Kamis, 28 Mei 2015

ESTADU IDEAL


Prepara hosi :
Tereza ho Calistro
 
Introdusaun
Mundo ohin loron lao ho mundansa ne’ebe lais tebes tuir seklu globalizasaun ka seklu ohin loron nian. Iha nasaun hotu-hotu ohin loron tuir deklarasaun Universal Diretus Humanos ne’ebe deklara katak, rai ka nasaun hotu iha diretu hodi bele buka auto determinasaun ba nia nasaun rasik sien interven husi rai seluk signifika katak, ema hotu iha diretu atu moris hamutuk ho ema seluk liu husi hari’i nia estado no Governo hodi bele garante sira nia diretu no liberdade fundamentaL    nomos bele garante ba iha politika regulamentu ba knar ekonomia, sosial no kulutura. Seklu atus ba atus ona iha tempo Romano, Estado kria no forma nia orgaun ne’ebe maka nia papel atu oinsa bele define no halo politika ida ne’ebe bele fo benefisiu diak ba nia sosiadade hotu. Hanesan nasaun Timor-Leste ne’ebe restaura nia independensia, durante tinan sanulu halao nia prosesu konstrusaun ba Nasaun no Estado oinsa atu hametin, haforte instituisaun Estado no no Nasaun atu bele halao prosesu dezenvolvimentu ba sidadaun tomak.
Defenisaun estado Ideal
Estadu mai husi ema ou individu, familia, umakain, aldeia, suco, sub- distritu, no distritu. Komponente hirak ne’e formas hamutuk maka foin sai estadu, tamba estadu mai husi povu ba povu no ba povu. Tan ne’e maka estadu iha direitu no dever atu halo lei hodi regula no atende nesesidade povu nia. Tamba naturalmente ita ema moris ne’e nakonu ho egoista, tan ne’e maka hodi interese komum hari estadu.
Estadu mak hanesan entidade nebe iha personalidade legal, populasaun ida nebe permanante, teratoriu nebe defina tiha ona, governu ida no kapasidade atu hahu ligasaun no relasaun ho estadu seluk iha nasaun seluk. (Montevideo Convention, 1933).
Estado lian latina, hanaran – status  (modo estar, situação, condição), tuir Dicionário Houaiss iha século XIII fo definição ba Estado hanesan "conjunto instituições: (governo, Parlamento, Judiciario, forças armadas, funcionalismo público etc.) nebe controla no administra nação"; "país soberano, ho estrutura própria no politicamente organizado".
Liafuan “Estadu” korresponde, iha ne’e, ho definisaun ida luan liu konseitu, nebé inklui ramu ezekutivu governu sentral no lokal sira iha âmbitu Estadu ida nian, maibe inklui mos ramu lejislativu no judisiário governu nian.
Estado ideal katak estado ne’ebe ninia lideransa bele lidera husi ema filsuf no bele hamosu estabilidade ba ambiente comunidade. Estado ideal bele sai nasaun ne’ebe dezenvolvido. Nasaun ne’ebe diak ba publika se wainhira ema lideransa  mak lidera tuir mandato do povu. Nia fo liberdade ba nia povu  atu senti  sira nia moris tuir sira nia direitu ida-idak.
No iha estado ideal nia laran povu hotu-hotu moris iha moralidade nia laran ne’ebe diak , liu-liu ninia lideransa.
Estado de Emergência katak polisia iha ita nia rain ne'e iha governu nia okos. Ne'e duni governu lori polisia maka implementa Estado de Emergência
                             
Definisaun estado de sitio iha Konstituisaun RDTL nian  katak estado Timor-Leste bele implementa estado de sitio, wainhira hetan atakes no perigu ruma husi nasaun seluk mai Timor-Leste ne'ebe ho intensaun hakarak okupa nasaun Timor-Leste.
Estado de Sitio ho Estado de Emergência
Iha ita nia konstituisaun la iha duni no la fo deferensa. Maibe, hafoin tau ba lei, bele interpreta katak iha Estado de Emergência poder barak iha governu nia liman. Poder konstituisaun nebe garante direito ho liberdade sidadaun nian ne'e lakon tiha.
      Tuir matenek nain Weber descreve define Estado hanesan  instituição nebe kaer monopólio atu  violência legítima.

      Tuir Otto Bauner{German} Bangsa adalah sekelompok manusia yang memiliki kesamaan karakter, karakteristik tumbuh karena adanya persamaan nasip.
      Tuir Ernest Denan {Prancis} Bangsa adalah suatu Negara dua hal yaitu rakyat yang harus hidup bersama- sama menyelamatkan suatu riwayat hidup, dan rakyat kemudian harus mempunyai kemauan untuk hidupmenjadi satu.

      Tuir F. Dotgel {German} Bangsa adalah terbentuk karena adanya hasrat bersatu. Hasrat itu timbul karena adanya rasa kesatuan aantara manusia dengan tempat tinggalnya.

Iha aspektu estado ideal Plato define grupo serbisu ba tolu(3) mak hanesan tuir mai ne’e:
v  Grupo Povu bai-bain(rakyat jelata)
v  Grupo defesa nasional (pertahanan Negara)
v  Grupo governo(pemerintah).

Ø  Grupo povu bai-bain.
Grupo povu bai-bain nia profesun sai hanesan agricula, construtores comersiantes, no seluk-seluk tan.
Grupo ou klase ne’e livre hodi halo negosio, ba sira nia area ida-idak. Maibe sira tenki alimentada ba esforso iha controla no autodominio.

Ø  Grupo defesa nasional (pertahanan Negara)
Grupo ou klase siguransa ba asuntos estado.sira nia kna’ar mak defende nasaun husi ataque inimigu. No esforso atu nune’e povu bele obedecidas leis.
Ø  Grupo governo(pemerintah).
Grupo ou klase governo sira ne’e hili husi ema matenek, no povu sira atu nune’e sira bele controla leis no implementasaun.
Plato hateten katak ba kada estado kualquer grupo ou klase no comunidade hanesan feramente exclusivamente para o bem de todos.
Bem-estar ida ne’e mak sai hanesan objektivu ne’ebe los no ida ne’e maka sai determinante ba valor da divisao do trabalho ba estado ideal refere.
Konseitu Governo husi lifuan arafiah katak deirze, lidera ka komanda atividade ida ne’ebe atu halao, komanada ka derize signifika katak, baseia ba individu ida ka grupu  ne’ebe maka iha organizasaun ida  ne’ebe sai autor hodi fo atensaun, servi no sai mos autor ba prosesu tomak ne’ebe konstituisaun haruka no fo mandatu no poder legal no prosesu i forma inklui rekruta liu husi lejitimasaun poder povu ne’ebe direta no indereita.
Wainhira atu hatene klean konaba governo, primeiru ita tengki hatene no deskobre uluk konseitu governo ne’e ho jeralmente no espsifiku.Historikamente konseitu Governo mosu iha tempo romanu nian iha seklu tinan atus liu ba.
Konseitu governo emjeral katak; governo hanesan orgaun soberano ida ne’ebe foti desizaun husi knar legislativu, eksekutivu no judikativu iha estado ida no atu atinji obejtivu estado ne’e rasik.
Knar lejislativo nudar knar fiskalijador ne’ebe maka reprezentante povu Timor Leste iha uma fukun parlamento nacional hodi halao no aprova lei ne’ebe sira halo inklui lei ne’ebe mai husi governo.
Knar ezekutivo nudar orgaun estadu ne’ebe ejekuta programa no orsamento ne’ebe parlamento nacional aprova hodi dezenvolve nasaun.
Knar  Yudikatif nudar orgaun estadu ne’ebe hametin lei no justica.
Governo hanesan orgaun Soberano ida ne’ebe independente iha Estado ida nia laran atu bele hadiak povu nia moris ho sustentablidade. Kulturamente governo ne’e hari’i baseia ba ideolojia politikano programa ne’ebe iha hodi implementa ba iha sosiadade hotu iha nasaun nia laran maibe,mudansa no progresu mosu kontrariu ho palnu no programa ideolojia politika ne’ebe iha.
Klarumente iha nasaun ka Estado ida mosu Governo katak, iha Governo ne’e rasik iha sidadaun ne’ebe iha kuinesementu, kapasidade no matenek professional duni ne’ebe iha area refere hodi halo planu no programa politika hodi implementa atu hatan ba nesesidade ema hotu nian tuir nia politika programa ne’ebe trasa ona. Politika planu no programa husi Governo ida nian, tengki baseia ba nesesidades sidadun hotu nian atu nue’e planu no progarama ida ne’e bele responde ba nesesidade sidadaun emjeral.

Forma Governo no nia Objetivu.
Povu  iha direto no livre atu hari’i governo no maneira ida ne’ebe bele responde ba sira nia situasaun no kondisaun moris.
Konserteza katak, povu iha direto livre atu hari’i Governo atu oinsa bele responde ba iha situasaun no kondisaun baseia ba valor moris povu nian. Objetivu hodi hari’i orgaun eksekutivu ida ne’e atu hadia moris povu nian iha nasaun hanesan  halo regulamentu ba knar ekonomia no mos seitor sosial sira seluk, garante ba sidadaun sira nia diretu no liberdade fundamental.
iha politika nain sira fo ideas katak, sidadaun hotu ne’ebe moris iha Governo ida nia okos iha direitu hodi eskoilha ka hili governo foun ne’ebe sira nia hakarak. Formasaun Governo ida iha akontese wainhira iha desizaun kolektivu liu husi komprimisu no kontratu politika ne’ebe politika nain sira uja hodi hadau interse no atinji objetivu ne’ebe sira iha. Maibe, liu modelu hirak ne’e hotu sei mosu mos desintendementu ka deskonkorda husi sidadaun lubuk ruma ne’ebe sira nia hakarak ka objetivu seduak atinji baseia ba nesesidade basiku ruma ho dia ne’e maka sidadaun hotu-hotu iha direitu atu hili no eskoilha Governo foun tuir prinsipus jerais no regulamnetu ne’ebe regula hela. Tamba koalia konaba direitu ita ema hotu-hotu iha direitu ne’ebe fundamentais desde ita ema moris mai, liaha sidadaun ida moris mai la iha diretu hanesan sidadaun seluk iha nasaun ida ou nasaun seluk.
Vantagen no desvantagen Estado
Iha mundo hotu klaru katak, Orgaun soberano hotu iha ninia vantajen no desvantajen liu-liu iha orgaun eksekutivu. Governo hari’i klaru katak ita ema mak sei prense kriteriu hodi tu’ur iha fatin ida ne’e, koserteza katak, Governo atu lao diak ita tengki hare no baseia mos ba buat ruma hodi hare ba programa no politika kada Governo ida nian bazeia ba planu no programa ne’ebe sira implementa maka hanesan intereses, arogansia no sentimentu humana ne’ebe iha. Atu klaru deit katak, interese komum as liu duke interese  individu.
Klaru katak, la iha governasaun ida  ne’ebe perfeitu iha mundo maibe iha mos governasaun  ne’ebe halo espekulasaun ne’ebe iha pratika  desharmoizasaun, revolusaun no mudansas ne’ebe signifikante iha prosesu Governasaun nia laran rasik iha nasaun ida. Revolusaun, mundasa sira ne’e mosu no akontese hodi afeita ba sosiadade ida nia imipaktu maka,  la satisfas ho planu no programa husi Governo ida ne’ebe hari’i dadaun tamba ho arogansia, egoisme individu ne’ebe la transaparansia no honestidade ba palnu programa hodi implementa politika jeral iha nia sosiadade. Ho defisientes hirak ne’e maka mosu desintendimentu no diferensia ideas ikus mai resulta mosu Revolusaun no mudasa ba iha Governo nia laran. La iha Governo ida iha mundo Governa ho honestidade, transparansia no tau as nitereses komum  iha intereses individu nia leten maibe defisiente ne’e akontese lao hamutuk ho sosiadade ida wainhira moris maka mensiona iha leten..

Ojetivo Estado Fundamental nian husi konstitusi RDTL artigo 6 maka hanesan
1.      Defende no garante nasaun nia soberania
2.      Garante no promove sidadaun sira nia direito no liberdade fundamental, no respeito ba estado nia prinsipiu kona ba direito demokratiku.
3.      Defende no garante demokrasia politiku no partisipasaun populasaun nian kona ba rezolusaun problema nasional sira.
4.      Garante dezenvolvemento ekonomia, ba progresu siensia no teknika.
5.      Harii sosiedade ida ne’be hatu’ur iha justice social, hodi hakiak sidadaun nia moris diak ba isin no klamar.
6.      Proteze nafatin meu –ambiente no boli nafatin riku soin rai nian
7.      Hakat no haloko povu Timor oan nia personalidade no nia liman rohan kultural.
8.      Hari no haburas relasaun diak no harosan(koperasaun)ho povu no ho estado hotu-hotu.
9.      Promove dezenvolvemento ida ne’ebe nakaik kabeer ba seitor oi-oin no rejiaun sira, no mos fahe lolos produtu nacional nian.
10.  Hamoris,promove no garante biban no le’et ne’be hanesan ba ema feto no mane.

Konkluzaun
Estadu mak hanesan entidade nebe iha personalidade legal, populasaun ida nebe permanante, teratoriu nebe defina tiha ona, governu ida no kapasidade atu hahu ligasaun no relasaun ho estadu seluk iha nasaun seluk.
Liafuan “Estadu” korresponde, iha ne’e, ho definisaun ida luan liu konseitu, nebé inklui ramu ezekutivu governu sentral no lokal sira iha âmbitu Estadu ida nian, maibe inklui mos ramu lejislativu no judisiário governu nian.
Estado ideal katak estado ne’ebe ninia lideransa bele lidera husi ema filsuf no bele hamosu estabilidade ba ambiente comunidade. Estado ideal bele sai nasaun ne’ebe dezenvolvido. Nasaun ne’ebe diak ba publika se wainhira ema lideransa  mak lidera tuir mandato do povu. Nia fo liberdade ba nia povu  atu senti  sira nia moris tuir sira nia direitu ida-idak.
No iha estado ideal nia laran povu hotu-hotu moris iha moralidade nia laran ne’ebe diak , liu-liu ninia lideransa.
Konseitu Governo husi lifuan arafiah katak deirze, lidera ka komanda atividade ida ne’ebe atu halao, komanada ka derize signifika katak, baseia ba individu ida ka grupu  ne’ebe maka iha organizasaun ida  ne’ebe sai autor hodi fo atensaun, servi no sai mos autor ba prosesu tomak ne’ebe konstituisaun haruka no fo mandatu no poder legal no prosesu i forma inklui rekruta liu husi lejitimasaun poder povu ne’ebe direta no indereita.
Wainhira atu hatene klean konaba governo, primeiru ita tengki hatene no deskobre uluk konseitu governo ne’e ho jeralmente no espsifiku.Historikamente konseitu Governo mosu iha tempo romanu nian iha seklu tinan atus liu ba.
Konseitu governo emjeral katak; governo hanesan orgaun soberano ida ne’ebe foti desizaun husi knar legislativu, eksekutivu no judikativu iha estado ida no atu atinji obejtivu estado ne’e rasik.


Referensia


v  PRINSÍPIUS BA INTERVENSAUN INTERNASIONAL EFIKÁZ IDA IHA ESTADU FRÁJIL SIRA NO IHA SITUASAUN FRAJILIDADE SIRA,  PRINSÍPIUS - Marsu2008
   

v      Espansaun Estadu, Expektantes Sidadaun: Perspetivas Lokal ba Responsabilidade Governu Timor-Leste, Hosi David Butterworth,March 2010,
v  Konstituisaun RDTL Artigo 6                                                                                                         









Tidak ada komentar:

Posting Komentar