Prepara hosi :
Tereza ho Calistro
Introdusaun
Mundo
ohin loron lao ho mundansa ne’ebe lais tebes tuir seklu globalizasaun ka seklu
ohin loron nian. Iha nasaun hotu-hotu ohin loron tuir deklarasaun Universal
Diretus Humanos ne’ebe deklara katak, rai ka nasaun hotu iha diretu hodi bele
buka auto determinasaun ba nia nasaun rasik sien interven husi rai seluk
signifika katak, ema hotu iha diretu atu moris hamutuk ho ema seluk liu husi
hari’i nia estado no Governo hodi bele garante sira nia diretu no liberdade
fundamentaL nomos bele garante ba iha
politika regulamentu ba knar ekonomia, sosial no kulutura. Seklu atus ba atus ona iha tempo
Romano, Estado kria no forma nia orgaun ne’ebe maka nia papel atu oinsa bele
define no halo politika ida ne’ebe bele fo benefisiu diak ba nia sosiadade
hotu. Hanesan nasaun Timor-Leste ne’ebe restaura nia independensia, durante
tinan sanulu halao nia prosesu konstrusaun ba Nasaun no Estado oinsa atu
hametin, haforte instituisaun Estado no no Nasaun atu bele halao prosesu
dezenvolvimentu ba sidadaun tomak.
Defenisaun estado Ideal
Estadu mai husi ema ou individu,
familia, umakain, aldeia, suco, sub- distritu, no distritu. Komponente hirak
ne’e formas hamutuk maka foin sai estadu, tamba estadu mai husi povu ba povu no
ba povu. Tan ne’e maka estadu iha direitu no dever atu halo lei hodi regula no
atende nesesidade povu nia. Tamba naturalmente ita ema moris ne’e nakonu ho
egoista, tan ne’e maka hodi interese komum hari estadu.
Estadu
mak hanesan entidade nebe iha personalidade legal, populasaun ida nebe
permanante, teratoriu nebe defina tiha ona, governu ida no kapasidade atu hahu
ligasaun no relasaun ho estadu seluk iha nasaun seluk. (Montevideo Convention,
1933).
Estado lian latina,
hanaran – status (modo estar, situação,
condição), tuir Dicionário Houaiss iha século XIII fo definição ba Estado
hanesan "conjunto instituições: (governo, Parlamento, Judiciario, forças
armadas, funcionalismo público etc.) nebe controla no administra nação";
"país soberano, ho estrutura própria no politicamente organizado".
Liafuan “Estadu”
korresponde, iha ne’e, ho definisaun ida luan liu konseitu, nebé inklui ramu
ezekutivu governu sentral no lokal sira iha âmbitu Estadu ida nian, maibe
inklui mos ramu lejislativu no judisiário governu nian.
Estado
ideal katak estado ne’ebe ninia lideransa bele lidera husi ema filsuf no bele hamosu
estabilidade ba ambiente comunidade. Estado ideal bele sai nasaun ne’ebe
dezenvolvido. Nasaun ne’ebe diak ba publika se wainhira ema lideransa mak lidera tuir mandato do povu. Nia fo
liberdade ba nia povu atu senti sira nia moris tuir sira nia direitu
ida-idak.
No
iha estado ideal nia laran povu hotu-hotu moris iha moralidade nia laran ne’ebe
diak , liu-liu ninia lideransa.
Estado de Emergência katak polisia
iha ita nia rain ne'e iha governu nia okos. Ne'e duni governu lori polisia maka
implementa Estado de Emergência
Definisaun estado de sitio iha Konstituisaun RDTL nian katak estado Timor-Leste bele implementa estado de sitio, wainhira hetan atakes no perigu ruma husi nasaun seluk mai Timor-Leste ne'ebe ho intensaun hakarak okupa nasaun Timor-Leste.
Estado de Sitio
ho Estado de Emergência
Iha ita nia konstituisaun la iha duni no la fo deferensa. Maibe, hafoin tau ba lei, bele interpreta katak iha Estado de Emergência poder barak iha governu nia liman. Poder konstituisaun nebe garante direito ho liberdade sidadaun nian ne'e lakon tiha.
Iha ita nia konstituisaun la iha duni no la fo deferensa. Maibe, hafoin tau ba lei, bele interpreta katak iha Estado de Emergência poder barak iha governu nia liman. Poder konstituisaun nebe garante direito ho liberdade sidadaun nian ne'e lakon tiha.
• Tuir matenek nain Weber descreve
define Estado hanesan instituição nebe
kaer monopólio atu violência legítima.
• Tuir Otto Bauner{German} Bangsa adalah
sekelompok manusia yang memiliki kesamaan karakter, karakteristik tumbuh karena
adanya persamaan nasip.
• Tuir Ernest Denan {Prancis} Bangsa
adalah suatu Negara dua hal yaitu rakyat yang harus hidup bersama- sama
menyelamatkan suatu riwayat hidup, dan rakyat kemudian harus mempunyai kemauan
untuk hidupmenjadi satu.
• Tuir F. Dotgel {German} Bangsa adalah
terbentuk karena adanya hasrat bersatu. Hasrat itu timbul karena adanya rasa
kesatuan aantara manusia dengan tempat tinggalnya.
Iha aspektu estado ideal Plato
define grupo serbisu ba tolu(3) mak hanesan tuir mai
ne’e:
v Grupo
Povu bai-bain(rakyat jelata)
v Grupo
defesa nasional (pertahanan Negara)
v Grupo
governo(pemerintah).
Ø Grupo povu bai-bain.
Grupo
povu bai-bain nia profesun sai hanesan agricula, construtores comersiantes, no
seluk-seluk tan.
Grupo
ou klase ne’e livre hodi halo negosio, ba sira nia area ida-idak. Maibe sira
tenki alimentada ba esforso iha controla no autodominio.
Ø Grupo defesa nasional (pertahanan
Negara)
Grupo
ou klase siguransa ba asuntos estado.sira nia kna’ar mak defende nasaun husi
ataque inimigu. No esforso atu nune’e povu bele obedecidas leis.
Ø Grupo governo(pemerintah).
Grupo
ou klase governo sira ne’e hili husi ema matenek, no povu sira atu nune’e sira
bele controla leis no implementasaun.
Plato
hateten katak ba kada estado kualquer grupo ou klase no comunidade hanesan
feramente exclusivamente para o bem de todos.
Bem-estar
ida ne’e mak sai hanesan objektivu ne’ebe los no ida ne’e maka sai determinante
ba valor da divisao do trabalho ba estado ideal refere.
Konseitu Governo husi lifuan arafiah katak deirze, lidera ka komanda atividade ida
ne’ebe atu halao, komanada ka derize signifika katak, baseia ba individu ida ka
grupu ne’ebe maka iha organizasaun
ida ne’ebe sai autor hodi fo atensaun,
servi no sai mos autor ba prosesu tomak ne’ebe konstituisaun haruka no fo
mandatu no poder legal no prosesu i forma inklui rekruta liu husi lejitimasaun
poder povu ne’ebe direta no indereita.
Wainhira atu hatene klean konaba governo, primeiru
ita tengki hatene no deskobre uluk konseitu governo ne’e ho jeralmente
no espsifiku.Historikamente konseitu Governo mosu iha tempo romanu nian iha
seklu tinan atus liu ba.
Konseitu governo emjeral katak; governo hanesan
orgaun soberano ida ne’ebe foti desizaun husi knar legislativu, eksekutivu no
judikativu iha estado ida no atu atinji obejtivu estado ne’e rasik.
Knar lejislativo nudar knar
fiskalijador ne’ebe maka reprezentante povu Timor Leste iha uma fukun
parlamento nacional hodi halao no aprova lei ne’ebe sira halo inklui lei ne’ebe
mai husi governo.
Knar ezekutivo nudar orgaun
estadu ne’ebe ejekuta programa no orsamento ne’ebe parlamento nacional aprova
hodi dezenvolve nasaun.
Knar Yudikatif nudar orgaun estadu ne’ebe hametin
lei no justica.
Governo
hanesan orgaun Soberano ida ne’ebe independente iha Estado ida nia laran atu
bele hadiak povu nia moris ho sustentablidade. Kulturamente governo ne’e hari’i
baseia ba ideolojia politikano programa ne’ebe iha hodi implementa ba iha
sosiadade hotu iha nasaun nia laran maibe,mudansa no progresu mosu kontrariu ho
palnu no programa ideolojia politika ne’ebe iha.
Klarumente
iha nasaun ka Estado ida mosu Governo katak, iha Governo ne’e rasik iha
sidadaun ne’ebe iha kuinesementu, kapasidade no matenek professional duni
ne’ebe iha area refere hodi halo planu no programa politika hodi implementa atu
hatan ba nesesidade ema hotu nian tuir nia politika programa ne’ebe trasa ona.
Politika planu no programa husi Governo ida nian, tengki baseia ba nesesidades
sidadun hotu nian atu nue’e planu no progarama ida ne’e bele responde ba
nesesidade sidadaun emjeral.
Forma Governo no nia Objetivu.
Povu iha direto no livre atu hari’i governo no
maneira ida ne’ebe bele responde ba sira nia situasaun no kondisaun moris.
Konserteza
katak, povu iha direto livre atu hari’i Governo atu oinsa bele responde ba iha
situasaun no kondisaun baseia ba valor moris povu nian. Objetivu hodi hari’i
orgaun eksekutivu ida ne’e atu hadia moris povu nian iha nasaun hanesan halo regulamentu ba knar ekonomia no mos
seitor sosial sira seluk, garante ba sidadaun sira nia diretu no liberdade
fundamental.
iha
politika nain sira fo ideas katak, sidadaun hotu ne’ebe moris iha Governo ida
nia okos iha direitu hodi eskoilha ka hili governo foun ne’ebe sira nia
hakarak. Formasaun Governo ida iha akontese wainhira iha desizaun kolektivu liu
husi komprimisu no kontratu politika ne’ebe politika nain sira uja hodi hadau
interse no atinji objetivu ne’ebe sira iha. Maibe, liu modelu hirak ne’e hotu
sei mosu mos desintendementu ka deskonkorda husi sidadaun lubuk ruma ne’ebe sira
nia hakarak ka objetivu seduak atinji baseia ba nesesidade basiku ruma ho dia
ne’e maka sidadaun hotu-hotu iha direitu atu hili no eskoilha Governo foun tuir
prinsipus jerais no regulamnetu ne’ebe regula hela. Tamba koalia konaba direitu
ita ema hotu-hotu iha direitu ne’ebe fundamentais desde ita ema moris mai,
liaha sidadaun ida moris mai la iha diretu hanesan sidadaun seluk iha nasaun
ida ou nasaun seluk.
Vantagen no desvantagen Estado
Iha
mundo hotu klaru katak, Orgaun soberano hotu iha ninia vantajen no desvantajen
liu-liu iha orgaun eksekutivu.
Governo hari’i klaru katak ita ema mak sei prense kriteriu hodi tu’ur iha fatin
ida ne’e, koserteza katak, Governo atu lao diak ita tengki hare no baseia mos
ba buat ruma hodi hare ba programa no politika kada Governo ida nian bazeia ba planu no programa ne’ebe sira
implementa maka hanesan intereses, arogansia no sentimentu humana ne’ebe iha.
Atu klaru deit katak, interese komum as liu duke interese individu.
Klaru
katak, la iha governasaun ida ne’ebe perfeitu
iha mundo maibe iha mos governasaun
ne’ebe halo espekulasaun ne’ebe iha pratika desharmoizasaun, revolusaun no mudansas
ne’ebe signifikante iha prosesu Governasaun nia laran rasik iha nasaun ida.
Revolusaun, mundasa sira ne’e mosu no akontese hodi afeita ba sosiadade ida nia
imipaktu maka, la satisfas ho planu no programa husi Governo
ida ne’ebe hari’i dadaun tamba ho arogansia, egoisme individu ne’ebe la transaparansia no
honestidade ba palnu programa hodi implementa politika jeral iha nia sosiadade.
Ho defisientes hirak ne’e maka mosu desintendimentu no diferensia ideas ikus
mai resulta mosu Revolusaun no mudasa ba iha Governo nia laran. La iha Governo
ida iha mundo Governa ho honestidade, transparansia no tau as nitereses
komum iha intereses individu nia leten
maibe defisiente ne’e akontese lao hamutuk ho sosiadade ida wainhira moris maka
mensiona iha leten..
Ojetivo Estado Fundamental nian husi konstitusi RDTL artigo 6 maka
hanesan
1. Defende no garante nasaun nia soberania
2. Garante no promove sidadaun sira nia direito no liberdade
fundamental, no respeito ba estado nia prinsipiu kona ba direito demokratiku.
3. Defende no garante demokrasia politiku no partisipasaun populasaun
nian kona ba rezolusaun problema nasional sira.
4. Garante dezenvolvemento ekonomia, ba progresu siensia no teknika.
5. Harii sosiedade ida ne’be hatu’ur iha justice social, hodi hakiak
sidadaun nia moris diak ba isin no klamar.
6. Proteze nafatin meu –ambiente no boli nafatin riku soin rai nian
7. Hakat no haloko povu Timor oan nia personalidade no nia liman
rohan kultural.
8. Hari no haburas relasaun diak no harosan(koperasaun)ho povu no ho
estado hotu-hotu.
9. Promove dezenvolvemento ida ne’ebe nakaik kabeer ba seitor oi-oin
no rejiaun sira, no mos fahe lolos produtu nacional nian.
10. Hamoris,promove no garante biban no le’et ne’be hanesan ba ema
feto no mane.
Konkluzaun
Estadu
mak hanesan entidade nebe iha personalidade legal, populasaun ida nebe
permanante, teratoriu nebe defina tiha ona, governu ida no kapasidade atu hahu ligasaun
no relasaun ho estadu seluk iha nasaun seluk.
Liafuan “Estadu”
korresponde, iha ne’e, ho definisaun ida luan liu konseitu, nebé inklui ramu
ezekutivu governu sentral no lokal sira iha âmbitu Estadu ida nian, maibe
inklui mos ramu lejislativu no judisiário governu nian.
Estado
ideal katak estado ne’ebe ninia lideransa bele lidera husi ema filsuf no bele hamosu estabilidade ba ambiente
comunidade. Estado ideal bele sai nasaun ne’ebe dezenvolvido. Nasaun ne’ebe
diak ba publika se wainhira ema lideransa
mak lidera tuir mandato do povu. Nia fo liberdade ba nia povu atu senti
sira nia moris tuir sira nia direitu ida-idak.
No
iha estado ideal nia laran povu hotu-hotu moris iha moralidade nia laran ne’ebe
diak , liu-liu ninia lideransa.
Konseitu Governo husi lifuan arafiah katak deirze, lidera ka komanda atividade ida
ne’ebe atu halao, komanada ka derize signifika katak, baseia ba individu ida ka
grupu ne’ebe maka iha organizasaun
ida ne’ebe sai autor hodi fo atensaun,
servi no sai mos autor ba prosesu tomak ne’ebe konstituisaun haruka no fo
mandatu no poder legal no prosesu i forma inklui rekruta liu husi lejitimasaun
poder povu ne’ebe direta no indereita.
Wainhira atu hatene klean konaba governo, primeiru
ita tengki hatene no deskobre uluk konseitu governo ne’e ho jeralmente
no espsifiku.Historikamente konseitu Governo mosu iha tempo romanu nian iha
seklu tinan atus liu ba.
Konseitu governo emjeral katak; governo hanesan
orgaun soberano ida ne’ebe foti desizaun husi knar legislativu, eksekutivu no
judikativu iha estado ida no atu atinji obejtivu estado ne’e rasik.
Referensia
v PRINSÍPIUS BA INTERVENSAUN
INTERNASIONAL EFIKÁZ IDA IHA ESTADU FRÁJIL SIRA NO IHA SITUASAUN FRAJILIDADE
SIRA, PRINSÍPIUS - Marsu2008
v Espansaun Estadu, Expektantes Sidadaun:
Perspetivas Lokal ba Responsabilidade Governu Timor-Leste, Hosi David Butterworth,March 2010,
v Konstituisaun
RDTL Artigo 6
Tidak ada komentar:
Posting Komentar