionáriu administrasaun nian hodi hala’o sira
kna’ar nu’udár servidór do estadu
Menurut Leonard. D White Administrasi adalah
“Suatu proses yang pada umumnya terdapat
pada semua usaha kelompok, Negara swasta, sipil atau militer, usaha yang besar
atau kecil, dan sebagainya”[6].(
“prosesu ida ne’ebé sempre ba esforsu grupu hotu, estadu, privada, sivíl no
militar, esforsu ne’ebé bo’ot no ki’ik, no seluk tan).”
Husi
esplikasaun teori iha leten peskizadór foti konkluzaun katak prosesu ne’ebe
hala’o laos hare deit ba pesoal ka individu maibé hare ba esforso grupu hotu
ne’ebe mak ejiste iha atividade ne’be públiku.
2.2 Definisaun Kapasidade
Kapasidade hanesan koñesimentu
ka abilidade ema ida-idak nian atu implementa iha nia atividade ka servisu hodi
atinji ninia objetivu. Atu hasa’e kapasidade servisu ba staff ka funsionáriu presiza haree liu husi hasa’e kualidade
rekursu umanu ba asuntu produktividade servisu ne’ebé mak determina ona, ho
realizasaun kapasitasaun no treinamentu ne’ebé ho funsaun atu hasa’e kapasidade
pesoalmente ba funsionáriu sira bele servisu ho produktivu.
Menurut A.S. Monir kemampuan adalah:
“Tujuan
organisasi secara efisien dan efektif apabila didukung oleh kemampuan personil
yang memadai baik pada pendidikan maupun pada kecakapan atau keterampilan
kerjanya”[7].(Objetivu organizasaun ho efisiensia no
efektivu bazeia ba kapasidade pesoal nebe’e ho edukasaun sufusiente nomós iha
kretividade servisu).
Bazeia ba teoria iha leten peskizadór foti konkluzaun katak iha
organizasaun nia laran atu hala’o servisu presiza abilidade no kreatividade
pesoal hodi hala’o servisu administrasaun. Atu hasa’e ema nia abilidade la’os
de’it mai husi setór edukasaun maibé formasaun no kapasitasaun mós importante
hodi hasa’e abilidade atu bele fo atendementu tuir kapasidade pesoal ida-idak
nian. Abilidade no koñesimentu nebe’e pesoal iha presiza iha kreatividade husi
pesoal ne’e rasik hodi implementa iha ninia servisu.
Menurut Dale Joder bahwa:
“kemampuan
kerja pegawai dapat menunjukkan dari kecakapan jasmaniah dan rohaniah dari
seorang pegawai seperti mengembangkan dan mengkoordinasikan berbagai kegiatan
kantor serta ketajaman penglihatan stamina atau daya tahan tubuh”[8] (kapasidade serbisu funsionáriu haree
katak husi esperensia esperitual no natural husi funsionáriu hanesan dezemvolve
no atu koordena atividade hotu edifisiu nian mós haree ba saúde funsionáriu
sira nian isin).”
Tuir teoria iha leten, katak
kapasidade ka abilidade nebe’e pesoal iha presiza promove di’ak liu tan atu
nune’e iha balansu entre atividade no
abilidade iha implementasaun servisu. Maski pesoal iha abilidade no kunhesimentu
ne’ebé klean maibé servisu iha atividade
presiza kria liña kordenasaun ne’ebé di’ak entre membru funsionáriu sira, atu
nune’e atividade servisu bele la’o ho susesu hodi bele atende
komunidade sira.
Menurut James L. Gibson Kemampuan
adalah
“Sifat bawaan lahir atau dipelajari yang
memungkinkan seseorang melakukan suatu yang bersifat mental atau fisik.”[9] (Atetude mai hosi moris ka estudu ne’ebé fo hanoin ba ema ida-idak atu hala’o
buat ruma ne’ebé ho kustume mentalidade ka fizíku) .”
Katak tipu hirak ne’ebe iha hetan maka
kapasidade hanesan originalidade ne’ebé mai husi ema nia hanoin hodi orienta moris
loron-loron tuir mentalidade ou fisiku ne’ebe mak ema iha, maka modalidade
investimentu ne’ebé didika ema ida-idak atu servisu ho diak.
Menurut A.S.
Moenir Kemampuan dalam hubungan dengan pekerjaan adalah
“Suatu
usaha keadaan pada seseorang yang secara penuh kesungguhan, berdaya guna dan
berhasil melaksanakan pekerjaan sehingga menghasilkan sesuatu yang optimal.”[10] (Esforsu ho kondisaun ema ida-idak ne’ebé
nakonu ho fiar, iha rekursu atu hetan implementasaun servisu maka hetan buat
ruma ne’ebé garantia).”
Tuir matenek na’in iha leten hateten
katak, kapasidade ne’ebé pesoal ida-idak iha tenki implementa iha atividade
servisu ho honestidade tuir rekezitus ne’ebé iha. Atu nune’e la bele hamósu
deskonfiansa iha instituisaun do estado. Iha implementasaun servisu presiza
optimizmu atu hetan rezultadu ne’ebé satisfás.
Menurut Richard M. Steers kemampuan adalah
“Pendidikan dan latihan dapat mengembangkan kemampuan
bekerja bukan saja untuk menangani pekerjaan mereka pada saat itu
tetapi juga untuk pekerjaan-pekerjaan yang memerlukan tenaga mereka di masa
mendatang. Artinya, Pendidikan merupakan investasi dalam diri pekerja yang
nanti dapat tiimba bila diperlukan.”[11] (Edukasaun no treinamentu atu dezemvolve
kapasidade serbisu nian la’os sira atu atende servisu hirak ne’e tempu ne’eba deit maibé mós atu
hala’o serbisu hirak ne’e persiza sira nian fizíku ba futuru. Signifika,
edukasaun nu'udar investimetu serbisu ba serbisu na’in sira ba aban bairua
ne’ebé tetu karik presiza).”
Bazeia ba esplikasaun teoria
iha leten, nia konkluzaun katak kapasidade ne’ebé pesoal ida-idak iha tuir nia
abilidade no kunesimentu la’os atu implementa de’it iha servisu administrasaun
nian, maibé iha futuru abilidade hirak ne’e sei utiliza ba atividade seluk tuir
nia kapasidade ne’ebé mak nia iha. Nune’e mós abilidade ne’ebé pesoal iha la
fokus de’it ba iha atendementu administrasaun nian maibé bele uza hodi fo
kapasitasaun ba ema seluk liu husi kursu non formal tuir ninia área de koñesimentu.
2.3 Definisaun Konsepsional
Definisaun konsepsional
nu’udar konseitu sira ne’ebé simples ka validade (variabel) espesial atu sai
sasukat. Ho ida ne’e maka defisaun konseptual ne’ebé uza
ba peskiza ida ne’e maka importante. Husi ida ne’e, kontinua ba
hakerek na’in importante ba teoria Koenjaraningrat nian ne’ebé hatete katak: “Konsep merupakan unsur pokok dari suatu penelitian menentukan dan
perincian konsep sangat penting supaya persoalannya tidak menjadi kabur,
penegasan dari konsep yang terpilih perlu untuk menghindarkan salah satu
pengertian tentang arti konsep yang digunakan, karena konsep masih bergerak dalam abstrak maka, perlu
diterjemahkan dalam bentuk kata–kata
sedemikian hingga dapat mengukur secara empiris”[12] ( Konseitu nu’udar asuntu prioridade husi peskiza ida ne’ebé determina no
detallamentu ba konseitu importante ne’e hodi nune’e kestaun labele lakun,
presaun husi konseitu ne’ebé hili atu prevenesaun definisaun ida kona-ba
signifikasaun konseitu ne’ebé atu uza, tamba konseitu sei movimenta iha
abstratu, persiza halo tradusaun ba lia-fuan sira hanesan ne’e maka bele sai
sasukat ba empiris).”
Bazeia ba kompriendesaun iha
leten mak peskizadór atu halibur hamutuk katak konseitu ne’e sai importante liu
atu ba hala’o peskiza buat ruma, tamba atu fo formulasaun ba fenomena ruma
ne’ebé iha ligasaun ho teoria sira ne’ebé atu buka liu husi peskiza siéntifiku.
Konseitu ne’e mósu ba interese peskiza, hakerek na’in halo formulasaun ba
definisaun hirak hanesan tuirai ne’e:
- Servidor administrasaun nu’udar serví ka atende nesesidade ema ka sosiedade nian interese ba regra importante no maneira ne’ebé determina ona ka atu regula servisu nian ho efetivu no efikasia.
- Kapasidade maka koñesimentu ka esperensia ne’ebé funsionáriu sira iha atu benefisia ho voluntáriu ba implementasaun servisu nian.
2.4 Konseitu Save
Ida ne’ebé maka atu hetan iha koseitu save, peskijador na’in deskobre
definisaun oi-oin ne’ebé uza hanesan sasukat ida atu hakerek teze (skipsi) atu
bele ajuda hakerek na’in hodi hatan indikator hirak husi validade oi-oin
hanesan tuir mai ne’e:
1. Implementasaun administrasaun
Implementasaun administrasaun sai sasukat
ba indikator sira hanesan tuir mai ne’e:
- Atinji rezultadu, benefisiu rekursu, orsamentu, matérial ka ekipamentu sira ne’ebé bazeia ba planu.
- Prestasaun ba benefisiu sasan hirak ne’ebé iha bazeia ba programa servisu.
2. Kapasidade
Kapasidade
ne’e atu sukat liu husi indikator hirak hanesan tuir mai ne’e:
- Prestasaun ba koñesimentu kona-ba servisu todan sira ne’ebé hasoru hanesan tipu servisu sira, lala’ok ba servisu nian, maneira ka prosedimentu servisu, rezultadu ka impedimentu ba implementasaun servisu.
- Prestasaun ba edukasaun formal ne’ebé funsionáriu sira iha.
- Prestasaun edukasaun naun formal ne’ebé iha, hanesan kursu sira, treinamentu sira nian.
KAPÍTULU III
METODOLOGIA PESKIZA
Metodologia Peskiza
Metodu peskiza hanesan passu ida ou
metodu ne’ebe hodi uza iha momentu hala’o peskiza ida ne’e, katak studu kauza (study ksasus) ho nia lala’ok metodu kualitativu no tipu deskriftivu, peskiza mós fo defenisaun
katak meus esforsu ida atu nune’e bele hetan ou hamósu buat foun,no bele
detekta faktus ida ne’ebé hala’o uza ho metodu-metodu ilmia.
Peskiza ida ne’e sei hala’o iha sub-Distrito Cailaco. Determina lokalidade ne’e
hanesan bazeia ba komparasaun katak iha sub-distritu ida ne’e hala’o administrasaun Governu hanesan arquivu
resensiamentu ka matéria registrasaun, seidauk halao ho diak tuir formatu no determinasaun ne’ebé mensiona ou determina ona. Relasiona
ho komparasaun refere katak sub-distrito Cailaco ne’ebé besik ho distrito no selolos ne’e tenke kria ka hala’o
administrasaun Governu nian ho diak liu tan,
maibé realidade hatudu katak la’o oin seluk no la tuir formatu ne’ebe iha.
3.1
Fatin
peskiza
1.Fatin peskiza: Peskiza ida ne’e sei hala’o iha sub-distrito Cailaco.
- Fatin espesifiku ba peskiza ida ne’e:Hala’o peskiza ida ne’e katak iha sub-disrtito Cailaco refere liu ba iha administrasaun kona-ba atendementu funsionáriua dministrasaun iha sub-distrito Cailaco.
3.2
Chave Informante Peskiza
Sugiyono, iha nia Metodu
peskiza Administrasaun, “Wilayah generasi
yang terdiri atas obyek dan subyek yang mempunyai kualitas dan karakteristik
tertentu yang di tetapkan oleh peneliti untuk di pelajari dan kemudian di tarik
kesimpulannya”.[13]
(Populasaun hanesan área generalidade nebe’e husi objetu no sujetu nebe’e iha
kualidade karakter nebe’e seguru nebe’e desidi husi peskizadór atu estuda halo
nia konkluzaun).
Bazeia ba ideas iha leten peskizadór
haktuir katak populasaun hanesan totalidade respondente nebe’e iha sub-disrtito
Cailaco. Populasaun hanesan total husi totalidade ba unidade analiza atu
kuidadu no observa, tan ne’e atu sai informante iha peskiza ne’e maka
totalidade komunidade no funsionáriu ne’ebé mak hela iha sub-distrito Cailaco
hamutuk 16 kompostu husi:
1. Administrador sub-distrito Cailaco ema nain ida (1)
2. Funsionáriu ema nain lima (5)
3.
Komunidade ema nain sanulu (10)
Total respondente hamutuk ema
nain sanulu resin neen (16)
3.3 Tipu dadus peskiza
Iha peskiza ida ne’e dadus ne’ebé mak iha mai husi tipu dadus rua hanesan tipu dadus primaria, no fontes dadus sekundaria.
3.3.1 Tipu dadus primaria
Tipu dadus primaria katak dadus ne’ebé hetan ka foti ho
metodu halo intervista ou dada lia direitamente husi peskizadór no respondente,
atu nune’e bele hetan informasaun ne’ebe akurativu kona-ba hasae kapasidade no fasilidade ba funsionáriu
administrasaun públiku hodi atendementu iha sub-distrito Cailaco.
3.3.2 Tipu ba dadus sekundaria
Dadus sesundariu hanesan dadus ne’ebé mak hetan liu husi formula dokumnetu ne’ebe relevante ho topiku peskiza nia, no dokumentus (arsip)
ne’ebe tau hamutuk iha edifisiu
administrasaun sub-distrito Cailaco.
3.4 Tekniku Halibur dadus.
Iha peskiza ne’e formador uza
modelu teknika rekoila dadus ho modelu ka oin hat (4), atu hetan dadus ne’ebe
diak liu hanesan tuir maine’e:
3.4.1 Intervista
Intervista katak sasan teknika ida atu
rekoila ou akumula dadus ho ida ne’e peskizadór hasoru malu diretamente ho
respondente sira ne’ebé halo intervista kona-ba problema, ho ida
ne’e mak dadus ne’ebé mak ita hola ou ita foti ho relativa
tomak tuir lolos buat ne’ebe mak hakerek nain hakarak.
3.4.2 Quesionariu
Relasiona ho buat ne’ebé tenke hatan husi respondente ho quesionariu ne’ebe fo ka fahe husi peskizadór bazeia ba atendementu funsionáriu adminstrasaun públiku iha
aministrasaun sub-distrito Cailaco.
3.4.3 Observasaun
Observasaun katak peskizadór
hodi hala’o observasaun diretamente iha kampu peskiza nian kona-ba kapasidade fasilidade funsionáriu administrasaun públiku hodi
atendementu iha administrasaun sub-distrito Cailaco. Instrumentu ne’ebé peskizadór uza mak
hanesan meus observasaun, metodu ida ne’e uza para atu nune’e observador bele hare no observa, hare diretamente no sai
sasin mós ba atendementu funsionáriu administrasaun públiku refere, ho lolos kona-ba situasaun lalaok kona-ba
kolektivu social ne’ebé mak akontese iha kampo hanesan obstaklu
ida ou dezafius ne’ebé rai hamutuk iha kampo.
3.4.4 Dokumentasaun
Bazeia ba matérial
ne’ebé prepara iha biblioteka no dadus ne’ebé hakerek relevante mak kona-ba teoria administrasaun,kapasidade.
|
3.5 Teknika analiza dadus
Analiza dadus peskiza
hanesan passu ne’ebe kritiku liu iha tempu hala’o pesquiza ne’ebé ho modelu
ilmia, tamba husi analiza dadus ida ne’e maka sei hetan ninia signifikan no iha
hanoin atu fera problema-problema ne’ebé atu peskiza ba. Dadus ne’ebé halibur
ona iha durante peskizadór hala’o peskiza, sei klarifikasaun, depois halo
analiza no halo interpretasaun ho detailas, identifika no observa hodi nune’e
bele hetan nia rezumu ne’ebé obyektivu liu husi peskiza ida ne’e.
Analiza dadus iha
peskiza ida ne’e sei hala’o ho profundu hanesan modelu identifika no forma tuir
sistematika format ninia rezultadu observasaun, intervista no informasaun seluk
atu hasa’e komprensaun peskizadór kona-ba kauza ne’ebé atu peskiza ba.
Relevante ho analiza dadus ne,ebé mensiona
iha leten mak tuir matenek nain Suharsimi
Arikunto fo nia hanoin katak “Terdapat
data yang bersifat kualitatif yaitu yang digambarkan atau kalimat dipisahkan
menurut kategori untuk memperoleh kesimpulan selanjutnya dapat yang bersifat
kualitatif yang berjudul angka hasil perhitungan pengukuran data dapat
diperoleh dengan beberapa cara dibandingkan dengan jumlah yang
diharapkandiperoleh atau presentase, kadang – kadang pencarian persentasekan
tersebut dan disajikan tatap dalam bentuk persentase, tetapi kadang – kadang
sesudah sampai ke persentase lalu ditafsirkan kualitatif”.[14] (Reforsa ho lian tetun hanesan, tuir
matenek nain Suharsimi Arikunto Hanesan; dadus ne’ebe ho modelu kualitattivu katak
ho dezeinu deit no fahe fraze tuir kategoria rezumu ba kontinua bele sai modelu
kualitativu ne’ebé ho topiku numeru rezultadu soma, sasukatdadus ne’ebé hetan
ho meus hirak komparasaun ho totalidade ne’ebe ita espera no iha ou presentaze
dala ruma buka pursentu refereno bele passu ida sai hanesan persentaze maibé
dalaruma mós to’o ona ba persentaze depois mak ba kualitativu).
Bazeia ba matenek nain nia hanoin iha
leten iha sasukat no analiza dadus ne’ebé tau hamutuk halo grupu sai hanesan
dadus kualitativu no kuantitativu, depois total hamutuk matéria ne’ebé buka no
persentaze ilmia ne’e depois halo analiza.
Sasukat analisa ida ne’e halao ho hare
kontribui ba indikasaun ka variabel nune’e dadus ne’ebé uza husi sura hatan nain, tuir
totalidade hamutuk husi ida-idak alternative responden ba aspek indikador
depois aprezenta.
Analisa ba dadus-dadus ne’ebé ho modelu kualitativu ne’ebe uza ho liafuan ka fraze ne’ebé fahe-fahe tuir kategoria atu halo rezumu maibé dalaruma to’o ona pursentu
depois forma halo fraze-fraze ne’ebé ho modelo kualitativu
bazeia ba defenisaun atu analiza dadus ne’ebé halao liu husi apresenta fraze no liafuan ne’ebé bele hakaman ba dadus ne’ebé halibur ona iha peskiza ida ne’e.
KAPÍTULU IV
DESKRIPSAUN TERITORIA PESKIZA NO ANALIZA REZULTADU
PESKIZA
- Deskripsaun Teritoria Peskiza
Iha kapitulu ne’e sei koalia detailadu liu tan
kona-ba aspeitu ne’ebé
relasiona ho Administrasaun
ne’ebe iha edifisiu sub-distrito Cailaco mak hanesan estrutura Administrasaun ka kna’ar nomós regulamentu
servisu ne’ebé tuir kompozisaun
personalidade ne’ebé iha. Faktores oi-oin ne’ebé fo influensia efektividade implementa administrasaun iha edifisiu sub-distrito Cailaco nian.
Tuir mai iha kapítulu Ida ne’e sei esplika detailadu no espesifiku
liu kona-ba administrasaun públiku iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco katak fatin Ida
n’e mak sai hanesan sentru ba atividade implementa administrasaun públiku.
Presiza atu hatene klaru liu kona-ba fatin implementa atividade administrasaun públiku
nian mak iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco nian.
Atu haree klaru liu tan kona-ba
kondisaun rejiaun peskiza nian mak hanesan tuir mai :
4.1.1. Baliza Rejiaun sub-Distrito Cailaco.
Liu husi esplikasaun kona-ba kondisaun rejiaun
ne’e hakerek na’in halo ordenasaun ba baliza rejiaun ho generalidade no
kondisaun populasaun nian iha fatin refere :
a. Rejiaun Leste baliza ho sub-Distrito Maliana.
b. Rejiaun Sul baliza ho sub-Distrito Bobonaro.
c. Rejiaun Norte baliza ho Distrito Ermera.
d. Rejiaun Oeste baliza ho sub-distrito Atabae.
Tabel 1: Dezenu (Gambaran) rejiaun tuir Suco ne’ebé eziste iha sub-Distrito Cailaco.
No.
|
Suco
|
Distancia tuir Rejiaun
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
|
Meligo
Manapa
Ataudara
Purugoa
Goulolo
Daudu
Raiheu
Genulai
|
42,90 Km2
14,38Km2
22,49Km2
67,17Km2
16,09Km2
16,93Km2
11,76Km2
9,46Km2
|
|
Totalidade
|
201,18 Km2
|
Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco
Bazeia ba tabela 1 iha leten mak tuir mai
halo rezumu badak kona-ba totalidade distancia rejiaun sub-Distrito Cailaco
nian hamutuk 201, 18 Km2 ne’e rezultadu kalkulasaun husi Suco ualu (8)
ne’ebé eziste iha sub-Distritu Cailaco nia laran.
Tabela 2 : Klasifikasaun
Populasaun sub-Distrito Cailaco tuir suco.
No.
|
Suco
|
Totalidade Aldeia
|
Totalidade Familiar
|
1.
2.
3.
4.
5.
6
7
8
|
Meligo
Manapa
Atudara
Purugoa
Daudu
Goulolo
Raiheu
Genulai
|
4
3
4
2
2
3
3
3
|
2,882 pessoas
1,925
pessoas
1,803
pessoas
950 pessoas
659 pessoas
1,208
pessoas
1,483
pessoas
648 pessoas
|
|
Totalidade
|
24
|
11,558
|
Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco.
Relasiona ho rezultadu
kontagen husi tabela 2 iha leten kona-ba populasaun ne’ebé iha mak hakerek na’in halo deskripsaun katak halo kalkulasaun kona-ba
suco ne’ebé eziste iha sub-distritu Cailaco hamutuk suco 8 no aldeia hamutuk 24 aldeia, populasaun ne’ebé hela iha sub-Distritu Cailaco totalidade populasaun hamutuk 11,558 pessoas.
Tuir mai ne’e koalia kona-ba
estatutu mak sai hanesan regularidade ida hodi regula funsionáriu públiku, bazeia ba notisia ne’ebe fo sai iha dia 20 de Setembru de 2002, kona-ba
“ estatutu organiku husi premeiru governu konstitusional Timor- Leste ne’ebé prepara prosesu liu husi ministeriu hatudu estatutu ne’ebé hanesan mak estatutu organiku. Hari’i tiha Ministeriu da Administração Estatal (M. A. E.) iha fulan Marco 2003,
komesa servisu hodi hetan estatutu organiku ne’ebé atu uza hanesan regulamentu ba servisu administrasaun nian.
4.1.2.
Kna’ar Administrador Sub Distrito nian mak
hanesan tuir mai ne’e:
- Sai hanesan vice ba Administrador Distrito no liga hotu atividade governu nian iha nível Sub-distrito.
- Fo’o motivasaun liu husi koordenasaun entre instituisaun hotu ne’ebé inklui ba lideransa lokal hanesan inisiativa desemvolvimentu iha nível sub-distrito.
- Dezenvolve no halo orientasaun ba funsionáriu governu nian iha level sub-distrito.
- Fo’o garante ba ema sira iha distritu katak kompriende sira nia papel no nia responsabilidade nu’udar xefe do suco iha estrutura administrasaun lokal no koordenasaun servisu xefe do suco nian (KADES).
- Desamina informasaun ba públiku kona-ba nessecidade komunidade ne’ebé hela suco ba administrador distrito.
- Fo’o relatoriu ne’ebe los no justu ba administrador distrito kona-ba problema sira ne’ebe iha ligasaun ba sub-distrito.
- Garante inisiativu komunidade nian ne’ebé diak no konsegue resolve problema ka konflitu sira ne’ebé eziste iha suco laran.
- Halo identifikasaun no implementa meus ida liu husi fo’o komunikasaun servisu administrador distritu ho administrador sub-dsitrito ba komunidade lokal.
- Diriji servisu extra ne’ebé entrega husi administrador distrito.
4.1.3. Kna’ar Sekretariadu
Sub-Distrito nian hanesan tuir mai ne’e:
- Dezenvolve no disidi desizaun politika kona-ba administrador sub distrito nian.
- Organiza servisu tuir programa D. N. A. T nian.
- Hatu’ur planu estrategia ida hodi resolve problema oi-oin ne’ebe iha ligasaun ho administrasaun ne’ebé sei temporariamente hodi hein desizaun husi administrador sub distrito.
- Hamósu alternativu ida para hodi bele dezenvolve programa-programa ne’ebe kona-ba informasaun no relatoriu mai husi komunidade hotu iha sub-distrito inportante mak haree kestaun ne’ebe iha relasaun especial ho administrasaun.
- Atu haforsabliu tan liña koordenasaun tuir administrasaun kona-ba servisu ne’ebé agora la’o hela hanesan halo rehablitasaun ba sede sub distrito.
- Responsabliza no entrega desizaun ne’ebe iha ona ba implementador.
- Simu hotu informasaun no proposta ne’ebe mai husi komunidade hodi haruka ba D.N.A.T.
- Karik troka administrador hodi hala’o servisu ne’ebe iha wainhira administrador sub distrito la iha fatin.
4.1.4. Funsionáriu Administrasaun no Logistika.
1.
Kaer
prinsipiu ne’ebé ekritoriu kona-ba koordenasaun ho equipa
ne’ebé reprezenta departamentu ne’ebe hodi asuntus
desemvolvimentu sub-dsitrito nian.
2.
Responsabiliza
kona-ba desemvolvimentu komunidade tomak, organizasaun ne’ebe la’os governasaun
hanesan instituisaun social komunidade habadak mak (N.G.O) fo’o fiar ba desemvolvimentu ne’ebe estabalese iha komunidade nia le’et
no nia implementasaun mós inklui hotu ema seluk ne’ebé potensialidade ba área desemvolvimentu komunidade.
3.
Iha
pensamentu kolektivu ne’ebé hakarak suporta konsultasaun servisu ba funsionáriu
seluk ne’ebé interese ba desemvolvimentu komunidade
iha nível sub-distrito.
4.
Fahe
hanoin ne’ebé kolektivu ba komunidade no funsionáriu
administrasaun nian kona-ba sasan no matérial desemvolvimentu nian.
5.
Liu
husi pensamentu kolektivu no planu desemvolvimentu nasional ho politika, hodi
prepara kondisaun atu haree fali arquivu ho dalan konsultasaun ba suco sira no
sub distrito ne’ebe kategoria hanesan komunidade ne’ebé presiza desemvolvimentu.
6.
Preparasaun
planu estrategia hodi organiza tuir orsamentu ga bankaria kona-ba
desemvolvimentu ne’ebe alokasaun orsamentu mai husi governu sentral.
7.
Haree
programa ne’ebé ligadu ho proposta komunidade nível suco
hato’o mai sub-distrito kona-ba prosesu implementasaun ne’ebé servisu iha nível
sub-distrito kada tinan-tinan.
8.
Dezemvolvimentu sub-distrito. Relasaun ho arquivu dadus servisu ne’ebé iha ligasaun ho dezemvolvimentu sub-distrito.
9.
Reprezenta
governu sentral iha sub-distrito tuir desizaun
D.N.A.T.
Tabela 3: Klasifikasaun Fasilidade Transportasaun iha sub-Distrito Cailaco
No.
|
Modelu
|
Barak
|
1.
|
Motor
|
4 ( ha’at )
|
2.
|
Kareta
|
-
|
Total
|
4
|
Fontes
dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco 2014
Bazeia ba klasifikasaun fasilidade
transporte ne’ebé mak ezisti iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco.
Tuir tabela ne’ebé iha hatudu katak transporte sai obstaklu boot ba funsionáriu
sira. Tamba nee presiza aumenta transporte
hodi nune’e bele fasilita funsionáriu sira nia servisu no bele hakbesik funsionáriu
sira ba iha komunidade.
4.1.5. Komposisaun
Personalidade
Atu buka hatene liu tan kona-ba
kondisaun personalidade ka funsionáriu ne’ebe iha edifisiu administrador sub-distrito
Cailaco maka hakerek na’in halo rezumu badak ne’ebé haree liu ba aspeitu nível
Edukasaun formal, durasaun servisu ho divida, modelu ka nível ne’ebé relata iha
tabela laran hanesan tuir mai:
Tabela 5: Klasifikasaun Funsionáriu tuir nível
Edukasaun iha Sede sub-Distrito Cailaco 2014
No
|
Nível Edukasaun
|
Mane
|
Feto
|
Total
|
1
2
3
4
5.
|
Eskola Bazika
Pre-Sekundaria
Sekundaria
Diploma (3)
Licensatura
(1)
|
-
-
9
1
-
|
-
-
3
-
1
|
-
-
14
1
1
|
|
Totalidade
|
|
|
16
|
Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco.
Haree
ba tabela 6 iha leten hateten katak kompozisaun funsionáriu ne’e mós bele husi nível
edukasaun formal. Barak liu mak mai husi nível eskalaun Sekundaria. Tan ne’e
mak presiza atu hasa’e funsionáriu sira nia kapasidade liu husi formasaun
intensivu ka hala’o estudu komparativa ba funsionáriu sira kona-ba
administrasaun nian. Hodi nune’e funsionáriu sira bele fo atendementu ba
komunidade sira tuir lala’ok administrasaun nian. No funsionáriu sira mós bele
iha koñesimentu ne’ebé diak kona-ba lala’ok administrasaun nian.
Tabela 6: Komposisaun Funsionáriu tuir Durasaun
Servisu 2014
No
|
Durasaun
Servisu (tahun)
|
Mane
|
Feto
|
Total
|
1
2
3
4
|
0 to’o tinan 1
2 to’o tinan 3
4 to’o tinan 5
6 tinan ne’en
ba leten
|
3
2
-
7
|
1
1
1
1
|
4
1
1
10
|
|
Totalidade
|
|
16 pessoas
|
Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-distrito Cailaco.
Bazeia ba dadus ne’ebe relata iha
tabela 6 iha leten haree katak funsionáriu
balun hetan durasaun servisu ne’ebe kleur. Ne’e hatudu katak funsionáriu barak liu mak kompriende ona kona-ba servisu
administrasaun sub-distrito nian. Mesmu ho
kondisaun nebe’e mak funsionáriu sira imfrenta hodi hala’o servisu nu’udar funsionáriu
administrasaun. Maibé funsionáriu sira iha vontade nafatin hodi hala’o sira
kna’ar tuir kapasidade nebe’e sira iha. Tamba ita hatene katak funsionáriu sira
mak sai hanesan ema servidor ba nasaun no servi ba komunidade tan ne’e mak funsionáriu
sira bele hatene sira nia kna’ar nu’udar ema servidor ne’ebe diak iha nasaun
ida.
Tabela7 :klasifikasaun Funsionáriu tuir Divida/Nível
2014
No
|
Nível / Level
|
Mane
|
Feto
|
Total
|
1
2
3
4
5
6
|
VI
V
IV
III
II
I
|
-
3
-
5
1
3
|
-
1
-
3
1
3
|
-
4
-
8
1
3
|
|
Totalidade
|
|
16 pessoas
|
Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco.
Dadus ne’ebe relata ona iha tabela 7 ne’e hatudu katak funsionáriu barak mak servisu iha administrasaun ho level nebe’e mak
diferensia. Maske ho diferensias ne’e maibé sei la hamate espiritu funsionáriu
sira nian atu fo atendementu ba komunidade. Tan nee ba futuru Governu presiza
rekruta funsionáriu sira tuir ida-idak nia área hanesan administrasaun nian.
Hodi nune’e funsionáriu sira bele servisu tuir sira ida-idak nia área atu
nune’e bele alkansa servisu administrasaun nian ho diak.
Iha parte seluk mós presiza hasa’e funsionáriu
sira nia kapasitasaun liu husi formasaun ruma hodi nune’e bele hasa’e funsionáriu
sira nia nível. No bele fo garantia ba funsionáriu
sira nia moris no sira nia familia. Funsionáriu sira ne’ebé ho nível III, II,
no I ne’e hare ba iha sira salario ne’ebé kiik ho ida ne’e mak sai preukupasaun
ba funsionáriu sira nia moris lor-loron ne’ebé atu sustenta sira nia familia.
Tan ne’e presiza aumenta sira nia kapasitasaun hodi nune’e bele hasa’e funsionáriu
sira nível no bele aumenta sira salario atu nune’e funsionáriu sira bele moris
ho sustentabilidade.
Tabela 8: Klasifikasaun Funsionáriu tuir Idade 2014.
No
|
Nível Idade
|
Mane
|
Feto
|
Total
|
1
2
3
4
|
20 – 29
30
– 39
40
– 49
50
– 60
|
6
2
4
1
|
2
1
1
1
|
8
3
4
1
|
|
Totalidade
|
|
16 pessoas
|
Fontes dadus: edifisiu Administasaun sub-Distrito Cailaco.
Tuir dadus ne’ebe relata iha tabela 8, iha leten haree katak funsionáriu ne’ebe servisu iha edifisiu sub-distrito Cailaco. Maioria ho idade nebe’e husi 20 to’o 39 mak barak. Tamba ne’e presiza
aumenta funsionáriu sira nia kapasidade liu husi formasaun no kapasitasaun atu nune’e
bele haklean tan sira nia koñesimentu iha área administrasaun nian.
Tabela 9: Klasifikasaun Funsionáriu tuir salariu
2014.
No
|
divida/ level
|
Salario
|
Mane
|
Feto
|
Idade
|
Total
|
1
2
3
4
5
6
|
VI
V
IV
III
II
I
|
US$ -
US$ 350,00
US$ -
US$ 166,00
US$ 125,00
US$ 115,00
|
-
3
-
5
1
3
|
-
1
-
3
-
-
|
20-29
-
30-39
40-49
50-60
|
-
4
-
8
1
3
|
|
Totalidade
|
|
|
|
|
16 pessoas
|
Fontes dadus: edifisiu Administrasaun sub-Distrito Cailaco.
Tuir dadus ne’ebé mensiona iha tabela laran ne’e, hatudu katak jeralmente funsionáriu sira ne’ebé servisu iha edifisiu administrasaun sub-distrito Cailaco nia salariu
bazeia ba funsionario ida-idak nia nia level. Tamba ne’e funsionáriu sira
sempre prekoupa ba sira nia salariu hodi responde sira nia nesesidade. Maibé funsionáriu
sira didika sira nia an tomak hodi servi komunidade tuir regras servisu nian.
Iha parte seluk ita hare katak
funsionáriu sira ne’ebe servisu iha administrasaun sub-distrito Cailaco ho
salario ne’ebé bo’ot mak maioria mane.
Iha sub-distrito Maliana feto ne’ebé maka servisu iha administrasaun ne’e
hamutuk nain tolu (3), no iha sub-distritu Lolotoe funsionáriu administrasaun
ne’e mane hotu no la iha feto mak servisu iha edifisiu administrasaun nian. Ne’e
hatudu katak iha sub-distrito sira la iha balansu entre feto ho mane no ema
sira tau as liu mane sira duke feto, maibé ita bele hatete katak feto mós bele
halo servisu ne’ebé mane bele hanesan iha área administrasaun nian.
4.2.
ANALIZA
RESULTADU PESKIZA
Husi Kapitulu ida ne’e atu
analiza dadus neebé iha atu hasa’e kapasidade Funsionáriu no dezafiu husi
atendementu públiku iha administrasaun sub-distrito Cailaco. Tamba
administrasaun ne’e importante tebes ba iha fatin refere hodi nune’e prosesu
administrasaun ne’e la’odiak iha sub-distrito, bainhira halo peskiza hodi rekoila dadus liu husi metodu prensementu perguntas,
intervista, observasaun inklui dadus no seluk-seluk. Tan ne’e foti dahuluk
hanesan pasu dahuluk tama iha prosesamentu no análiza dadus, fontes dadus
informasaun peskiza liu husi responden tuir no quesionariu ne’ebé uza halo
intervista para responden, sampel responden katak funsionáriu sira no
komunidade iha sub-distrito Cailaco. Tuir no sampel ne’ebé diretemente ona atu
nune’e peskiza hanesan respondenatu intervista hodi hetan informasaun ne’ebé
klean kona-ba rezultadu ne’e.
4.2.1 Nu’udar Lideransa Local saida mak ita bo’ot sira hare kona-ba
kapasidade funsionáriu sira nian iha prosesu atendementu ba komunidade
Tuir Albertino Mau (xefe suco) hateten katak kona-ba kapasidade funsionáriu
sira nian ba iha prosesu atendementu diak. Maibé prosesu kapasitasaun ba
atendementu administrasaun iha sub-distrito rasik maka sei menus no presiza
aumenta funsionáriu sira nia kapasitasaun liu husi treinamentu ruma hodi nune’e funsionáriu sira
fo atendementu ba komunidade ho diak.[15]
Bazeia ba hanoin ne’ebe
mensiona iha leten, nu’udar peskijador ne’ebé halo peskiza iha fatin refere
halo analiza katak. Ko’alia kona-ba prosesu atendementu ba komunidade sai preukupasaun
periodade ba funsionáriu administrasaun nian
ho kapasitasaun funsionáriu nebe’e sei menus no fo atendemenru ba
komunidade tuir funsionáriu sira nian kapasidade nebe’e iha. Atu responde preukupasaun
sira ne’e presiza tenki halo treinamentu intensivu ba funsionáriu
administrasaun nia, bainhira halo treinamentu ne’e ho susesu. Fiar katak iha
implementasaun atividade administrasaun nian ba komunidade nebe’e presiza sei
la iha failansu ka krítika husi komunidade refere.
Tuir Zeferino Soares Lemós (xefe suco) tuir nia hare katak sei menus
buat barak iha administrasaun hanesan
1) Tenki hetan formasaun barak liutan kona-ba
administrasaun nian
2) Fasilidade ba administrasaun sei menus
3) Presiza aumenta rekursu humanu.[16]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór analiza
katak iha administrasaun sub-distrito cailaco persiza aumenta rekursu humanu.
Tamba rekursu humanu importante atu jere
servisu administrasaun hodi nunee bele
fo atendementu ne’ebé diak ba komuniadade. Iha parte seluk fasilidade no
kapasitasaun ba funsionáriu mós
importante atu bele hasa’e koñesimentu funsionáriu
nia hodi utiliza fasilidade puklikú ho diak tuir regras ne’ebé iha. No ba
governo presiza rekruta funsionáriu sira tenki tuir ninia área administrasaun
duni. Atu nune’e fo atendementu ba komunidade sira bele tuir lala’ok
administrasaun nian.
Tuir Cornelio
Antonio (Pas) nia hanoin kona-ba prosesu atendementu komunidade diak, maibé
presiza iha kapasitasuan ba funsionáriu hotu hodi nune’e bele fo atendementu ba
komunidade tuir orientasaun administrasaun sub-distrito nian.[17]
Hahu
ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak nu’udar funsionáriu administrasaun
tenki iha kapasidade no kunhesimentu ne’ebé klean kona-ba administrasaun nian.
Atu nune’e labele mósu dezentendentu husi komunidade kona-ba atendementu funsionáriu sira nian. Iha parte seluk mós presiza governu
fo formasaun ne’ebé klean ba funsionáriu sira. Hodi bele hasae funsionáriu sira
nia kapasidade ne’ebé mak sei menus.
Tuir
Maanuel Soares (xefe suco) hatete
katakatu hasa’e kapasidade administrasaun nian ne’e importante tebes ba funsionáriu
sira hotu tenki tuir formasaun intensivu ne’ebé relasiona ho administrasaun
nia. Hanesan funsionáriu sira mak hetan ona kapasitasaun husi formador sira. Fiar
katak sei implementa ho efektivu no efisiente iha prosesu atendementu
komunidade.[18]
Relasiona ho hanoin ne’ebé
sita iha leten peskizadór analiza katak kapasidade funsionáriu administrasaun
ne’e sai preukupasaun ba funsionáriu sira. Ne’e presiza treinamentu intensivu ba funsionáriu
administrasaun nian. Bainhira halo terinamentu ne’e ho susesu, fiar katak iha
prosesu implementasaun atividade administrasaun nian ba komunidade ne’ebé sei
la iha failansu ka krítika husi komunidade refere.
4.2.2. Nu’udar funsionáriu Dezafiu saida mak ita bo’ot sira infrenta hodi
fo atendementu ba komunidade
Tuir Raimunda Soares (funsionáriu) nia subliña katak dezafiu ne’ebé ami
hasuru iha baze mak menus fasilidade no rekursu humanu ne’ebé dikfikulta
servisu administrasaun nian.[19]
Bazeia
ba hanoin iha leten peskizadór analiza katak dezafiu ne’ebé funsionáriu sira
imfrenta hodi fo atendementu ba komunidade. Mak fasilidade iha administrasaun
ne’ebé menus hanesan komputador, printer, suratahan (HVS) no menus transporte
atu fasilita funsionáriu sira ba iha distritu. Iha parte menus ba rekursu
humanu mak oras nee dadaun ita nia Governu seidauk iha politika ida ne’ebé diak
hodi rekruta funsionáriu tuir nia área espesialidade. Atu nune’e funsionáriu
sira bele hala’o servisu tuir ida-idak nia área.
Tuir Luis Gonsalves (OGL) hateten katak dezafiu ne’ebé ami funsionáriu
sira imfrenta maka oinsa utiliza komputador hodi fo atendementu ba
komunidade,nune’e mós funsionáriu sira
fraku iha linguagem hanesan lingua portuges no inglés. Fasilidade seluk
maka kona-ba transporte hanesan motorizada.[20]
Tuir
hanoin iha leten peskizadór analiza katak dezafiu ne’ebé funsionáriu sira
imfrenta hodi fo atendementu ba komunidade mak menus kunesimentu kona-ba
utilizasaun komputador hodi hala’o servisu administrasaun nian. Tamba ne’e
presiza hetan kursu kona-ba komputador atu nune’e funsionáriu sira bele hatene programa komputador.
No fo atendementu ba komunidade ho lalais nune’e mós fasil ba funsionáriu sira
atu bele rai domentu ne’ebé importante kona-ba administrasaun nian. Ita hotu
hatene katak ita nia lian ofisial mak portuges no tetum. Maibé tratamentu
dokumentu sempre uja lingua portuges tamba nee difikulta funsionáriu sira atu
halo karta ba iha suco sira atu komvoka enkontru ruma iha sub-distrito. Ho ida
ne’e mak funsionáriu sira presiza iha kapasitasaun ka kursu kona-ba lingua
nian. Atu nune’e bele hasa’e sira nia kunesimentu kona-ba lingua hodi bele
aplika iha sira nia servisu.
Tuir Joan Loe Laca (funsionáriu) hateten katak dezafiu ne’ebé mak ami
hasoru mak menus matérial balun ne’ebé fo impaktu bo’ot ba ami funsionáriu
administrasaun. Laiha formasaun ruma kona-ba área administrasaun nian. Atu
nune’e bele fo koñesimentu klean liu tan ba área administrasaun nian.[21]
Relasiona ba hanoin iha leten peskizadór
analiza katak presiza formasaun ba funsionáriu sira kona-ba adminstrasaun nian
atu bele hasa’e kapasidade hodi fo atendementu ba komunidade. Matérial nebe’e
utiliza hodi fo atendemnetu mós sei menus hodi difikulta servisu adminstarsaun.
Tamba ne’e formasaun ho matérial hanesan meus ida importante hodi responde ba preukupasaun
administrasaun nian. Maske funsionáriu sira bele tuir formasaun maibé falta de
fasilidade mós bele fo impaktu ba servisu adminisrtasaun nian tamba ne’e
fasilidade ho formasaun tenke iha balansu.
Tuir Flento Soares Gama (funsionáriu) nia hanoin katak dezafiu ne’ebé
ami infrenta mak la iha transporte no liña koordenasaun ho komunidade sira mós
la iha. Tamba komunidade barak maka hela iha área isoladu ho ida nee mak sai preukupasaun
ba ami.[22]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór
halo anliza katak dezafiu ne’ebé funsionáriu sira infrenta mak la iha
aprosimasaun ne’ebé diak ho komunidade. Liu husi sosializasaun ba komunidade kona-ba
servisu admnistrasaun nian atu nune’e komunidade sira bele komprende servisu
administrasaun nia lala’ok. Iha parte nee transporte ba funsionáriu sira sai
hanesan preukupasaun hodi fasilita funsionáriu
sira hodi halo sosializasaun ba komunidade sira ne’ebé mak hela iha área remotas
atu nune’e komunidade sira mós bele iha koñesimentu kona-ba servisu
administrasaun.
4.2.3. Hanesan funsionáriu oinsa ita bo’ot sira nia servisu no kooperasaun
ho Adminisrtador hodi fo atendementu ba komunidade.
Tuir Alfredo
Soares Moniz (Administrador) subliña katak kooperasaun entre administrador
ho funsionáriu sira lao diak. No sempre husu apoiu no fo sugestau ba malu
bainhira hala’o servisu iha edifisiu laran ne’ebé iha relavante ho komunidade[23].
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór
analiza katak iha servisu administrasaun sub-distritoCailaco entre
Administrador sub-distrito ho funsionáriu sira iha liña kordenasaun nebe’e diak
hodi fo atendementu ba komunidade. Sira sempre servisu hamutuk hodi hala’o
atividade ne’ebé ho susesu. No fo sugestaun ba malu wainhira atu fo atendementu
ba komunidade.
Tuir Rui do Rego (funsionáriu) hateten katak Administrador nia akumula
hotu funsionáriu sira no nia la hare ba iha pesoal idak-idak nian no sempre
involve hotu funsionáriu ba iha atvidade saida deit mak iha administrasaun
sub-distrito nia laran.[24]
Tuir hanoin ne’ebé mensiona
iha leten peskizadór halo analiza katak servisu iha edifisiu administrasaun sub-distrito
sempre involve funsionáriu tomak. No la hare ba kor partidu nomós familiarismu.
Tamba administrador sub-distrito nu’udár lideransa ne’ebé mak imparsialidade no
fleksibilidade ba funsionáriu hotu-hotu no enkoraza hodi bele fo atendementu
ne’ebé diak ba komunidade tuir sira nia kapasidade.
4.2.4. Hanesan komunidade babain persepsaun
saida mak ita bo’ot sira senti husi atendementu administrasaun nian
Tuir Anita Abu Lelo (komunidade) nia hateten katak hare ba iha
atendementu administrasaun nian ladun maximu. Tamba falta de fasilidade. Funsionáriu
sira mós fo atendementu ba komunidade ladun diak e dala barak funsionáriu sira
atende ema tuir sira nia hakarak no hare ba familia.[25]
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór analiza katak iha
edifisiu administarsaun sub-disrtito
atendementu nebe’e funsionáriu sira fo ladun maximu ba komunidade. No dala
barak komunidade sira sempre kestiona kona-ba atendementu. Funsionáriu sira fo
responde katak menus fasilidade ne’ebé mak difikulta servisu administrasaun.
Nee hatudu katak servisu iha edifisiu administrasaun atu la’o ho diak. Presiza funsionáriu
sira iha hohestidade no fleksibilidade hodi fo atendementu públiku ho dignu.
Dala ruma funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade la ho justu tamba
mentalidade sei halai liu ba iha sistema familiarismu.
Tuir Bernandino
Siga (komunidade) esplika katak tuir nia hare kona-ba funsionáriu sira nia
atendementu administrasaun nia la dun diak. Tamba dala barak funsionáriu sira
tama servisu tuir sira nia hakarak deit. Dalaruma balun tama servisu e balun la tama ho ida ne mak
sai problema bo’ot mai ami komunidade.[26]
Tuir esplikasaun iha leten peskizadór
analiza katak servisu funsionáriu nian
iha edifisiu laran la halo tuir regras
nebe’e mai husi ministeriu Estaatal nian ne’ebé hatete katak funsionáriu mak
ema ne’ebé servidor ba komunidade. Maibé realidade funsionáriu sira la halo
tuir `regras ne’ebé iha. Nomós funsionáriu sira tama servisu tuir sira nia
hakarak no la iha kontrolu husi autoridade nebe’e kompetente. Ba oin governu
presiza iha toma atensaun ba funsionáriu sira ne’ebé servisu tuir sira hakarak
deit.
Tuir Vigina
Abu Bere (kom) hateten katak tuir nia hare administrasau iha sub-distrito
diak. Maibé iha failansu balu mak hanesan funsionáriu balu tama servisu la tuir
oras no abandona servisu. Maka iha oportunidade ida nee ami hatoo atu nune bele
hare hamutuk no ba oin funsionáriu sira bele halo tuir regras ne’ebé iha.[27]
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór
analiza katak sai preukupasaun bo’ot ba komunidade sira mak funsionáriu
administrasaun sub-distrito nian sempre abandona servisu no la tuir oras
servisu nian. Tamba ne’e presiza iha orientasaun ne’ebé klaru atu nune’e funsionáriu
sira bele kumpri sira nia dever tuir regulamentu funsionáriu públiku nian. Tuir
lolos funsionáriu sira ne’ebé servisu la tuir regras tenki hetan sansaun atu
nune’e funsionáriu sira bele servisu tuir oras ne’ebé determinadu. Hodi nune’e
komunidade sira ne’ebé presiza funsionáriu sira nia atendementu bele responde
ho diak.
4.2.5. Nu’udar komunidade Satisfasaun saida mak ita bo’ot sira senti kona-ba
funsionáriu sira nia atendementu ba komunidade?
No
|
Satisfas
|
La Satisfas
|
Total
|
1
|
6
|
4
|
10
|
Tuir Komunidade sira ne’ebé la satisfas iha nain ha’at hateten katak
hare iha satisfasaun ba iha atendementu funsionáriu nia ladun satifas mai ami.
Tamba hare ba iha fasilidade nebe hodi atende ami mós sei minimu liu. Funsionáriu
sira atende ami tuir kapasidade no fassilidade ne’ebé iha.[28]
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór
analiza katak servisu administrasaun nian la’o ona mesmu sei menus fasilidade
iha edifisiu laran. Maibé atendementu ba komunidade la’o tuir kondisaun ne’ebé
mak funsionáriu sira infrenta hodi fo atendementu ba komunidade. Mesmu ho
kondisaun nebe’e mak sufisienta maibé funsionáriu sira mós tenta ho sira nia
kapasidade ne’ebé iha hodi fo atendementu ba komunidade. Iha parte seluk mós
persiza governo atu toma medida ba iha edifisiu administrasaun nia ne’ebé mak
sei menus fasilidade. No presiza fo formasaun ba funsionáriu ho diak tuir área
administrasaun nian. Ba komunidade sira mós tenke iha pasensia ba kondisaun
ne’ebé mak funsionáriu sira imfrenta.
Tuir komunidade sira ne’ebé satisfas iha nain ne’en hatete katak tuir
ami nia satisfasaun ba iha atendementu administrasaun bainhira ami nia relata
carta ruma sempre funsionáriu sira atendementu ami no responde tuir nesesidade
ne’ebé iha.[29]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór
analiza katak funsionáriu sira atende komunidade tuir komunidade idak-idak nia
nesesidade ne’ebé mak komunidade sira imfrenta. Hodi nune’e komunidade sira mós
bele sente husi atendementu funsionáriu sira nian. No komunidade bele satisfas
ho atendementu ne’e. Mesmu ho kondisaun ne’ebé mak sei minimu iha edifisiu
laran. Maibé fiar katak iha futuru mai governu sei hadia sistema administrasaun
ho diak liu tan.
4.2.6. Nu’udar funsionáriu administrasaun Kapasidade saida mak ita bo’ot
sira uza hodi fo atendementu ba iha
kominidade
Tuir Mateus Barros (funsoinariu) nia hateten katak hare ba iha
kapasidade bainhira atu halao atividade ruma iha edifisiu laran ami mós tenke
hetan formasaun ruma atu nune’e bainhira halo atendementu ba komunidade bele la’o
ho susesu ba iha atividade ne’e rasik.[30]
Hahu ba hanoin iha leten,
nu’udar peskizadór analiza katak kapasidade ba funsionáriu administrasaun nian
sei menus. No persiza aumenta funsionáriu sira nia kapasidade liu husi
treinamentu no formasaun kona-ba administrasaun nia. Atu nune’e funsionáriu
sira atende komunidade sira tuir buat nebe’e mak funsionarui sira hetan ona.
Liu husi formasaun sira ne’ebé funsionáriu sira hetan ona. Fiar katak iha
prosesu implementasaun atividade administrasaun nian ba komunidade ne’ebé hala’o husi funsionáriu
sira sei la iha failansu ka krítika ruma husi komunidade.
Tuir Raquela Godinho (funsionáriu) nia hateten katak kapasidade funsionáriu
ne’ebé atu atende komunidade nee ami hanoin diak buat hotu la’o tuir nia mata
dalan ka regras ne’ebé iha ona. Maske ho kapasidade pessoal idak-idak ne’ebé la
dun maximu maibé ami senti la iha problema atu atende komunidade sira.[31]
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór
analiza katak mesmu ho kapasidade ne’ebé sufisiente. Maibé funsionáriu sira
tenta ho sira nia kapasidade nebe’e iha. Atu nune’e hodi fo asistensia ba
komunidade sira tuir funsionáriu nia kapasidade ne’ebé mak iha. Ba futuru
presiza aumenta funsionáriu sira nia kapasidade liu husi ministeriu relevante
ne’ebé tutela ba iha administrasaun nian. Atu nune’e funsionáriu sira bele iha koñesimentu
ne’ebé diak kona-ba administrasaun.
Tuir Robertu Soares (funsionáriu) nia hateten katak hare husi kapasidade
ami funsionáriu sira naton no diak hodi atende komunidade. Tamba funsionáriu
sira balun iha esperiesia servisu atmba balu mai husi ex funsionáriu Indonesia
no balu mai husi funsionáriu portuques nian.[32]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór
analiza katak funsionáriu ne’ebé servisu iha administrasaun sub-distritu
Cailaco nee maioria ho kapasidade ne’ebé naton. Tamba funsionáriu balun iha ona
esperiensia servisu ne’ebé mak durante ne’e iha. Liu husi ida ne’e mak
funsionario sira hodi fo atendementu ba komunidade. Ho kapasidade ne’ebé mak
sira iha hodi hala’o servisu tuir sira nia kan’ar nuda’ar funsionáriu ne’ebé
mak servidor ba komunidade. Mesmu ho kapasidade ne’ebé sei minimu. Maibé funsionáriu
sira fo atendementu ba komunidade tuir sira nia kapasidade ne’ebé iha.
Tuir Dominggas
Borges (funsionáriu) subliña katak presiza halo kapasitasaun ba funsinariu
administrasaun nian. Hodi nune’e para haklean tan kapasidade funsionáriu
administrasaun nian iha prosesu atendementu ba komunidade ho diak.[33]
Relasiona
ho hanoin ne’ebé iha leten peskizadór halo anlaliza katak importante tebes ba funsionáriu
administrasaun sub-distrito nia atu haklean sira nia kapasidade ne’ebé sei
menus liu husi formasaun ruma kona-ba administrasaun nian. Atu nune’e
funsoinariu sira nia prezensa ba komunidade nia le’et bele atende ba nesesidade
komunidade nia preukupasaun ne’ebé komunidade imfrenta.
4.2.7. Hanesa funsionáriu Meus saida mak ita bo’ot sira uja hodi fo
atendementu ba komunidade.
Tuir Luis S. Gonsalves (funsionáriu) nia hateten katak meus ne’ebé ami
uza hodi fo atendementu ba komunidade tuir kapasidade ami nian ne’ebé mak iha.
Hodi atende komunidade no tuir sira nia presiza nebe’e sira imfrenta ba iha
sira nia moris. Meus ne’ebé diak mak liña komunikasaun ba atendementu ho lais
no mamar konsidera komunidade hanesan parseiro do servisu ne’ebé loron ba loron
ami simu sira iha ami nia servisu fatin.[34]
Bazea ba
hanoin iha leten peskizadór analiza katak funsionáriu administrasaun hala’o
sira nia servisu iha edifisiu laran la’o ho diakn no halo ligasaun ho
komunidade sira. Funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade tuir sira nia preukupasaun
ne’ebé mak sira infrenta. No funsionáriu sira mós konsidera komunidade hanesan
sira nia parseiru ba servisu hodi nune’e funsionáriu sira servisu iha balansu
entre komunidade ho funsionáriu. Iha parte seluk mós presiza komunidade sira
nia konsensia ne’ebé iha. Hodi nune’e funsionáriu sira fo atendementu ba
komunidade tuir ida-idak nia nesesidade ne’ebé mak presiza.
Tuir Dominggas Borges (funionariu) nia hateten katak halo aprosimasaun
ho komunidade hodi hatene sira problemas, preukupasaun no sira nia nesesidade.
Bainhira atu halo buat ruma ba komunidade premeiru ita tenke hakbesik an ba
komunidade, identifika no halo planu ba buat ruma nebe’e atu realiza.[35]
Tuir hanoin iha leten peskizadór
analiza katak funsionáriu sira sempre buka meus oin-oin hodi bele halo
aprosimasaun ba komunidade sira hodi hatene komunidade nia nesesidade ne’ebé
mak komunidade sira imfrenta ba. Meus
importante nebe’e funsionáriu uza hodi atende komunidade mak hanesan
halo aprosimasaun ho komunidade. Atu nune’e bele hatene komunidade sira preukupasaun
no nesesidade ne’ebé ma komunidade presiza. Liu husi aprosimasaun ne’e mak bele
iha liña koordesaun entre komunidade ho funsinariu sira.
Tuir Eugenio Leonito (funsionáriu) hateten katak kontinua halo kompresaun ba komunidade hodi halo
kapasitasaun ba administrasaun nian liu husi prosesu treinamentu ruma. No buka
halibur funsionáriu no komunidade sira hodi fo apoiu ba atividade servisu
administrasaun nian.[36]
Relasiona ho hanoin iha leten peskizadór
analiza katak meus ne’ebé foti mak halibur funsionáriu no komunidade hotu
partisipa iha prosesu dezemvolvimentu administrasaun nia. Seluk fali mak buka
ligasaun direita no indereita ho organizasaun governu nian hodi fo treinamentu
ba funsionáriu sira. Kria servisu nebe’e mak diak entre funsionáriu ho
komunidade sira hodi nune’e atividade servisu iha edifisiu laran bele la’o tuir
regras ne’ebé iha ona.
4.2.8. Nu’udar funsionáriu oinsa ita bo’ot sira hare kona-ba Politika
Governu nian kona-ba atendementu administrasaun públiku
Tuir Alarico P. Gomes (funsionáriu)
hateten katak politik Governu nia mak haruka funsionáriu sira tuir
kapasitasaun, treinamentu, bolsu estudu no estudu komparativu ba nasaun seluk atu
nune’e bele hasa’e koñesimentu funsionáriu sira nian.[37]
Relasiona ba hanoin iha leten peskizadór
analiza katak funsionáriu sira
sempre eziji ba governu atu bele kria politika ida ba funsionáriu públiku. Atu nune’e sira bele hetan oportunidade hodi
kapasita-an hodi fo atendementu ba komunidade. Ita hatene
katak funsionáriu públiku sira sempre kestiona kona-ba formasaun maibé to’o
agora ne’e sei limitadu liu ba funsionáriu sira atu bele kapasita nia an. Maske preukupasaun husi komunidade kona-ba atendementu funsionáriu
públiku sedauk ho maximu.
4.2.9. Nu’udar komunidade oinsa ita bo’ot
sira nia hare kona-ba kapasidade funsionáriu administrasaun nian
Tuir Lorenso Antonino(xefe joventude) nia
subliña katak tuir ami nia hare kona-ba kapasidade funsionáriu sira nia sufsiente tamba hare level nebe’e sira iha maioria sira iha
deit diploma sekundariu deit entau servisu tuir kondisaun nebe sira iha hodi
atende komunidade.[38]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór
halo analiza katak maioria funsionáriu sira ne’ebé servisu iha edifisiu
administrasaun sub-distrito Cailaco ho nível edukasaun sekundariu deit. Ho ida
ne’e mak funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade tuir funsionáriu sira
nia kapasidade ne’ebé iha hodi fo
atendementu ba komunidade. Tamba ne’e mak persiza aumenta funsionáriu sira nia koñesimentu
ne’ebé klean kona-ba administrasaun nian. Atu nune’e funsionáriu sira bele fo
atendementu ba komunidade sira ho diak, no tuir lala’ok funsionáriu administrasaun
nian.
Tuir Marni Claudina (kom) hateten katak kapasidade funsionáriu tenke
aumenta no hetan barak liu tan husi ministeriu relevante nian hodi halo
atendementu ba komunidade ho diak liu tan ou ho profesional.[39]
Relasiona ba hanoin iha leten peskizadór
halo analiza katak funsionáriu sira presiza hetan formasaun kona-ba
administrasaun nian liu husi ministeriu relevante nebe’e tutela ba iha
administrasaun públiku nian. Atu nune’e funsionáriu sira bele fo atendementu ba
komunidade tuir regulamentu ne’ebé mak iha no tuir sistema ministerial nian. Ho
formasaun sira ne’e mak funsionáriu bele fo asistensia ba komunidade sira diak
no profesionalismu.
Tuir Angelino Meta (kom) hateten katak tuir nia hare kapasidade funsionáriu
administrasaun la’o ho sufesiete ona. Maibé presiza hadia sistema administrasaun
liu husi rekursu humano hanesan hasae kapasidade no aumenta ekipamentus servisu
nian.[40]
Bazeia ba hanoin iha leten peskizadór
halo analiza katak funsionáriu administrasaun hala’o sira nia servisu ho
sufisiente ona. Mesmu sei menus fasilidade iha edifisiu laran, maibé funsionáriu
sira servisu tuir sira nia kapasidade ne’ebé mak sira iha hodi fo asistensia ba
komunidade. Iha parte seluk funsionáriu sira presiza aumenta sira nia kapasidade atu funsionáriu sira fo atendementu ba komunidade
ho diak no tuir regras funsaun públiku ne’ebé mak durante ne’e la’o ona iha
edifisiu laran.
4.2.10. Hanesan funsionáriu Kapasidade saida mak ita bo’ot sira hetan
durante iha ita bo’ot sira nia servisu hodi fo atendementu ba komunidade.
Tuir Almeida Soares (funsionáriu) hateten katak kapasitasaun kona-ba
atendementu, gestao administrasaun, lidersip, no babain tuir ona iha
sub-distrito,distrito no nasional.[41]
Tuir hanoin ne’ebé mensiona
iha leten peskizadór halo analiza katak funsionáriu administrasaun balun hetan
ona formasaun kona-ba administrasaun nian. Formasaun ne’ebé funsionáriu sira
hetan husi distrito no nasional mak
hanesan kapasitasaun husi INAP nian kona-ba administrasaun nia. Hodi nune’e funsionáriu
sira bele fo atendementu ba komunidade tuir formasaun nebe’e sira hetan ona. No
fo asistensia ba komunidade tuir nesesidade komunidade nia infrenta.
Tuir Manuel Marcal (funsionáriu) nia hateten katak durante ne’e ami uza
ami nia kapasidade rasik hodi atende komunidade. Tamba durante ne’e ami sedauk
hetan formasaun ou treinamentu ruma husi ministeriu relevante.[42]
Relasiona ba hanoin iha leten peskizadór
analiza katak funsionáriu administrasaun hala’o sira nia servisu tuir
kapasidade ne’ebé mak sira iha. No funsionáriu sira ne’e mós sedauk hetan
formasaun ruma husi ministeriu relevante ne’ebé mak tutela ba iha
daministrasaun públiku nian. Tan ne’e funsionáriu sira presiza hasa’e sira nia
kapasidade iha área administrasaun nian. Hodi nune’e funsionáriu sira bele fo
asistensia ba komunidade sira ho diak no transparan.
KAPÍTULU VI
ENSERAMENTU
6.1 Konkluzaun
Tuir rezultadu peskiza ida ne’e no analiza iha
kápitulu dahuluk, peskizadór foti konkluzaun katak ba dezafius ne’ebé funsionáriu
sira hasoru iha adminitrasaun sub-distrito Cailaco kona-ba kapasidade funsionáriu
nian iha implementasaun administrasaun. Iha prosesu atendementu funsionáriu
administrasaun sub-distrito Cailaco, dala barak hetan dezafius oin-oin ne’ebé
mai husi parte rekursu humanu nian. Tan ne’e mósu sugestaun husi komunidade
sira katak atu servisu administrasaun sub-distrito nian la’o ho diak, presiza
halo uluk kapasitasaun ba funsionáriu sira ne’ebé iha responsabilidade maxima
ba administrasaun sub-distrito.
Preukupasaun
seluk ne’ebé liga nafatin ba assuntu atendementu funsionáriu administrasaun
nian mak funsionáriu sira tenke kolektivu atu nune’e para hatan ba nesesidade
ne’ebé sai nesesario ba komunidade ne’e responde ho diak. Buat importante
ne’ebé presiza enkaisa hotu ba partisipasaun komunidade nian ba implementasaun
adminstrasaun ne’e hanesan meus ida hodi hahusesu atividade ne’ebé mensiona iha
leten kapasidade funsionáriu no dezafiu ba atendementu públiku iha
administrasaun sub-disrtito nian. Hodi halo intervensaun positivu ba preukupasaun
hotu ne’ebé mai husi komunidade.
Atu
hatan ba preukupasaun sira ne’e hotu presiza ministeriu relevante ne’ebé tutela
ba iha administrasaun nian hodi fo treinamentu ka formasaaun ba funsionáriu
administrasaun. Atu nune’e funsionáriu sira fo asistensia ba komunidade tuir lala’ok
administrasaun nian ne’ebé iha. Klarumentu koalia kona-ba kapasidade funsionáriu
aadministrasaun nian, tenke atravesa husi treinamentu intensivu ida para bele
hatene kapasidade funsionáriu administrasaun nian sufisiente ona hodi halo asistensia
ba nia komunidade.
6.2 Rekomendasaun
Bazeia husi esplikasaun hirak iha oin
no atividade sira ne’ebé hatudu durante
peskiza ne’e hala’o, maka hakerek nain fo nia sujestaun ka rekomendasaun
hanesan tuir mai ne’e:
1. Rekomenda ba governu Timor Leste liu-liu
ba ministériu estatal atu haree nia membru ne’ebé iha nível distrital tamba
dezemvolvimentu rekursu umanu nu’udar prioridde dahuluk atu hasa’e vida moris
komunidade sira nian no atu haree implementasaun dezemvolvimentu nasional.
2. Rekomenda ba administrador sub-distrito atu fo kunhesimentu lala’ok ne’ebé diak ba nia funsionáriu sira iha kraik. Bazeia ba moto funsionáriu
ida-idak bele hasa’e sira kapasidade. Hodi nune’e fo
asistensia ba komunidade nia
hakarak espesial iha sub-distrito Cailaco no estadu Timor-Leste.
3. Rekomenda ba membru funsionáriu atu bele
partisipa kualker atividade ne’ebé atu hodi hala’o. Bazeia ba ema hotu nia hakarak hodi atinji
rezultadu nasaun ida ne’e nian.
BIBLIOGRAFIO
Arikunto, S. (1998). Prosedur Penilitian Suatu Arahan Praktis, Jakarta: Bina Aksara.
Atmósudirjo. P. (1978). Administrasi, Yogyakarta : Super Sukses.
Atmósudirjo. Prajudi, (1985). Dasar-dasar ilmu
Administrasi, Jakarta : Ghalia Indonesia.
Leonard. D. W. (1986). Pengantar study ilmu administrasi dan manajemen, Jakarta: Gunung Agung.
Gibson James L. (1978). Organisasi dan manajemen struktur dan tanggung jawab,
Yogyakarta, Bumi Aksara.
Koentjaraningrat. (1990). Metode Penelitian
Masyarakat, Jakarta : Gramedia.
M. Steers. R. (1980). Efektivitas Organisasi, Jakarta : Erlangga.
Siagian, S. P. (1990). Aspek-aspek pokok, Jakarta, Ilmu administrasi, Yogyakarta,
Ghalia Indonesia.
Toehadi. (1978). Penyuluhan, Jakarta, Tiga
Serangkai.
Waldo, Dwight. (1992). Perkembangan Pemikiran mengenai Administrasi
Pembangunan, LP3ES.
Prajudi A. (1985). dasar-dasar ilmu Administrasi, Jakarta,
Ghalia Indonesia
Sugiyono. (2006). Metologi Penelitiaan Administrasaun,
Bandung, Alfabet.
Richar. M. S. (1980). Efektivitas Organisasi, Jakarta :
Erlangga.
James. L. G. (1978). Organisasi dan manajemen stuktur dan
tannggung jawab, Yogyakarta : Bumi Aksara.
[3] Konstituisaun
Repulika Demokratika de Timor-Leste (RDTL) Artigu 137
koalia konaba Prinsipiu jerál Administrasaun públiku ninian.
[4] Dwight Waldo, Perkembangan Pemikiran
mengenai Administrasi Pembangunan, Jakarta, LP3ES, 1992, hal.10.
[5] . S. P. Siagian, Aspek-aspek pokok Ilmu
administrasi, Ghalia Indonesia, Yogyakarta, 1990, Hal. 12.
[6]. Leonard. D. white, Pengantar study ilmu administrasi dan
manajemen, Gunung Agung, Jakarta,
1986, Hal. 2.
[7]. OP. Cit hal. 12
[8]. OP. Cit hal.
22
[9]. James L. Gibson, Organisasi dan manajemen struktur dan tanggung
jawab, Bumi aksara, Yogyakarta, 1978, Hal. 45.
[10]. Pranoto SSB, Berpikir dan Humaniora dalam pendidikan, Jakarta, Bumi Aksara,
1983, Hal. 5.
[11]. Richard M. Steers, Efektivitas Organisasi, Erlangga, Jakarta, 1980, Hal. 157.
[12]. Koentjaraningrat, Metode Penelitian Masyarakat, Gramedia, Jakarta, 1990, hal. 24
[14] Suharsimi Arikunto, prosedur penelitian suatu arahan praktis, Bina
Aksara, jakarta,
1998, hal. 194.
[35]Borges Intervista (28-05-2014 0tl
14:32-15:57).
Referensia diak....
BalasHapus